Anonym (Hjälp) skrev 2014-08-12 20:39:40 följande:
Gör det ingen skillnad om barnet bevittnat våld samt om pappan blir dömd? Det finns ingen kontakt idag. Vi har haft upptrappat bevakat umgänge en tid men inte i någon stor utsträckning och i senaste domen blev det en rejäl upptrappning. Från ett par tim till övernattning och sedan pang på till fredag-måndag. Pappan har varit våldsam i barnets närhet utan att ta hänsyn till barnet och behandlat barnet bryskt och hårdhänt och vrålat till barnet. Borde man inte ta hänsyn till detta och hur ser man på vårdnaden. Ingen kontakt finns pga ovan omständigheter. Fr har rek ensam vårdnad. Om det finns en dom borde det vara lättare att få igenom det tänker jag då tr endast tar hänsyn till fällda.
Vad säger ni där ute? Vill gärna ha hjälp och synpunker.
Finns det någon annan som har sett när han har varit vådsam i barnets närhet?
När det inträffar så skall det upprättas en anmälan om barnmisshandel. Det låter lite konstigt men en som är våldsam i närheten av barn, då betraktas det som övergrepp mot barnet. Min väninna var med om detta.
Kruxet är hela tiden att du ska lägga fram det utifrån barnets perspektiv. Jag vet och förstår att det är svårt men det är så du måste se det hur mycket han än har misshandlat dig. Det var precis samma sak för min väninna och jag vet inte hur mycket jag skrev och rättade henne för det var svårt för henne att se och skilja på sakerna.
Du skall lägga fram att han har ett våldsamt beteende och att att du inte vill att barnet skall befinna sig en miljö där våld förekommer. Att barnet bevittnat våldet är det viktiga sen spelar det ingen roll om han blir dömd för det eller inte.
Du skrev att det varit ett upptrappat umgänge med tillslut fredag - måndag. Varför upphörde dessa umgängen? Meddelade han dig skriftligt på något sätt att han inte ville träffa barnet mer? Att FR rekommenderar ensam vårdnad är en helt annan sak. Du måste skilja på vårdnad och umgänge. Ensam vårdnad rekommenderas om det finns allvarliga samarbetsproblem mellan föräldrar. BARNET har fortfarande rätt till umgänge och om jag förstod dig rätt från början är det umgänget som nu är uppe till huvudförhandling - eller är det vårdnaden???