Anonym (***) skrev 2014-08-14 13:14:04 följande:
Finns det någon annan som har sett när han har varit vådsam i barnets närhet?
När det inträffar så skall det upprättas en anmälan om barnmisshandel. Det låter lite konstigt men en som är våldsam i närheten av barn, då betraktas det som övergrepp mot barnet. Min väninna var med om detta.
Kruxet är hela tiden att du ska lägga fram det utifrån barnets perspektiv. Jag vet och förstår att det är svårt men det är så du måste se det hur mycket han än har misshandlat dig. Det var precis samma sak för min väninna och jag vet inte hur mycket jag skrev och rättade henne för det var svårt för henne att se och skilja på sakerna.
Du skall lägga fram att han har ett våldsamt beteende och att att du inte vill att barnet skall befinna sig en miljö där våld förekommer. Att barnet bevittnat våldet är det viktiga sen spelar det ingen roll om han blir dömd för det eller inte.
Du skrev att det varit ett upptrappat umgänge med tillslut fredag - måndag. Varför upphörde dessa umgängen? Meddelade han dig skriftligt på något sätt att han inte ville träffa barnet mer? Att FR rekommenderar ensam vårdnad är en helt annan sak. Du måste skilja på vårdnad och umgänge. Ensam vårdnad rekommenderas om det finns allvarliga samarbetsproblem mellan föräldrar. BARNET har fortfarande rätt till umgänge och om jag förstod dig rätt från början är det umgänget som nu är uppe till huvudförhandling - eller är det vårdnaden???
Åh tack för svar! Det är både vårdnad och umgänge. Vi har inte kommit upp i fredag måndag ännu. Vet inte om jag nämt att barnet är litet under 3år.
Det är våld i nära relation(bakom stängda dörrar) men det finns bevis av olika slag, därav har dom väckt åtal mot honom. Tror du att om han blir dömd att dom inte ger så mycket lov, sommarsemester? Samt att det är lättare att få ensam vårdnad? Jag har hela tiden försökt driva frågan om hur barnet nått då barnet blivit mycket skrämd och mått dåligt! Fast får knappt gehör vilket känns sjukt jobbigt.
Känner mig så orolig att något ska hända barnet i sällskap med pappan. Tack för input. All hjälp o stöd man kan få är värt guld!