Vad har du för fördomar om barnfria?
Som barnfri så stöter man ibland på riktigt underliga fördomar.
Vad har du för fördomar?
Som barnfri så stöter man ibland på riktigt underliga fördomar.
Vad har du för fördomar?
Varför tror alla barnlösa och barnfria att folk tycker de är så speciella?
FrökenK: Intressant, på vilket sätt då? De allra flesta har ju barn och är inte direkt ensamna om att ha det.
Anonym(ia): ingen härinne verkar ju bry sig speciellt mycket tex, så vem är "alla"?
Min fördom är att många utan barn aldrig riktigt "växer upp". Som tonåring kretsar världen runt dig men med åren får du mer insikt i att du inte är universums medelpunkt. När ett barn föds ställs allt detta i fokus. Den vetskapen går plötsligt inte att missa. Några av mina vänner utan egna barn lever kvar i det jag ser som en känslomässig tonårstid. De har missat en hel del insikter, några väldigt jobbiga. Har alltså stannat av lite i utvecklingen jämfört med mina vänner som är föräldrar. Är dessutom i mina ögon rätt lata/bekväma. Det är på gott och ont alltihop, säkert rätt skönt att leva kvar i den "yngre andan", men för mig kan det kännas påfrestande att diskutera med de vänner som stannat av i utvecklingen. Det här stämmer förstås inte alltid och säkert är det en högst överdriven fördom, men det är mitt svar på ts fråga.
Har faktiskt inga fördomar mot barnfria. Innan jag själv skaffade barn så ansågs inte min semester lika viktig, eller att jag fick skylla mig själv om kompisars barn förstörde grejer hemma. Hur dumt det var att ha vit soffa etc.
Så nu när jag själv har barn så passar jag mig ganska noga för att tycka och säga saker om barnfria.
Kan däremot känna en viss avund mot att kunna ha den där snygga vita soffan osv. :)
FrökenK: Intressant, på vilket sätt då? De allra flesta har ju barn och är inte direkt ensamna om att ha det.
FrökenK: Vilka privilegier då?
mina fördomar är att de är lite omogna och egoistiska och inte vill växa upp och ta ansvar, och att de kommer att ångra sig senare och bli ensamma och bittra i 50-60årsåldern.