Villa med 3 plan?
Hej!
Jag har letat som en galning på nätet efter svar på min fråga, men hittar inget så tänkte vända mig hit istället. Det är så att jag och min familj ska bygga hus och tänkte oss en 3-plans villa där varje plan ska vara ungefär 100 m2. Anledningen till att vi behöver ett lite större hus än "normalt" är för att jag och min man har 5 barn, ett tvillingpar på 14 år, ett annat barn på 10 år och de två yngsta på 5 och 2 år.
På plan 1 hade vi tänkt oss ett kök, en matsal, ett vardagsrum, tvättrum och så ett lekrum för barnen.
På plan 2 vill vi ha ett litet större sovrum med tillhörande badrum för oss föräldrar, varsitt sovrum för de två yngre barnen, ett badrum och ett mindre rum som kan inredas som ett kontor för min man.
På plan 3 vill vi ha varsitt rum åt de tre äldre barnen, ett stort badrum för de att dela på, ett mindre allrum alternativt ett rum att inreda som biorum.
Som ni ser så handlar det inte om massiva ytor eller ett gigantiskt hus. Nu till min fråga då: Får man ens bygga hus med 3 plan eller finns det lagar som reglerar sånt? Vi har nämligen tittat på olika hustillverkare och det enda de erbjuder på sina hemsidor är 1- till 2-plans villor. Vi kommer kontakta de för mer information när det närmar sig, men tänkte om det fanns någon här som har erfarenhet och kan ge lite information redan nu.
För övrigt kan jag tillägga att jag och min man båda är i åldersgruppen 40-45 år, bor i Örebro, min man är egenföretagare och jag har jobbat större delen av mitt liv och vi har därför en hel del pengar sparade. Vad gäller husbygget har vi avsatt en summa på runt 6 miljoner kr.
Nu blev detta lite långt, men hoppas ni har varit med mig hittills :)
/ A