Mammor - varför är ni mest föräldralediga?
Precis börjat min pappaledighet som jag delar lika med min fru. Träffar en hel del andra föräldrar och mönstret är återkommande - kvinnan tar majoriteten av föräldraledigheten. Oftast av ekonomiska skäl, påstår de vilket i 99% av fallen är skitsnack. Har man så usla marginaler i privatekonomin platsar man i lyxfällan. Om man verkligen vill så går det, allt handlar om prioriteringar och sanningen tycks vara att ojämlik fördelning handlar om att både man och kvinna vill ha det så.
Mitt intryck är att många farsor bara tar någon månad, helst på våren och sommaren för att ge extra semester. Inte för att vara med sina barn.
När jag och min fru bestämde oss att skaffa barn var jag helt inställd på att göra 50%. Inte för att jag ska vara så jävla pk och modern, utan för att det är min unge och mitt föräldraskap. Jag vill vara med mitt barn. Hade min fru velat köra 90/10% hade hon fått mothugg, aldrig att jag hade ställt upp på det.
Min fråga till er mammor som tar största delen föräldraledigt: varför? Vill inte era män vara hemma, eller trivs ni med att vara nummer ett och pappan "reserv"? Hur upplever ni det när ni gör 90% av föräldraskapet, frustrerad över att mannen inte hjälper till eller nöjd med att få spela huvudrollen i den lilles liv?