• Anonym (hjälp)

Huvudförhandling - Vårdnad umgänge

Hej!

Inom snar framtid kommer vår huvudförhandling äga rum. Vi tvistar om vårdnad och umgänge. Vårt förhållande präglades av konflikter och jag har blivit utsatt för våld. Vårt barn har inte blivit slagen men blivit illa behandlad som liten. Pappan har stämt mig på varannan helg och lov. Vi har inte haft kontakt sedan jag lämnade. Jag har lyckats få barnet tryggt och barnet mår mycket bättre nu. Åtal är väckt mot pappan men troligtvis kommer vårdnadstvisten äga rum innan misshandelsrättegången. Kan man göra något åt det? Tar dom inte hänsyn till det i vårdnadstvisten?

Någon i samma sits? Vad blev utgången? Hur var det att gå upp i huvudförhandling? Har du något som kan hjälpa mig som hjälpte dig i denna hemska situation?

Jag skulle bli så glad för att få ta del av era erfarenheter.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Huvudförhandling - Vårdnad umgänge
  • Anonym (insatt)

Om det snart blir huvudförhandling  borde väl familjerätten vara klar med sitt yttrande till domstolen? I den skall, om den är korrekt gjord, finnas en riskbedömning ang våldet som du väl också beskrivit för vårdnadsutredaren? Den riskbedömningen tar förstås domstolen del av.

• Anonym (?)

Jag har varit i en liknande situation. Fast i mitt fall var det inte fråga om särskilt mycket misshandel. Inte i fysisk form i alla fall. En polisanmälan hade gjorts för fysisk misshandel. Trots blåmärken i bevisform så räckte det inte till och utredningen lades ner.

Mitt ex älskade däremot när han lyckats att bryta ner mig, och min son som jag hade sedan tidigare. Ju sämre man mådde, desto bättre mådde han.

Han fick mig att vara så jäkla långt under isen man kan komma. Var hos en psykolog som sa att hon var oroad för mig, så dåligt mådde jag.

Detta drog jag upp till familjerätten, sa att jag ville ha enskild vårdnad pga svåra samarbetssvårigheter. Jag vet att han skulle göra vad som helst för att sätta käppar i hjulet.

Det fanns andra saker som dottern tog upp som oroade mig. Fanns viss antydan på att pappa onanerat ihop med dottern och han kunde få vansinnesutbrott ihop med dottern. Under dessa utbrott kunde han kasta saker omkring sig.

Trots allt jag drog upp och berättade under utredningen ansåg familjerätten och även min advokat att det inte var skäl nog för gemensam vårdnad och sedvanligt umgänge. Dvs varannan helg, varannan storhelg, varannat skollov och sammanlagt 4 veckors sommarumgänge.

Jag har idag en dotter som är 5,5 år och blir hjärntvättad och får höra massa skit om mig när hon träffar sin pappa.

Jag gissar att det är så här verkligheten ser ut i de flesta fall. Och jag tror tyvärr inte det hjälper att pappan misshandlat dig, han har inte gett sig på ett barn.

När har ni huvudförhandling? Ska hålla tummarna!

• Anonym (?)

P.S Du kan be att få skjuta upp på huvudförhandlingen för att du vill ha mer betänketid. Det gjorde mitt ex utan några som helst problem.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (?) skrev 2014-08-06 20:40:04 följande:

P.S Du kan be att få skjuta upp på huvudförhandlingen för att du vill ha mer betänketid. Det gjorde mitt ex utan några som helst problem.

Hur menar du med mer betänketid? Fr utr klar. Dom vet att det varit våldsamheter men inte i vilken utsträckning. Anser att det inte finns stora risker idag. Då vi inte har kontakt o han inte försökt mer. Fast det säger ju föga om vad han kan ta sig till. Dom rek mig ensam vårdnad. Läste polisens utr han ljuger om allt och har hittat på dom mest konstiga förklaringarna. :( Förhandlingen blir i höst. Tacksam för fler svar och erfarenheter..
  • Anonym (?)

Du kan skjuta upp på huvudförhandlingen för att kunna skaffa mer bevis. Även om fr är klar med utredningen har du ännu chans att påverka hur det ska gå.

• Anonym (?)

