• QueenBeee

    Är du rädd för att ebolan ska komma till Sverige?

    Jag är faktiskt lite orolig. Jag känner folk som befinner sig i Västafrika (dock ej Nigeria, Sierra Leone, Liberia eller Guinea) som snart kommer hem. Jag tror inte att de nödvändigtvis har tagit med sig smitta, men med tanke på hur lätt sjukdomar sprids på flygplan så vet man aldrig.
    Dessutom är tydligen länder som Frankrike och Storbritannien på sin vakt, men sannolikheten för spridning ska vara liten.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du rädd för att ebolan ska komma till Sverige?
  • Gert

    Med tanke på Sveriges slappa gränskontroller och massiva flyktinginvandring så är jag mycket orolig att ebola kan spridas i Sverige.

  • Drottningen70

    Nej. Jag påverkas i viss mån av skräckrubrikerna, men inser snart att det är extremt liten risk att det blir ett problem i sverige. Däremot är jag bekymrad över släkt och vänner som faktiskt antingen bor i västafrika eller åker dit.

  • Drottningen70
    Gert skrev 2014-07-31 22:17:05 följande:

    Med tanke på Sveriges slappa gränskontroller och massiva flyktinginvandring så är jag mycket orolig att ebola kan spridas i Sverige.


    Den största risken är knappast flyktingar som ju tas om hand vid ankomst. Däremot funderade jag på vad som skulle hända om smittan tog sig till kanarieöarna, dit det är mycket trafik från afrikas kust. Massa panikslagna nordbor som bor där som skylle försöka ta sig hem...
  • Gert
    Drottningen70 skrev 2014-07-31 22:28:17 följande:
    Den största risken är knappast flyktingar som ju tas om hand vid ankomst. Däremot funderade jag på vad som skulle hända om smittan tog sig till kanarieöarna, dit det är mycket trafik från afrikas kust. Massa panikslagna nordbor som bor där som skylle försöka ta sig hem...
    Det är få nyanlända asylsökande och invandrare som hälsoundersöks.

    Källa: Sveriges Radio

    Källa: Afghanska Föreningen
  • QueenBeee
    viseversa skrev 2014-08-01 11:14:01 följande:

    VÄLDIGT oroad då Sverige släpper in i stort sett alla som vill.. Bara en tidsfråga tyvärr.


    Gert skrev 2014-08-01 11:23:45 följande:
    Det är få nyanlända asylsökande och invandrare som hälsoundersöks.

    Källa: Sveriges Radio

    Källa: Afghanska Föreningen
    Usch. :S

  • Jolt

    Läste idag att risken är minimal att Ebola skulle komma hit.
    I vilket fall som helst är det inget jag oroar mig för. Orka liksom.

  • QueenBeee
    Jolt skrev 2014-08-01 19:51:20 följande:

    Läste idag att risken är minimal att Ebola skulle komma hit.
    I vilket fall som helst är det inget jag oroar mig för. Orka liksom.


    Jo, visserligen. Men det kan väl ändå vara bra att följa med i nyhetsuppdateringar osv.
    Även om spridningsrisken bedöms vara liten så känns det fortfarande lite creepy att Tyskland ska få/har fått in patienter.
  • Gert
    QueenBeee skrev 2014-08-02 16:20:25 följande:
    Jo, visserligen. Men det kan väl ändå vara bra att följa med i nyhetsuppdateringar osv.
    Även om spridningsrisken bedöms vara liten så känns det fortfarande lite creepy att Tyskland ska få/har fått in patienter.
    Enligt uppgifter så har två brittiska sjukhus har haft patienter med misstänkt ebola, och en afrikansk fripassagerare hittades död nära ett flygplan som landat i Italien och Tyskland.

    En ung manlig fripassagerare har hittats på den tyska militärflygplatsen Ramstein. Mannen tros ha smugit ombord på det amerikanska flygplanet någonstans i Västafrika, förmodligen i Mali. Innan han påträffades i Tyskland hade planet mellanlandat på Sicilien.
Svar på tråden Är du rädd för att ebolan ska komma till Sverige?