• Anonym (Millan)

Tips som dämpar hunger...

Jag försöker äta mindre och undrar om någon har något effektivt tips som dämpar hunger mellan måltiderna?

• Svar på tråden Tips som dämpar hunger...
  • Edina

Proteindryck!

Innehåller bara ca 100 kalorier och man håller sig mätt väldigt länge. 

• Sophan

Jag käkar två rågbröd till frukost med en keso/avokado-blandning på. Jag håller mig mätt hela förmiddagen på det. Satsa på grov-produkter.

• Tow2Mater

Kalorifattiga gronsaker kan du äta så mycket du vill i princip mellan målen.

• Anonym (ofta)

Ät lite och ofta.

Ibland kan ett glas vatten och en tugga (alltså inte en hel skiva) knäckebröd räcka. Eller 1-2msk youghurt eller så.

Sen kan du ju äta tex gurka men tänk på att inte äta massor vid ett tillfälle, då får magsäcken inte chans att krympa ihop och acceptera mindre portioner. ät därför, som jag skrev, lite och ofta.

Jag brukar lösa det genom att ha med mig knäckebröd på jobbet, då kan jag bryta av en bit och äta när jag känner att jag måste. Hade jag haft kyl tillgänglig hade jag kunnat ha lite grönsaker också men det har jag inte Kylväska är så bängligt att hålla på med.

• Anonym (vänta ut)

Hungerskänslan försvinner efter ett tag, så man kan vänta ut den, någon timme senare känner man sig inte hungrig längre. Nu vet jag inte om det här fungerar på överviktiga också, själv har jag aldrig bantat. Min erfarenhet kommer sig av att jag inte alltid hinner äta fast jag är hungrig. Om jag är så hungrig att det gör ont i magen dricker jag lite vatten i väntan på att hinna äta.

• Anonym (ofta)
    Anonym (vänta ut) skrev 2014-08-01 20:30:19 följande:

Hungerskänslan försvinner efter ett tag, så man kan vänta ut den, någon timme senare känner man sig inte hungrig längre. Nu vet jag inte om det här fungerar på överviktiga också, själv har jag aldrig bantat. Min erfarenhet kommer sig av att jag inte alltid hinner äta fast jag är hungrig. Om jag är så hungrig att det gör ont i magen dricker jag lite vatten i väntan på att hinna äta.

Det fungerar men är inte bra då kroppen då ställer in sig på svält och behåller allt man stoppar i sig så att säga.

Genom att äta ofta men lite inser kroppen snart att det kommer nytt hela tiden och magsäcken får tid att krympa.
  • Anonym (vänta ut)
    Anonym (ofta) skrev 2014-08-01 20:33:01 följande:

Det fungerar men är inte bra då kroppen då ställer in sig på svält och behåller allt man stoppar i sig så att säga.

Genom att äta ofta men lite inser kroppen snart att det kommer nytt hela tiden och magsäcken får tid att krympa.

Menar du att kroppen tror att man svälter om hungerskänslorna hinner försvinna innan man äter? För inte kan väl "svälten" sätta igång genast man blir hungrig?

Jag brukar skilja mellan "hunger" och "matbehov". Hunger för mig betyder det där suget i magen, "mm, vad det ska bli gott med mat!". Matbehovet kommer senare, jag känner mig lite yr. Det tillståndet skulle jag kunna kalla svält.

När jag har mina lågviktarperioder, har jag inga hungerskänslor alls. Det är bara "matbehovet" som säger mig att det är hög tid att äta. När vikten går upp igen, kommer hungerskänslorna tillbaka. Med andra ord, jag går ner i vikt då jag "svälter", och upp i vikt då jag är hungrig.

Hur kan man då gå ner i vikt om man ska äta så mycket att man aldrig ens är hungrig?
  • Anonym (Lily)

Småät saker som inte innehåller mycket kcal - kaffe, te, rom, norisnacks, selleri...

• Anonym (Hm)

Popcorn...som att äta luft.....Flört

• Anonym (knark)

Droger i all dess former. Bäst fungerar centralstimulerande och nikotin.

• Anonym (knark)
    Anonym (knark) skrev 2014-08-02 00:03:22 följande:

Droger i all dess former. Bäst fungerar centralstimulerande och nikotin.

Det där menade jag ju inte. Vissa droger ökar ju aptiten såklart.
  • Anonym (Millan)
    Anonym (ofta) skrev 2014-08-01 20:33:01 följande:

Fast krympa magsäcken kan man inte...
  • Cuddles
    Anonym (Hm) skrev 2014-08-01 23:45:40 följande:

Popcorn...som att äta luft.....Flört

Skulle nog inte göra det, hahahaha
Svar på tråden Tips som dämpar hunger...