Eller vänta tills det ev. fallit en dom över ditt ex.

• Anonym (***)

Du måste helt skilja på dig och ditt barn. Nu handlar det bara om barnet och vad som är nyttigt för barnet.

Du har i stort sett INGEN chans att få igenom att pappan inte får varannan helg och loven som du nämner. DU däremot riskerar att bli den som är varannan helgförälder om du motsätter dig detta. Enligt rätten har BARNET RÄTT till umgänge med båda föräldrarna. Han kan ge det som erbjudande, flickan hos honom och du varannan helg. (då misstänker jag att du brakar ihop och då blir det till din nackdel)

Du kan nämna att han har misshandlat dig och att det snart skall upp till rättegång. Samtidigt ska du tala om att han inte har misshandlat barnet... ännu.... (lämna en liten paus...)

Om jag förstått dig rätt har han inte träffat barnet sen du valde att lämna. Är det för att du har vägrat honom eller har han inte försökt? En pappa som stämmer låter som om han har försökt... Är det så - då är det till din nackdel.

Vänd på det och tänk så här... Han kommer att bli beviljad varannan helg + lov.
    Hur vill du att detta skall gå till?
    Tex, med anledning av att han inte har träffat och umgåtts med barnet under en längre tid så vill du att umgänget skall inledas succesivt.
    Tex första och andra träffen
    Lördag. 09 - 18:30

Tredje och fjärde
    Lördag 09 . 18:30 + söndag 09 - 18:30 (obs ej övernattning)

Femte och sjätte
    Lördag 09 - söndag 18:30 (med 1 övernattning)

Sjunde och åttonde
    Fredag till måndag

Du kan också påtala att du tycker att umgänget skall vara övervakat tills dess att barnet är tryggt hos sin pappa och att utomstående kan verifiera att inget aggressivt beteende finns mot barnet.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (***) skrev 2014-08-12 16:23:34 följande:

Du måste helt skilja på dig och ditt barn. Nu handlar det bara om barnet och vad som är nyttigt för barnet.

Du har i stort sett INGEN chans att få igenom att pappan inte får varannan helg och loven som du nämner. DU däremot riskerar att bli den som är varannan helgförälder om du motsätter dig detta. Enligt rätten har BARNET RÄTT till umgänge med båda föräldrarna. Han kan ge det som erbjudande, flickan hos honom och du varannan helg. (då misstänker jag att du brakar ihop och då blir det till din nackdel)

Du kan nämna att han har misshandlat dig och att det snart skall upp till rättegång. Samtidigt ska du tala om att han inte har misshandlat barnet... ännu.... (lämna en liten paus...)

Om jag förstått dig rätt har han inte träffat barnet sen du valde att lämna. Är det för att du har vägrat honom eller har han inte försökt? En pappa som stämmer låter som om han har försökt... Är det så - då är det till din nackdel.

Vänd på det och tänk så här... Han kommer att bli beviljad varannan helg + lov.
    Hur vill du att detta skall gå till?
    Tex, med anledning av att han inte har träffat och umgåtts med barnet under en längre tid så vill du att umgänget skall inledas succesivt.
    Tex första och andra träffen
    Lördag. 09 - 18:30

Tredje och fjärde
    Lördag 09 . 18:30 + söndag 09 - 18:30 (obs ej övernattning)

Femte och sjätte
    Lördag 09 - söndag 18:30 (med 1 övernattning)

Sjunde och åttonde
    Fredag till måndag

Du kan också påtala att du tycker att umgänget skall vara övervakat tills dess att barnet är tryggt hos sin pappa och att utomstående kan verifiera att inget aggressivt beteende finns mot barnet.

Gör det ingen skillnad om barnet bevittnat våld samt om pappan blir dömd? Det finns ingen kontakt idag. Vi har haft upptrappat bevakat umgänge en tid men inte i någon stor utsträckning och i senaste domen blev det en rejäl upptrappning. Från ett par tim till övernattning och sedan pang på till fredag-måndag. Pappan har varit våldsam i barnets närhet utan att ta hänsyn till barnet och behandlat barnet bryskt och hårdhänt och vrålat till barnet. Borde man inte ta hänsyn till detta och hur ser man på vårdnaden. Ingen kontakt finns pga ovan omständigheter. Fr har rek ensam vårdnad. Om det finns en dom borde det vara lättare att få igenom det tänker jag då tr endast tar hänsyn till fällda.

