Inlägg från: Hobbyarkitekt |Visa alla inlägg
  • Hobbyarkitekt

Ian eller Emil?

Vilket av dessa namn är bäst helt enkelt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ian eller Emil?
  • Hobbyarkitekt
    Anonym (Jana) skrev 2014-08-06 18:55:31 följande:

Emil! Ian har lite amerika-varning, Jan är ju det svenska namnet.

O M G, NOOOOOO!!! Amerika-varning! Shit! Att jag inte tänkte på det. Riktigt illa! Amerikaner! Usch! Sådana vill man inte ha med att göra - absolut inte bli influerade av! Nej, nej, nej! USA är ju sååååå fel!
  • Hobbyarkitekt
    Anonym (Jana) skrev 2014-08-06 19:32:34 följande:

Jag antar att du är medveten om att nyimporterade amerikanska/engelska namn är mycket vanligare i vissa grupper i samhället än i andra? Men om det känns rätt för dig, så gör du självklart som du vill.

Ja, lilla vän. Men det verkar som att du har missuppfattat detta liiiiiite grann dock.

Namnen du syftar på, är namn i stil med Dexter, Phoenix, Texas, etc., och alltså inte klassiska vackra namn så som William, Ian, Henry, etc.

Du får ju lära dig att skilja på namn och namn.

I övrigt är det ofta en väldigt STOR skillnad på engelska och amerikanska namn.
  • Hobbyarkitekt
    Cariol skrev 2014-08-06 19:35:12 följande:

Jag skulle snarare säga att det svenska namnet för Ian är John/Johan och inte Jan. Jag tycker Ian är ett jättefint namn och det funkar dessutom bra att resa med (Emil kan vara svårare för andra länder att förstå).

Det står fel på namnsidan du kollat på.

John är för övrigt inte svenskt.
  • Hobbyarkitekt
    Anonym (mynona) skrev 2014-08-07 09:35:12 följande:

Ja det är inget fel på Emil heller, men jag gillar Ian, sen att det är engelsktklingade, det är ju var och varannat namn i Sverige idag. Förvånande faktiskt att Ian inte är vanligare i Sverige än vad det är..

Folk som enbart läser namntrådar här på Familjeliv, och inte tänker själva, blir nog lite avskräckta så fort de får reda på att namnet är engelskt.

De har dock missuppfattat situationen lite.

Namn så som William, Henry, Ian, Harry, osv. är traditionella, klassiska, vackra och gångbara engelska namn som fungerar väldigt bra även i Sverige (i stil med franska, klassiska namn som även de fungerar smärtfritt i Sverige).

Namn i stil med Pax, Dexter, Phoenix, Texas, osv. är sådana namn som avses när man talar om dessa engelska (läs amerikanska) namn som folk bör "akta" sig för att ge sina barn. Dessa namn är nypåfunna och således inte alls i stil med de klassiska gamla brittiska namnen.

Det är även en viss skillnad på just brittiska och amerikanska namn (även om många namn är de samma "here and over there", givetvis).
  • Hobbyarkitekt
    Anonym (Jana) skrev 2014-08-07 16:14:50 följande:

Att använda "lilla vän" är välkänd härskarteknik, inte särskilt trevligt. Anglosaxiska namn ihop med svenska efternamn ger vissa signaler, Dexter lite mer signaler så att säga än Ian, yngre föräldrar med lägre utbildning, så är det där jag bor iallafall fall. Men kanske inte där du bor?

Här där jag bor finns varken Dexter, Phoenix eller Pax.

Däremot finns namn som William, Philip, Alexander, Ian, Elliot, Edward, Henry, Harry Charles (för att endast nämna de mer engelskklingande namnen). Dock har ingen av dessa barn, föräldrar i arbetarklassen. Jag kan tänka mig att de i mitt närområde, som liksom jag valde ett brittiskt namn åt sitt barn, reser en del samt kanske även arbetar en del utomlands. Diplomater finns det gott om här ute där jag bor, och även där kan man ju förstå varför man väljer ett mer internationellt gångbart namn.

Själv ska jag förmodligen snart på utlandstjänst - i hela tio år, om allt går som planerat. Det lutar starkt åt att det blir i England (men det kan lika väl bli Frankrike eller Tyskland). Så för min sons del var det ju väldigt bra att han tillgavs ett brittiskt namn.
  • Hobbyarkitekt
    Dixie skrev 2014-08-07 17:21:30 följande:

då hade jag hellre gett min son ett namn som funkar lika bra på svenska som på engelska - personligen tycker jag inte Ian låter bra på svenska och Emil på engelska är inte helt lätt - finns ju massor av namn som funkar både och; 

Oscar

Carl

Elliot

Erik

Edvin

John

Adam

etc

Fast nu heter inte min son Ian. Min son har ett av de namnen jag nämnde tidigare. Hans namn fungerar lika bra på svenska som på engelska. Dock är det ett engelskt namn.
  • Hobbyarkitekt
    Dixie skrev 2014-08-07 20:36:02 följande:

jaha - vad var då poängen med tråden om din son redan har ett namn!? 

Jag startade tråden för att hjälpa trådstartaren i denna tråd: www.familjeliv.se/forum/thread/73744279-ian-eller-emil

Jag har även startat andra namntrådar, som omröstningstrådar, för att hjälpa de som inte lyckas göra omröstningar via mobil eller surfplatta.

Min son är 3,5 år och har redan ett namn. ;)
  • Hobbyarkitekt
    Anonym (Ians mamma) skrev 2014-08-07 21:48:49 följande:

Ian funkar skitbra!  :) Lätt, enkelt, inte konstigt men ändå heter ingen annan heter det. Det enda jobbiga är att folk ibland tror att man säger Liam.

Men Ian rekommenderas! 

Det är faktiskt så bra att det är omöjligt att hitta ett lika bra matchande namn till lillebror. Förslag?

Edvin - fast det är ju på modet nu. Så vill ni ha ett ovanlig namn igen, så kanske inte Edvin är att föredra?

Silas kanske?
  • Hobbyarkitekt
    Anonym (mynona) skrev 2014-08-07 23:38:33 följande:

Dennis är ett riktigt bra namn

Dennis hade jag på kanske-listan. Men pappan avfärdade namnet med ett stort "BUSUNGE".

Han menade på att man ska undvika namn som Dennis, Emil och Niklas - alla de namnen sitter på "busungar".
Svar på tråden Ian eller Emil?