• BIX

    Gravid - berätta på bästa sätt?

    Jag tror faktiskt att jag kan vara gravid - är bara ett par dagar sen med mensen, men detta är väldigt ovanligt för att var mig eftersom min kropp normalt följer standardklockan utan minsta gnissel. I morgon är det bim+3 och jag har skaffat ett gravidtest som jag hade tänkt ta imorgon. 

    Nu är saken den att pojkvännen är borta i svenska fjällen i 4 veckor och jag kan inte nå honom. Kanske har han möjlighet att ringa mig om 2 eller 5 eller fler dagar, kanske inte. Jag ska upp dit om två veckor och vandra för att möta honom (vi kommer ses om ca 2.5 vecka). Jag vet att han skulle bli otroligt glad, ofantligt rörd och troligen ganska skärrad om det skulle vara så att jag får ett plus.

    Vad är nu bäst att göra - ska jag a) testa och skicka honom ett sms så att han får nyheten första bästa stund han har täckning, b) testa och vänta med att berätta tilsl han ringer mig inom 2-7 dagar (jag kan ju inte ringa honom), eller c) vänta med att göra graviditetstest tills jag har mött honom på fjället (fast jag vet inte om jag kan hålla mig i 2.5 vecka!!)???

    Jag vill ju att det ska bli en rolig upplevelse för honom också - är det då ganska taskigt att låta honom ta nyheten ute på fjället långt från mig eller vänner som han kan prata med. Själv tror jag faktiskt att jag kommer behöva inviga min bästa vän i det hela om jag nu testar positivt, eftersom han inte finns här att prata med och jag behöver någon!

    Ja, märklig frågeställning egentligen. Nu när jag skrivit det här så tänker jag att det kanske är bästa sättet att ta emot ett besked - negativt eller positivt - helt ensam och men ganska mycket tid att fundera igenom det. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Gravid - berätta på bästa sätt?
  • Fippla

    Svårt!!! 
    Du känner ju dig själv och sambon bäst! 
    Uppskattar han att få en sådan nyhet på sms tror du? Det hade nog inte min gjort. 
    En sådan sak hade jag nog velat berätta face to face! 
    Eller på ett jättehäftigt sätt!!! 

    En ren kommer knallandes på fjället där det står: "Du ska bli pappa!" 

  • BIX

    Haha, ja det vore något , svårt att styr att renen hittar rätt bara :) Kanske kan jag få fjällräddningen att släppa ner ett meddelande om de ändå har vägarna förbi? :)

  • Hetlena

    Jag hade inte kunnat hålla mig om jag var du! Hade gjort testet och sen väntat och berättat öga mot öga. Så man får kramas och vara glada tillsammans! =)

  • BIX

    Ja det blir nog bäst. Fast det känns lite underligt att jag vet om det i tre veckor och inte han! Fick positivt utslag på testet nu i morse förresten! 

    Så fånigt att vi inte pratade om denna eventualitet innan han for, jag var så säker på att det skulle ta lite längre tid bara.. Nu sitter jag här och ler - hade varit roligt om han hade varit med men jag får ha tålamod!

  • ellyangel
    BIX skrev 2014-08-08 07:38:10 följande:

    Ja det blir nog bäst. Fast det känns lite underligt att jag vet om det i tre veckor och inte han! Fick positivt utslag på testet nu i morse förresten! 

    Så fånigt att vi inte pratade om denna eventualitet innan han for, jag var så säker på att det skulle ta lite längre tid bara.. Nu sitter jag här och ler - hade varit roligt om han hade varit med men jag får ha tålamod!


    Grattis! Tänk vilken överraskning han kommer få :)
    Drömmen finns fortfarande där, där den funnits så länge
  • BIX

    Tack! Ja det blir verkligen en rolig överraskning. Frågan är hur jag ska kunna bärga mig - jag längtade till fjällen redan innan, nu känns det som att jag kommer förgås! :)

  • Fippla

    Grattis!!! 
    Svårt att hålla sig så länge!! 
    Du får avreagera dig hos någon annan eller här på forumet! 

    Ska själv testa i veckan så får vi se om vi kan fira ihop!!

  • BIX

    Tack :) Det börjar kännas lite jobbigt... :( Jag har gått igenom en miljon tankar och haft en emotionell bergochdalbana de senaste dagarna och han vet inte ens något. Har snackat lite här på forumet, men det är ju inte riktigt samma sak ;) Nåväl, bara 11/2 vecka till jag bär med mig min lilla hemlis upp på fjället och kan leverera honom hans livs överraskning tre dagar senare :D Det är ju något att se fram emot det med :)

    Hoppas det går bra för dig nu! 

Svar på tråden Gravid - berätta på bästa sätt?