Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Svårare att få jobb med tatueringar?

Anonym (Tatooooo) skrev 2014-08-08 09:03:19 följande:

Hej alla! Jag vill ha en tatuering på underarmen - MEN - Jag är om ett par år färdigutbildad socionom och undrar om detta kan påverka mina chanser till arbete? Vill gärna höra er erfarenhet kring detta!! 

Om du funderar i de banorna att en tatuering kan vara negativ för dig i din framtida yrkesutövning så fattar jag inte vad du ska med den till!! Det är tjatigt med tatueringar och man ser dem överallt. Ser du ofta snygga tatueringar? Inte jag.
  • Anonym (M)

Fattar inte varför så många tatuerar sig numer. Det är ju så vanligt så det kan ju absolut inte vara för att man vill sticka ut? och här i tråden verkar man vara rätt överens om att det ALDRIG är en fördel att vara tatuerad i yrkeslivet! På "min tid" så var det bara sjömän och kåkfarare som var tatuerade och de är gamla nu och man kan se de där urblekta tatueringarna på deras håriga rynkiga armar. Riktigt rejält fult.

• Anonym (M)
    Hjortron skrev 2014-08-08 13:14:04 följande:
    Oj, det finns såklart en massa olika anledningar till varför man vill tatuera sig och absolut inte bara för att "sticka ut". Här är ett axplock: För att man tycker att det är snyggt, spännande, man vill ge uttryck för något speciellt, markera en viktig händelse i livet eller göra det som en "magisk/rituell" handling, skapa en större känsla av tillhörighet, som en del av ens intresse o.s.v, o.s.v.

Att man tycker att vissa tatueringar är fantastiskt snygga och inte har några problem med tatueringar som fenomen i allmänhet betyder ju inte att man samtidigt inte är medveten om hur samhället kan fungera, i detta fall jobbsammanhang.

Tycker att den personliga historien är något betydligt mer viktigt och intressant än att gå omkring och lägga vikt vid och tycka att folk eller folks tatueringar är "rejält fula".

Problemet är ju inte en tatuering egentligen, utan diverse fördomar som härstammar från "din tid".
    Nja jag är skeptisk till att det skulle vara "sjöman/kriminell-stämpeln" som skulle sitta kvar för det är länge sedan. Det är något annat..........! Förresten så fattar jag inte varför man ska köra upp sin fula tatuering i ansiktet på folk! det borde väl räcka med att man kan se den själv och veta att den finns där?
Svar på tråden Svårare att få jobb med tatueringar?