• Fröken Söt

Sockerfri tårtbotten?

Någon som har ett bra recept på sockerfri tårtbotten? Alltså helt utan socker, sirap och sötningsmedel. Det är bara till blivande ettåringen, övriga gäster får en vanlig tårta.

• Svar på tråden Sockerfri tårtbotten?
  • temporär

Har ettåringen någon sjukdom som gör att hen inte kan äta socker? Annars är mitt bästa råd att låta ungen äta en bit tårta som alla andra. Det är knappast så att en bit tårta per födelsedag gör någon varken tjock, ohälsosam eller sockerberoende. 

Annars får du väl göra pannkakstårta. Smaksätt smeten med lite vanilj så blir det lite lyxigare.

• Fröken Söt
    temporär skrev 2014-07-31 09:29:18 följande:

Har ettåringen någon sjukdom som gör att hen inte kan äta socker? Annars är mitt bästa råd att låta ungen äta en bit tårta som alla andra. Det är knappast så att en bit tårta per födelsedag gör någon varken tjock, ohälsosam eller sockerberoende. 

Annars får du väl göra pannkakstårta. Smaksätt smeten med lite vanilj så blir det lite lyxigare.

Tackar så mycket för din oro för mitt barns hälsa. Nej, det föreligger ingen sjukdom bakom önskan att undvika socker, bara ett fall av icke-lathet. Får jag fråga vad som är så provocerande med att undvika socker? Reagerar du på samma sätt om någon ber om recept på alkoholfria drinkar? Köttfria recept? Eller är det just bara socker som är grejen?

Pannkakstårta är helt klart ett alternativ. Men nu letade jag efter en variant på "sockerkaka".
  • cosinus

Jag hade ju gjort fruktsallad med vispad grädde på toppen. Har svårt att tänka mig en vanlig tårta utan någon form av sötma som slår frukt hos en ettåring. Möjligen om man gör banankaka utan socker som ju då får lite sötma från bananerna.

Eller så frysa in yoghurt och bär och göra en glasstårta. Eller marängtårta utan socker i bottnarna med frukt och grädde.

• Fröken Söt
    cosinus skrev 2014-07-31 20:07:00 följande:

Jag hade ju gjort fruktsallad med vispad grädde på toppen. Har svårt att tänka mig en vanlig tårta utan någon form av sötma som slår frukt hos en ettåring. Möjligen om man gör banankaka utan socker som ju då får lite sötma från bananerna.

Eller så frysa in yoghurt och bär och göra en glasstårta. Eller marängtårta utan socker i bottnarna med frukt och grädde.

Vi ska göra en smash the cake-fotografering så jag vill ha något som ser ut som en riktigt tårta och som smakar ok om han vill äta bottnarna. Troligtvis äter han mest jordgubbarna ändå. :)

Jo, jag funderade på om man på något sätt kan ersätta sockret med banan men sockret används också för att få rätt konsistens/luftighet i kakor och därför kanske man måste kompensera med något annat. Nåja, det är väl bara att testa. :)
  • modsey

tror iofs inte en ettåring äter några stora mängder av just kakbotten så lite overkill skulle jag nog tycka. Men gör banankaka annars som botten?

• Fröken Söt
    modsey skrev 2014-07-31 20:33:31 följande:

tror iofs inte en ettåring äter några stora mängder av just kakbotten så lite overkill skulle jag nog tycka. Men gör banankaka annars som botten?

Men funkar det utan socker?
  • modsey
    Fröken Söt skrev 2014-07-31 20:40:32 följande:
    Men funkar det utan socker?

inte en aning.
    Men tanken var väl inte att han direkt skulle äta?

Om den blir "ful", göm den med grädde och dekoration!

• cosinus

Googla upp ett recept med sötningsmedel då, det kanske påverkar konsistensen mindre att utesluta sötningsmedel än socker?

• cherrykola

Jag gjorde med banan när sonen fyllde 1. Hittade recept på muffins på nån blogg. Det stod även hur den skulle gräddas om man ville göra tårta. Jag la till lite pressad apelsin för att den skulle bli lite fluffigare och saftigare. Testa googla banantårta/bananmuffins/banantårtbotten så hittar du säkert något bra :)

Blir också bemött konstigt pga vårt val. Får höra att det är synd om sonen som inte får glass osv (som han inte ens gillar för att det är så kallt).

You're such a puppet on string. You don't get it!
  • häxjakt

Jag bakar glutenfri och sockerfri "sockerkaka" med banan till vårt fika. Den blir ju inte sådär luftig, fluffig och fin i en stor form som annan sockerkaka men det beror nog också rätt mycket på mjöl valet. Men den är den bästa glutenfria sockerkakan jag smakat, smular inte alls.

Mitt recept (ungefär) till en 1½ liters avlång brödform är följande:

2 ägg

2 bananer (ju brunare och fulare, desto bättre. Så länge de inte luktar alkohol bara Skrattande)

120 gram smält smör (smör är mycket godare än margarin och ger bättre konsistens)

ca 4 dl mjölmix (själv använder jag oftast en mix av havremjöl, potatismjöl, mandelmjöl och bovetemjöl) vanligt vetemjöl borde ju fungera tycker jag

1 msk fiberhusk (behövs bara om man använder glutenfritt mjöl, men då är det absolut nödvändigt)

2 tsk bakpulver

2 tsk kardemumma och en liten tesked vaniljpulver för extra sötma

ca 1-1½ dl mjölk eller 1½dl kvarg/creme fraiche/kesella

Hemligheten för fluffig kaka stavas VISPA! Vispa först upp äggen ordentligt med elvisp, tillsätt sen allt annat och vispa med elvisp lite till. Allt som allt vispar jag väl typ två-tre minuter och det är längre tid än vad man tror.

175 grader i smord och bröad form (eller bara smord om man har en bra non stick form) cirka 30 minuter på hyllan under mitten i ugnen. Men där får man testa sig fram.

Jag gör oftast muffins av den här smeten och då gräddar jag dom i 200 grader istället, cirka 15 minuter i mitten av ugnen. Trycker gärna ned extra bananbitar i formarna då, så gott!

Svar på tråden Sockerfri tårtbotten?