Vad säger ni där ute? Vill gärna ha hjälp och synpunker.
  • Anonym (Hjälp)

Puffar. Ingen med erfarenheter eller insatt?

• Anonym (***)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-08-12 20:39:40 följande:
    Gör det ingen skillnad om barnet bevittnat våld samt om pappan blir dömd? Det finns ingen kontakt idag. Vi har haft upptrappat bevakat umgänge en tid men inte i någon stor utsträckning och i senaste domen blev det en rejäl upptrappning. Från ett par tim till övernattning och sedan pang på till fredag-måndag. Pappan har varit våldsam i barnets närhet utan att ta hänsyn till barnet och behandlat barnet bryskt och hårdhänt och vrålat till barnet. Borde man inte ta hänsyn till detta och hur ser man på vårdnaden. Ingen kontakt finns pga ovan omständigheter. Fr har rek ensam vårdnad. Om det finns en dom borde det vara lättare att få igenom det tänker jag då tr endast tar hänsyn till fällda.

Vad säger ni där ute? Vill gärna ha hjälp och synpunker.
    Finns det någon annan som har sett när han har varit vådsam i barnets närhet?
    När det inträffar så skall det upprättas en anmälan om barnmisshandel. Det låter lite konstigt men en som är våldsam i närheten av barn, då betraktas det som övergrepp mot barnet. Min väninna var med om detta.

Kruxet är hela tiden att du ska lägga fram det utifrån barnets perspektiv. Jag vet och förstår att det är svårt men det är så du måste se det hur mycket han än har misshandlat dig. Det var precis samma sak för min väninna och jag vet inte hur mycket jag skrev och rättade henne för det var svårt för henne att se och skilja på sakerna.

Du skall lägga fram att han har ett våldsamt beteende och att att du inte vill att barnet skall befinna sig en miljö där våld förekommer. Att barnet bevittnat våldet är det viktiga sen spelar det ingen roll om han blir dömd för det eller inte.

Du skrev att det varit ett upptrappat umgänge med tillslut fredag - måndag. Varför upphörde dessa umgängen? Meddelade han dig skriftligt på något sätt att han inte ville träffa barnet mer? Att FR rekommenderar ensam vårdnad är en helt annan sak. Du måste skilja på vårdnad och umgänge. Ensam vårdnad rekommenderas om det finns allvarliga samarbetsproblem mellan föräldrar. BARNET har fortfarande rätt till umgänge och om jag förstod dig rätt från början är det umgänget som nu är uppe till huvudförhandling - eller är det vårdnaden???
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (***) skrev 2014-08-14 13:14:04 följande:
    Finns det någon annan som har sett när han har varit vådsam i barnets närhet?
    När det inträffar så skall det upprättas en anmälan om barnmisshandel. Det låter lite konstigt men en som är våldsam i närheten av barn, då betraktas det som övergrepp mot barnet. Min väninna var med om detta.

Kruxet är hela tiden att du ska lägga fram det utifrån barnets perspektiv. Jag vet och förstår att det är svårt men det är så du måste se det hur mycket han än har misshandlat dig. Det var precis samma sak för min väninna och jag vet inte hur mycket jag skrev och rättade henne för det var svårt för henne att se och skilja på sakerna.

Du skall lägga fram att han har ett våldsamt beteende och att att du inte vill att barnet skall befinna sig en miljö där våld förekommer. Att barnet bevittnat våldet är det viktiga sen spelar det ingen roll om han blir dömd för det eller inte.

Du skrev att det varit ett upptrappat umgänge med tillslut fredag - måndag. Varför upphörde dessa umgängen? Meddelade han dig skriftligt på något sätt att han inte ville träffa barnet mer? Att FR rekommenderar ensam vårdnad är en helt annan sak. Du måste skilja på vårdnad och umgänge. Ensam vårdnad rekommenderas om det finns allvarliga samarbetsproblem mellan föräldrar. BARNET har fortfarande rätt till umgänge och om jag förstod dig rätt från början är det umgänget som nu är uppe till huvudförhandling - eller är det vårdnaden???
    Åh tack för svar! Det är både vårdnad och umgänge. Vi har inte kommit upp i fredag måndag ännu. Vet inte om jag nämt att barnet är litet under 3år.

