Inlägg från: Anonym (vänta ut) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vänta ut)

Tips som dämpar hunger...

Hungerskänslan försvinner efter ett tag, så man kan vänta ut den, någon timme senare känner man sig inte hungrig längre. Nu vet jag inte om det här fungerar på överviktiga också, själv har jag aldrig bantat. Min erfarenhet kommer sig av att jag inte alltid hinner äta fast jag är hungrig. Om jag är så hungrig att det gör ont i magen dricker jag lite vatten i väntan på att hinna äta.

• Anonym (vänta ut)
    Anonym (ofta) skrev 2014-08-01 20:33:01 följande:

Det fungerar men är inte bra då kroppen då ställer in sig på svält och behåller allt man stoppar i sig så att säga.

Genom att äta ofta men lite inser kroppen snart att det kommer nytt hela tiden och magsäcken får tid att krympa.

Menar du att kroppen tror att man svälter om hungerskänslorna hinner försvinna innan man äter? För inte kan väl "svälten" sätta igång genast man blir hungrig?

Jag brukar skilja mellan "hunger" och "matbehov". Hunger för mig betyder det där suget i magen, "mm, vad det ska bli gott med mat!". Matbehovet kommer senare, jag känner mig lite yr. Det tillståndet skulle jag kunna kalla svält.

När jag har mina lågviktarperioder, har jag inga hungerskänslor alls. Det är bara "matbehovet" som säger mig att det är hög tid att äta. När vikten går upp igen, kommer hungerskänslorna tillbaka. Med andra ord, jag går ner i vikt då jag "svälter", och upp i vikt då jag är hungrig.

Hur kan man då gå ner i vikt om man ska äta så mycket att man aldrig ens är hungrig?
Svar på tråden Tips som dämpar hunger...