• arneas

Trasig diskmaskin?

Vår diskmaskin, en Electrolux RealLife XXL har börjat visa felkod och stannar.
    Det står 20 i displayen när den stannar. Stänger man av den och slår på den igen så startar den och kör ett tag innan samma händer igen.
    Någon som vet vad det kan vara för fel?

Maskinen är bara 2,5-3 år så vill inte att den ska vara trasig.
    Har googlat lite men blir inte så mycket klokare.

• Svar på tråden Trasig diskmaskin?
  • Maeryh

Har exakt samma problem, maskinen låter dessutom väldigt konstigt innan den visar kod 20. Undrar också hur man öppnar avloppsmuffen. 

arneas skrev 2014-08-11 21:48:31 följande:

Hittade "instruktionsbok" och kod 20, produkten tömmer inte vatten (förklarar varför felet dyker upp på slutet). Möjligt lösning: Rengör avloppsmuffen.

Nu är då frågan. Vad är avloppsmuffen, och var sitter den?

• arneas

Jag plockade bort allt löst och diskade det extremt noga för hand. Silen var svår att få helt ren. Ser ren ut när den är blöt. Diskade med diskmedel.
    Sen dess har den faktiskt inte strulat igen.
    Trodde verkligen att allt var rent men tydligen inte.
    Dess värre hade jag av piggarna som håller ihop grejerna, men fick lösa det med "påsförslutare" (ståltråd med plast på) tills vidare.

Maeryh skrev 2014-09-03 18:21:08 följande:

Har exakt samma problem, maskinen låter dessutom väldigt konstigt innan den visar kod 20. Undrar också hur man öppnar avloppsmuffen. 

Den där avloppsmuffen verkar vara ett mysterium :)
    Min maskin lät inte nåt speciellt så du har kanske nåt annat fel.
    Berätta gärna om du hittar en lösning eller får veta mer om avloppsmuffen :)
  • vincent1999

20 betyder att makinen inte tömmer vatten ok.

Det kan bero på stopp i slangen men också preoblem med trycksensorn.

• arneas
    vincent1999 skrev 2015-01-29 08:25:07 följande:

20 betyder att makinen inte tömmer vatten ok.

Det kan bero på stopp i slangen men också preoblem med trycksensorn.

Det löste sig efter att vi tog bort allt löst och gjort rent allt ett par extra gånger extra noga :)
    Nu har vi dock stött på problem att kalk (eller diskmedel, vet inte vilket) fastnar på enstaka bestick. Blir vita och kladdiga. Går inte heller bort om man diskar om dom. Det konstiga är att de inte blir på alla bestick utan bara på vissa.
  • Davido

Har en XXL jag också min andra faktiskt. Den första bytte de ut massa saker på men hittade inte felet så jag fick en ny på garantin. Nu är nr2 ca 1,5år och samma problem felkod 20. Tömmer maskinen hur bra som helst men larmar ändå. Eftersom jag köpte första maskinen för mer än 3år sedan gäller inte garantin längre fast att maskinen bara är 1,5år. Nästa gång blir det inte Elextrolux!

• Landa

Vi fick den kända felkoden idag.

Muffen är detaljen som sitter sist på slangen och kopplas till avloppet.

Vi lossade den (försiktigt, den är vattenfylld). Därefter spolade vi vatten in i muffen.

Koppla mot kranen och kör med tryck. Eftertänksamt så inte köket blir blött...

Så lossnade stoppet och vatten kom in i maskinen

Kan det komma in, kan det komma ut (för det mesta).

Vi kopplade in maskinen igen (muffen till avloppet där den satt innan). Sedan gick det att diska igen ??????

• Noname00

Problem är att fett och smuts samlas i maskinen och  täpper igen små kanaler, löses recis som du säger att spola bakvägen.
    Får man igång sin maskin så ska man definitivt köra några tvättar på det varmaste och minst en gång i månaden så håller man problemet borta.

• För smart diskmaskin I 20

Har haft samma problem med felkod I 20 på vår Husqvarna (typ 3 år gammal), att maskinen påstår att något är tätt fast det inte är det. Har tidigare haft hit Electrolux service och han slet fram fronten och rengjorde en slang med såpa, sugpump och tipsade om att alltid köra det värsta programmen för att minska risk för snuts på givarna. Dvs det är inte tätt men maskinen tror det eftersom givaren får någon beläggning på sig. Dock har problemet kommit tillbaka men jag brukar köra dubbla maskindisktablettet (en i korgen) då problemet börjat återkomma. Då brukar den fungera några veckor till. Inbillar mig att den dubbla dosen fräter bort lite extra avlagringar. Märkligt att man inte rekommenderars att köra ecoprogrammen som de rekommenderar i bruksanvisningen. För mycket givare och annat är inte alltid bra. Funderar på alt testa maskindiskmedel i pulvergröt så att man kan dosera lite extra varje gång. Blir nog att testa cylinda nästa gång och ge dom en chans.

• Noname00

Problemet är att det oftast diskas i lägre temperaturer.
    En tablett räcker men kör det högsta programmet ofta, tex 1-2 ggr i månaden.

Själv försköljer vi våran disk och borstar av, egentligen onödigt då det är en diskmaskin, men man förhindrar då också att problemet med fett och smuts uppstår, sedan får man ett bra diskresultat också även i låga temperaturer.

• Wikings
    arneas skrev 2014-08-08 20:32:00 följande:

Den diskar normalt i ca 20min, om man kör ett snabbprogram på 30min, disken blir blöt nästan helt ren. De är sista grejerna den inte vill göra.

Det är inte stopp i hålen som sprutar vatten.

Detta är det bästa sättet att köra om du vill ha kort livslängd på din maskin.

Du måste köra fullt program så maskinen renar sig varannan veckan om du diskar ofta för att va säker på att skit och fett inte samlas i maskinen. Vi kör en gång i veckan för att va säker på d.

Några av våra vänner är reparatörer på just Electrolux och de är de som sagt till oss
Svar på tråden Trasig diskmaskin?