Det är våld i nära relation(bakom stängda dörrar) men det finns bevis av olika slag, därav har dom väckt åtal mot honom. Tror du att om han blir dömd att dom inte ger så mycket lov, sommarsemester? Samt att det är lättare att få ensam vårdnad? Jag har hela tiden försökt driva frågan om hur barnet nått då barnet blivit mycket skrämd och mått dåligt! Fast får knappt gehör vilket känns sjukt jobbigt.

Känner mig så orolig att något ska hända barnet i sällskap med pappan. Tack för input. All hjälp o stöd man kan få är värt guld!
  • Anonym (***)

Men varför upphörde umgänget igen? Va det för att du inte ville eller för att pappan struntade i det.

För att få ensam vårdnad kan du trycka på samarbetssvårigheter gällande barnet. Att det inte går att på ett konstruktivt sätt prata om barnets behov med honom.
    Att barnet bör ha fasta tider för att sova, äta och komma överrens om dessa är omöjligt då X starkt har framfört att det är onödigt att en "unge" har fasta tider.
    I vårdnadsfrågan kan det vara till din fördel att han misshandlat dig och i och med ett väntande fängelsestraff är det svårt med gemensam vårdnad. Detta är vårdnadsbiten.

Vad gäller umgänge så begär han i nuläget inte mycket mer än minimum. Vad som är ganska brukligt är varannan helt och varannan påsk, sportlov, jul, nyår.
    Upplägget brukar vara att det året en pappa har påsklovet så har mamman sportlovet och så vidare. Det värsta är att om du motsätter dig och han kör "smör-snack" då kan han lätt vinna över dom om du inte har någon utomstående som pratar till din fördel.

Jag förstår mycket väl att det är jobbigt att du inte får gehör för hur du har upplevt att barnet har mått. Samma sak var det för min väninna. Vad du måste komma ihåg är alla som "smutskastar" sin partner bara för att få igenom sin vilja. Att en del gör det påverkar alla som har anledning, som du, att vara orolig. 

Du ska vara väldigt saklig i din framställan. Vara väldigt faktaorienterad och lite känslor. Du får sätta dig själv "lite utanför", nästan som att du spelar en roll. 

Du ska använda ordval som...
    -Min upplevelse är att "barnet" har fått svårt att somna de kvällar barnet varit hos X
    -Jag vet att jag inte har något utomstående vittne till våldet som förekommit i vårt hem, i närvaro av "barnet". Barnet har i samband med våldet blivit rädd och gråtit ihållande.
    -Jag emotsätter mig inte umgänge, känner dock att umgänget bör ske övervakat och vara väldigt begränsat under en längre tid
    -Jag yrkar på ensam vårdnad på grund av de samarbetssvårigheter jag framfört

Det gäller dock att hålla sig till sanningen i största möjliga utsträckning. En lögn är så lätt att genomskåda. Däremot kan man berätta sanningen på olika sätt... tex...
    Han är inte klok och det kan ni fråga vem som helst. Han ska inte ha med mitt barn att göra....                  eller
    Min uppfattning är att det i nuläget inte ligger i barnets bästa att han vistas i så stor utsträckning hos sin pappa.

Gissa vilket som går hem bäst....   :) 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (***) skrev 2014-08-19 13:14:44 följande:

Men varför upphörde umgänget igen? Va det för att du inte ville eller för att pappan struntade i det.

För att få ensam vårdnad kan du trycka på samarbetssvårigheter gällande barnet. Att det inte går att på ett konstruktivt sätt prata om barnets behov med honom.
    Att barnet bör ha fasta tider för att sova, äta och komma överrens om dessa är omöjligt då X starkt har framfört att det är onödigt att en "unge" har fasta tider.
    I vårdnadsfrågan kan det vara till din fördel att han misshandlat dig och i och med ett väntande fängelsestraff är det svårt med gemensam vårdnad. Detta är vårdnadsbiten.

