Hur får jag sonen att säga tack för maten?
Hej, jag har en son på snart 3 år som fullständigt blåvägrar att säga Tack! Vi vuxna är väldigt noga med Tack och Varsågod i sonens närhet. Hittills har vi försökt att uppmunta men inte tänkt så mycket mer på det när han inte svarar. I dag har jag försökt att prata med honom och försökt förklara att det är viktigt att säga tack samt förberett honom på att han får inte gå ifrån matbordet om han inte säger Tack. Men herregud vilket hysteriskt anfall han fick efter middagen. Det slutade med att han fick gå och lägga sig i sängen. Jag förklarade så gott det gick att det blir ingen TV om han inte säger Tack. När han började slå och sparkas åkte han i säng. Jag satt hos honom i sängen tills han somnade och han höll mig i handen.
Jag behöver lite tips och råd för hur jag bör hantera situationen. Vad är en lämplig konsekvens i den här situationen? Kan tillägga att han annars är väldigt lätt att ha att göra med. Han lyssnar och hjälper till mycket och har aldrig blivit arg i affärer och dylikt när han inte får som han vill. Slåss ALDRIG annars. Jättetacksam för tips
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-03 11:06
Tack alla för era svar. Vi har nu valt att fokusera på de tillfällen då det vanskas något gott. Tex glass. Vi håller kvar och talar om att vi vill att han säger tack. Efter ett par upprepningar har vi faktiskt fått ett viskande Tack. Detta följs av att han får glassen och en stor applåd. Då blir han glad. Och självklart försöker vi även efter maten men där går det sämre. Men det känns som att vi nu vet lite mer hur vi ska jobba med honom. En början iaf.