• Anonym (nej)

Byter han bajsblöja?

Min man byter inga blöjor överhuvud taget om jag eller nån kvinnlig släkting finns i närheten. Är han själv med dotter så sköter han allt galant.
    Min man är dock inte svensk och uppväxt i en kultur där männens ända jobb är att försörja sin familj. Männen tar inte hand om barnen.
    Så i stället för att jämföra honom med alla "perfekta" pappor där ute som hjälper till med allt, så är jag bara glad för det som han faktiskt gör och hur långt han faktiskt har kommit från hur han va uppväxt.

• Anonym (nej)
    Korpen skrev 2014-08-03 22:50:45 följande:
    Jag blir "glad" att det finns nån som överhuvudtaget vill ha en sån "man"......
    En "sån" man, vad menar du med det?
    Jag visste exakt vem jag gifte mig med och vem jag skaffade barn tillsammans med. En helt underbar man. Snäll, rolig, generös,  ser till att hans familj har allt den behöver, hittar på roliga utflykter, ser till att allt funkar när jag jobbar och ser till att jag får sova när jag kommer hem efter nattjobb. Tar dottern när jag vill träffa vänner ensam m.m
    Så att han inte byter blöjor och lägger största ansvaret på mig om dottern när vi alla är tillsammans (om jag inte är upptagen med matlagning eller liknade) gör mig faktiskt ingenting.
  • Anonym (nej)
    Anonym (ehh?) skrev 2014-08-03 23:23:47 följande:
    Fast det där gör väl alla pappor som är "bra" män?
    Min gör det iallafall och jag skulle tycka att det var förargligt om han inte ens kunde byta en bajsblöja! :O 

Har jag sagt att han inte kan byta en bajsblöja? Nej.
    Han gör det inte om jag eller någon kvinnlig släkting är i närheten (om vi inte är upptagna med någonting annat viktigt). Är han ensam med dottern så sköter han henne exemplariskt.
    Han är uppväxt med att män inte tar hand om barnen. Han gör mycket som många i hans släkt aldrig skulle göra. Åh då har han bara vart i Sverige i 3 år hittills.
    Åh eftersom det inte stör mig så finns det inget problem.

• Anonym (nej)
    Anonym (Va?) skrev 2014-08-05 09:24:38 följande:
    Vad är det för en kultur ala 1800-tal? Min man kommer också från en kultur som HADE det så som du beskriver kanske två generationer tillbaka. Men redan hans pappa bytte blöjor och hjälpte till med matlagningen hemma. Min man gör ännu mer än så. Detta kallas evolution, varje generation är annorlunda, växer, inser och förstår. Nu när även kvinnorna arbetar så är det ganska självklart att även männen ska bidra lika mycket i hemmet. Tycker inte din man det?
    I hans kultur har dom inte kommit så långt än, i städerna börjar det först nu bli lite bättre, men ute landsbyggden är dom hopplöst efter i utvecklingen.
    Men som jag har skrivit flera gånger så är det ju inte så att han inte gör någonting. Jag arbetar 70% och han tar alltid dottern då (jobbar kvällar, nätter och helger) och sköter allting exemplariskt.
    Är vi båda hemma så överlåter han mycket av ansvaret om dottern på mig ja, men han hjälper ändå till om jag behöver det. Så han har utvecklast, vilket jag också har skrivit tidigare, han gör väldigt mycket som han inte ens hade haft en tanke på att göra i sitt hemland. Men han har bara bott i Sverige i 3 år, man kan inte begära att han på två sekunder ska släppa den kulturen och det tänkesätt han växt upp med i 24 år helt.   
  • Anonym (nej)
    Anonym (e) skrev 2014-08-06 00:17:08 följande:

Man ska heller inte underskatta hur jobbigt det är att komma till en helt ny kultur och anamma massa nya seder. Jag besöker ibland släkt utomlands och det kan vara väldigt jobbigt att behöva hoppa mellan mitt tänk och deras praktiska vanor som är helt annorlunda. Så det kan vara svårt för man som har växt upp i en annan kultur är börja anamma svenskt familjeliv.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Svar på tråden Byter han bajsblöja?