Inlägg från: häxjakt |Visa alla inlägg
  • häxjakt

Sockerfri tårtbotten?

Jag bakar glutenfri och sockerfri "sockerkaka" med banan till vårt fika. Den blir ju inte sådär luftig, fluffig och fin i en stor form som annan sockerkaka men det beror nog också rätt mycket på mjöl valet. Men den är den bästa glutenfria sockerkakan jag smakat, smular inte alls.

Mitt recept (ungefär) till en 1½ liters avlång brödform är följande:

2 ägg

2 bananer (ju brunare och fulare, desto bättre. Så länge de inte luktar alkohol bara Skrattande)

120 gram smält smör (smör är mycket godare än margarin och ger bättre konsistens)

ca 4 dl mjölmix (själv använder jag oftast en mix av havremjöl, potatismjöl, mandelmjöl och bovetemjöl) vanligt vetemjöl borde ju fungera tycker jag

1 msk fiberhusk (behövs bara om man använder glutenfritt mjöl, men då är det absolut nödvändigt)

2 tsk bakpulver

2 tsk kardemumma och en liten tesked vaniljpulver för extra sötma

ca 1-1½ dl mjölk eller 1½dl kvarg/creme fraiche/kesella

Hemligheten för fluffig kaka stavas VISPA! Vispa först upp äggen ordentligt med elvisp, tillsätt sen allt annat och vispa med elvisp lite till. Allt som allt vispar jag väl typ två-tre minuter och det är längre tid än vad man tror.

175 grader i smord och bröad form (eller bara smord om man har en bra non stick form) cirka 30 minuter på hyllan under mitten i ugnen. Men där får man testa sig fram.

Jag gör oftast muffins av den här smeten och då gräddar jag dom i 200 grader istället, cirka 15 minuter i mitten av ugnen. Trycker gärna ned extra bananbitar i formarna då, så gott!

Svar på tråden Sockerfri tårtbotten?