Inlägg från: MySecret |Visa alla inlägg
  • MySecret

Ella?

Vi väntar barn nr2, vet inte vilken sort.
    Men det är så svårt med flicknamn. När vi väntade första barnet hade vi inget flicknamn som kändes rätt, som tur var fick vi en son.

Ophelia och Adeline fanns med från början men inte längre. Sen fastnade jag för Ellen efter en barnbok. När jag konfronterade sambon om vad han tyckte om Ellen svarade han att han gillade Ella mer.
    Dagen efter fick han en coca Cola (ni vet, dela en Coke) av sin arbetskamrat med just Ella på. Det kändes lite som ödet.

Det är fint men är det rätt namn? Vad tycker ni om Ella? :)

• Svar på tråden Ella?
  • MySecret
    fluu skrev 2014-07-31 20:35:38 följande:

Ella är väl okej. Det är enkelt och gångbart, men känns för mig ändå mest som en blekare variant av andra namn. Det känns också väldigt puttinuttigt och "smått".

Tack!

Andranamnen lär vara lite hårdare så då kanske det är bra med ett mjukare tilltalsnamn :)
  • MySecret
    lördagsgodis skrev 2014-07-31 20:40:43 följande:

Ville att dottern skulle heta Ella men det ville inte min man så fick bli en kompromiss från båda håll. Vi har alltid varit överens om pojknamnen och om vi får en till grabb är det namnet redan klart. Men åter till Ella, jätte fint!

Tack!

Pojknamn är helt klart lättare. Vi var överens direkt med sonen och överens nu med när det gäller pojknamn. Vad fick dottern heta? :)
  • MySecret
    wings skrev 2014-07-31 20:48:04 följande:

Jag heter själv Ella och jag älskar det, skulle inte vilja byta! =)

• MySecret
    Almina skrev 2014-07-31 21:37:47 följande:

Jag tycker att det är fint. Mjukt. Men enligt mig passar det bäst på ett barn...

Ja, det är många namn som gör. Jag vet dock flera söta tanter som hette/heter Ella så hos mig är det mer ett tantnamn :)
  • MySecret
    lördagsgodis skrev 2014-08-01 08:07:16 följande:

Det blev en Saga:)

Saga är också fint :)
  • MySecret
    Jeaninne skrev 2014-08-03 22:08:37 följande:

Ella är OK, men känns ändå ganska mycket som ett smeknamn. På samma sätt som Lisa och Lotta. Kan ni inte ta Eleonore/Eleonora/Leonore och kalla henne Ella till vardags..? Annars finns ju t.ex. Ellinore som en mittemellanvariant. Även Ellen är snäppet bättre än Ella.

Jag kan också tycka att något fattas i namnet. Men sen är vi ju två om det och sambon ratade Ellen :p.

Ellinor heter fyra bekantas döttrar. Leonora gillar jag men inte sambon. Fast Ella är ju ett gammalt namn, då var det inte så vanligt att heta daniella o dyl.
  • MySecret
    Jeaninne skrev 2014-08-03 22:11:45 följande:

Adeline är ju annars väldigt fint, men det krävs ett lite mer ovanligt och stiligt och ev. internationellt efternamn för att bära upp det. 

Barnet kommer att få ett tysklingande efternamn, så efternamns biten är ok i det fallet. Min mamma förstörde namnet för mig genom att säga att det låter som adrenalin :p
  • MySecret
    Missyk skrev 2014-08-20 00:06:25 följande:

Oj..tycker också att det låter som ett bra barn namn, men en vuxen person som heter Ella känns..sådär!

Tack för din åsikt!

Nu förtiden får ju barn en del konstiga namn så i det fallet tror jag inte alla Ella kommer låta konstigt på en vuxen när hon väl är där :p

Sambon är dock envis så det lutar fortfarande åt Ella :)
Svar på tråden Ella?