• arneas

    Trasig diskmaskin?

    Vår diskmaskin, en Electrolux RealLife XXL har börjat visa felkod och stannar.
    Det står 20 i displayen när den stannar. Stänger man av den och slår på den igen så startar den och kör ett tag innan samma händer igen.
    Någon som vet vad det kan vara för fel?


    Maskinen är bara 2,5-3 år så vill inte att den ska vara trasig.
    Har googlat lite men blir inte så mycket klokare.

  • Svar på tråden Trasig diskmaskin?
  • För smart diskmaskin I 20

    Vi kör alltid värsta programmet (mest vatten, längst tid och hetaste vattnet) och skrapar alltid rent tallrikar mm men att fördiska ska man inte behöva göra. Felkoden dyker ändå upp någon gång med känns mellanrum. Ska prova att byta maskindiskmedel men man tycker ju att det ska bli bra om man kör med de tabletter som fått bäst i test. Disken blir ju skinande ren så det är ju märkligt att maskindiskmedlet inte kan hålla dolda delar rena också. Har även kört med specialprodukterna som finns då man kör maskinen tom med en speciell rengöringstablett eller vätska. Om inte Electrolux service ställt fel diagnos då de var hit så är det en sämre konstruktion på deras maskiner än vad man är van vid. Har erfarenhet av flertalet diskmaskiner och har aldrig haft dessa problem tidigare. Men kul att det funkar för en del andra i alla fall ????.

  • För smart diskmaskin I 20

    Programmet son vi kör heter PRO och tar ca 180 minuter. Ska vara det värsta enligt bruksanvisningen. Kör nu med Yes powerdrops men har även provat yes platium och Finnish allt i ett. Tips på annat bra maskindiskmedel tas gärna emot.

  • Noname00
    Landa skrev 2016-06-19 23:03:37 följande:
    Vi fick den kända felkoden idag.

    Muffen är detaljen som sitter sist på slangen och kopplas till avloppet.
    Vi lossade den (försiktigt, den är vattenfylld). Därefter spolade vi vatten in i muffen.
    Koppla mot kranen och kör med tryck. Eftertänksamt så inte köket blir blött...

    Så lossnade stoppet och vatten kom in i maskinen smile1.gif

    Kan det komma in, kan det komma ut (för det mesta).

    Vi kopplade in maskinen igen (muffen till avloppet där den satt innan). Sedan gick det att diska igen ??????
    Det man ska göra innan man spolar maskinen baklänges är att ta bort ventilen som gör att vatten från avloppet inte kan rinna tillbaka in i maskinen, annars finns risk att man förstör ventilen av trycket.
  • Per Varvs

    Electrolux XXL oerhört dåligt utförande trots dyra & nästan nya maskiner. Spaltmeter med olika som har samma problem. Givetvis borde Electroux förlänga garantin.

  • Noname00
    Per Varvs skrev 2017-04-02 18:33:31 följande:

    Electrolux XXL oerhört dåligt utförande trots dyra & nästan nya maskiner. Spaltmeter med olika som har samma problem. Givetvis borde Electroux förlänga garantin.


    Konstigt känner många som är nöjda med electrolux.
    Sköljer ni disken innan ni ställer in den?
  • Anders Andersson

    Du har ju 5 års garanti. Ring 077 1767676 och begär service. Min maskin har de byggt om 3 ggr och serva 4 ggr för detta fel. Stannar fortfarande på felkod i20. På ttisdag dag kommer de och servar för femte gången. Sen skall jag begära en ny maskin.Mvh anders

  • arneas

    Fick samma kod igen förra veckan, men de var bara att göra rent alla lösa delar (sil osv) så försvann problemet. Samma som förra gången.

  • xxl20

    Har en Elektrolux diskmaskin RealLife xxl som har slutat fungera, visar felkod 20
    maskinen är ungefär 7 år gammal. Tacksam för svar

  • MajaVira
    xxl20 skrev 2017-10-22 10:26:16 följande:
    Har en Elektrolux diskmaskin RealLife xxl som har slutat fungera, visar felkod 20
    maskinen är ungefär 7 år gammal. Tacksam för svar
    Hur många av de tidigare inläggen i tråden har du läst och fungerade några av de tipsen när du provade dem?
  • arneas
    xxl20 skrev 2017-10-22 10:26:16 följande:

    Har en Elektrolux diskmaskin RealLife xxl som har slutat fungera, visar felkod 20
    maskinen är ungefär 7 år gammal. Tacksam för svar



    Startar den inte eller stannar den efter en stund och visar koden?


    Har du testat att göra rent allt som går att ta bort?

  • Umebon

    Hej,

    Googlade ihjäl mig för att hitta lösningen och monterade isär halva maskinen, rengjorde allt jag bara hittade och så gick det att lösa skitlätt med ett vanligt buntband (eller nåt annat att pilla med). Tacka vet jag tyskarna! (OBS! Man behöver inte förstå tyska för att se hur han gör).


    ">



    Alltså i framkant av behållaren i botten finns en skåra som man tömmer på smuts.

    Helt underbart. Haft detta fel från och till under 2 års tid.

    Och hans tips att köra 70-graders programmet ibland är nog inte dumt.

  • Luna2080

    Hej


    Vi är en familj på fem pers som har dagligen använt Electrolux XXL Aquastop, inköpt år 2011-10.


    Vi sköljer alltid av tallrikar, glas från matrester innan vi lägger in dem i diskmaskin.


    Har haft felkod 20 i över två års tid och tryckt reset för att tvinga igång diskmaskinen men nu har vattnet slutat fungera helt. Vi har försökt skölja ur med kokhett vatten mm och det har fungerat sådär och nu helt slutat fungera sedan sommar 2018.


    Min sambo började klaga ikväll på att vi måste köpa ny diskmaskin medan jag tyckt att det borde vara värt att reparera med tanke på att vi varit så noggranna.


     


    Så ikväll googlade jag om tips och hittade er tråd.


    Efter läst trådarna med kommentarer så bestämde jag mig för att lossa avloppsmuffen = dvs avloppsslangen från diskmaskinen som är kopplad med slangklämma till tvättställets avlopp ( ser ut som en blindtarm). Avloppsslangen hade smuts i sig och sköljde ur med hjälp av diskmaskin och hink under.


    Kopplade ihop -funkade ej. Bestämde mig för att göra rent tvättställets avloppsrör till diskmaskin och sambon stoppade in en rengöringskit man köper i dagligvaruhandeln. Efter programmet stannat av tre gånger och jag stängt av diskmaskin och satt på så hör och häpna - diskmaskinen rengör och drar vatten igen. Så det handlar om att rengöra avloppsslangen och avloppsrör till tvättställ och såklart silar mm.

  • Odd2

    Tar du bort filtret så har du "brunnen" under. I brunnens framkant finns en liten springa som leder, via ett rör, till en givar. Innanför springan bildas mycket gucka av fett etc. Vilket förmodligen leder till att givaren inte får rätt "signaler". 
    Ta ett sugrör och tryck in i springan så märker ni om det är så om sugröret fylls med svart gucka.
    Sidplåtarna på maskin kan man skruva bort. Innanför den högra sitter givaren i framkant nertill. Från den leder röret till centrum av maskin. 
    Jag tog bort slangen från givaren och blåste med tryckluft, varpå en massa gucka trycktes ut i "brunnen"
    Det här utrymmet är som en återvändsgränd där ingen genomspolning sker, vilket gör att ingen genomspolning sker.
    Lycka till!

Svar på tråden Trasig diskmaskin?