Vad gäller umgänge så begär han i nuläget inte mycket mer än minimum. Vad som är ganska brukligt är varannan helt och varannan påsk, sportlov, jul, nyår.
    Upplägget brukar vara att det året en pappa har påsklovet så har mamman sportlovet och så vidare. Det värsta är att om du motsätter dig och han kör "smör-snack" då kan han lätt vinna över dom om du inte har någon utomstående som pratar till din fördel.

Jag förstår mycket väl att det är jobbigt att du inte får gehör för hur du har upplevt att barnet har mått. Samma sak var det för min väninna. Vad du måste komma ihåg är alla som "smutskastar" sin partner bara för att få igenom sin vilja. Att en del gör det påverkar alla som har anledning, som du, att vara orolig. 

Du ska vara väldigt saklig i din framställan. Vara väldigt faktaorienterad och lite känslor. Du får sätta dig själv "lite utanför", nästan som att du spelar en roll. 

Du ska använda ordval som...
    -Min upplevelse är att "barnet" har fått svårt att somna de kvällar barnet varit hos X
    -Jag vet att jag inte har något utomstående vittne till våldet som förekommit i vårt hem, i närvaro av "barnet". Barnet har i samband med våldet blivit rädd och gråtit ihållande.
    -Jag emotsätter mig inte umgänge, känner dock att umgänget bör ske övervakat och vara väldigt begränsat under en längre tid
    -Jag yrkar på ensam vårdnad på grund av de samarbetssvårigheter jag framfört

Det gäller dock att hålla sig till sanningen i största möjliga utsträckning. En lögn är så lätt att genomskåda. Däremot kan man berätta sanningen på olika sätt... tex...
    Han är inte klok och det kan ni fråga vem som helst. Han ska inte ha med mitt barn att göra....                  eller
    Min uppfattning är att det i nuläget inte ligger i barnets bästa att han vistas i så stor utsträckning hos sin pappa.

Gissa vilket som går hem bäst....   :) 

Tack än en gång! Ovärderligt! Hur kommer det sig att du är så insatt? Du behöver inte svara..

Skälet till uppehållet är att pappan i frågan inte ansökte efter det att domen löpt ut.

Jag kan tycka att det blir lite väl hårt om man ska ställa sig utanför sina känslor fast jag förstår delvis vad du menar. Det är mycket känslor som spelar in. Speciellt att driva sitt barns talan utan att någon lyssnar. Hoppas på att han blir dömd nu, misshandeln går nu före tvistemålet. Min advokat sade att 97-98% blir dömda om åklagaren går upp med fallet. Stämmer det?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Hjälp) skrev 2014-08-23 22:21:21 följande:
    Tack än en gång! Ovärderligt! Hur kommer det sig att du är så insatt? Du behöver inte svara..

Skälet till uppehållet är att pappan i frågan inte ansökte efter det att domen löpt ut.

Jag kan tycka att det blir lite väl hårt om man ska ställa sig utanför sina känslor fast jag förstår delvis vad du menar. Det är mycket känslor som spelar in. Speciellt att driva sitt barns talan utan att någon lyssnar. Hoppas på att han blir dömd nu, misshandeln går nu före tvistemålet. Min advokat sade att 97-98% blir dömda om åklagaren går upp med fallet. Stämmer det?
    Hej!

Hoppas du läser detta och jag får något svar.

Du skrev tidigare att han kommer få det umgänge han söker. Jag undrar när det gäller små barn som inte ännu haft övernattningar och som haft långt uppehåll 1år innan dom påbörjat ett umgänge med kontakt person. Får umgängesföräldern direkt varannat lov/sem vid huvudförhandling? Jag tycker det är tidigt att kasta in barnet i så stora förändringar. Det räcker med att det ska bli varannan helg. Mitt barn är utåtagerande just nu och mår inte bra. Jag förstår inte hur det ska lösa sig?!

Någon fler i samma sits? Hur gick det för er? Några tips?
  • Anonym (Hjälp)

Puffar! Hoppas på att få ngt svar...

• Anonym (utredningen)

Har ni inte haft en utredning? Utredarna kan snabbt se om pappan är bra med barnet eller inte.

Rekommenderar dig att gå den vägen isåfall.

Svar på tråden Huvudförhandling - Vårdnad umgänge