• ssa123

Är detta autism?

Så orolig för min dotter på 4,5 mån. Hon är född 3 v tidigt och har sen dag ett strulat med maten. Jag har aldrig ammat då jag inte hade någon mjölk utan ersättning från dag ett. Det har vart många turer med sond osv. Hon äter fortfarande dåligt men det går bättre sen vi upptäckte att hon vill ligga brevid och äta. Äter inte i famnen.
    Hon var sen med svarsleende, ca 9 v.
    Hon var sen med svarsljud och jollrar sparsamt. Låter bara aaa aa aaa.
    Ögonkontakten är.min största oro. Jag har mycket svårt att få ögonkontakt och får jag det är det ett ögonblick, sedan tittar hon på annat. Håller jag upp henne framför mig är det helt omöjligt att få kontakt hon tittar bara på allt annat.
    Hon är mycket intresserad av omgivningen. Dock inte så mycket av människor utan blommor lampor färger osv.
    När hon ser mig på håll ler hon och kan skratta. Tex om hon ligger på golvet eller i vagnen och jag ler mot henne.
    Men på så långt håll vet jag inte om vi har direkt ögonkontakt. Hon ser på mig men inte i ögonen känns det som.
    Motoriskt upplever jag henne normal. Stadig om hon sitter i knäet. Kan rulla åt bägge håll. Sträcker sig efter leksaker i babygymmet.
    men det är ögonkontakten och att hon inte äter i famnen som ger mig total panik. Vad tror ni med erfarenhet??

• Svar på tråden Är detta autism?
  • ssa123

Ingen som har en tanke? Kanske nån har haftven bebis som uppträtt så och kan säga hur det utvecklades?

• Litet My

Låter som ett fullt normalt barn.

• ssa123

Tack för svaret! Det kanske är normalt med ögonkontakten då? Eller avsaknaden av den. Jag har nästan fixerat mig vid detta de senaste veckorna och känner mig så ledsen

• Anonym (minst av 6)

Vår minsting av 6 barn var likadan som bebis.
    Nu ammade jag ju henne men hon ville inte ammas i famnen utan man skulle ligga bredvid.
    Ögonkontakt vägrade hon alla som kom "för nära". Men på håll tittade hon.
    Så nej jag tror inte det är något fel på din bebis.
    Det var det inte på våran och hon är vild och busig som sina syskon utan något som helst som tyder på att något skulle vara konstigt.
    Vid ett års ålder började hon kunna se en i ögonen även när man var nära..

• ssa123

Skönt att höra att fler varit på samma sätt! Otroligt skönt!

• summa21

Jag upplevde liknande med min son som har autism. MEN jag hade kontakt med andra som upplevde detta och vars barn inte hade autism. Så svårt att säga förstås. Bra att du är uppmärksam men tufft om oron blir allt för stark. Kan du prata om oron på BVC?

• ssa123

Summa21: såg du fler tecken än dålig ögonkontakt och dåligt joller hos ditt barn?

Hur utvecklade det sig och när fick ni hjälp/diagnos? Bvc samt läkare säger bara att det kan vara autism eller normalt. Man får vänta och se. Men det känns fruktansvärt svårt att bara gå och vänta när jag hela tiden är på spänn och försöker få kontakt med dottern.

• summa21

Jag känner så väl igen känslan av att vänta och att tänka fram och tillbaka. Så slitigt. Jag fick bra stöd av bvc-psykologen som tog oron på allvar. Hon remitterade oss till BUP när han var åtta månader. Där trodde de nog att det bara handlade om oroliga föräldrar. När han var drygt ett gjorde bvc-psykologen lite enklare tester och remitterade oss igen. Utredningen gjordes när han 18 månader.

Det första jag reagerade på var hans ovilja att vara i famnen. Sedan var det ögonkontakten. Det var också mycket en känsla av att det saknades en kvalitet i kontakten. Nästan svårt att förklara. Jag förstår att du blir orolig och mitt svar kanske inte lugnar mest men normalvariationen är också stor.jag tyckte det var skönt att prata med någon om oron. Oavsett om det är något eller inte så är oron väldigt jobbig i sig.

• ssa123

Tack för svaret summa 21.

Måste vända mig någonstans innan jag blir tokig. Fick du leenden av din son när han såg dig?

Upplever ingen direkt motvilja att vara i famnen. Blir gärna buren. Somnar inte gärna i famnen men det kan vara något vi själva ' ställt till med' eftersom vi jobbat på att hon ska kunna somna själv bredvid oss

• tf UnikFamilj

Jag brukar då och då titta in in såna här trådar, och mest tipsa om ett inlägg som jag skrev för rätt länge sen nu. Jag har tre barn med autism, och säger som summa21 att det känns igen det där med ögonkontakten. MEN, det behöver heller inte betyda något. Att vänta och se, det kommer du inte undan...

Mitt inlägg handlar om det vi såg hos våra barn när de var små, och minsta tjejen framför allt. Sen handlar det om tips på hur man kan stimulera den sociala utvecklingen och kommunikationen. Läs om du tror att det kan ge dig något. {#emotions_dlg.flower}

www.unikfamilj.se/autism/ibt/ibt-och-sensomotorisk-anpassning-del-5-spraklig-uttrycksformaga-c-2/

• ssa123

Unik familj:tack för länken! ja jag vet inte vad jag ska tro. Idag har jag verkligen koncentrerat mig på att iaktta hennes samspel med mig och med omgivningen.

visst får vi ögonkontakt, men hon drunknar inte i mina ögon.

Vi träffade en kompis på stan och hon böjde sig ner i vagnen och killade henne på magen. Dottern tittade på henne och skrattade högt.

Det kändes bra, men betyder kanske inte så mycket? Kanske kan barn med autism också uppskatta det? Hon älskar när vi sitter och pratar med henne när hon ligger på golvet. Skrattar och ler. Men ingen djup ögonkontakt. Är det typiska tecken?

• summa21

Hej igen, jag tror inte att han log av bara se oss. När jag tänker efter så var det Heller inte riktiga svarsleenden. Han log mot osa men inte som svar på våra leenden. Han kunde däremot Le och även skratta när vi pratade och busade med honom.

När du pratar med din flicka känns det son ett samspel? Svår fråga kanske men jag tyckte inte att det kändes så med vår kille.

• ssa123

Summa 21: hon ler ofta av att se mig. Inte alltid men det gör väl ingen bebis.Hon kan också le om jag ler mot henne först.

Ibland när man fått bra kontakt ser hon i ögonen och pratar. Det känns som samspel. Det sker ju inte superofta dock. Tror inte det är dagligen.

Om jag tex sjunger för henne och lyckas få kontakt så kan hon titta mig i ögonen och sprattla Hej vilt. Är väl också ett samspel?

Men hon förstår ju inte att titta på saker jag pekar på ex. Vet inte om hon är för liten för det?. Det är väl ett mer avancerat samspel?

• ssa123

Av någon anledning ger hon i princip alltid ögonkontakt 'genom' en spegel. Hon pratar också mycket med sin spegelbild. Om nu det betyder något

• Anonym (Elsa)

Hur gick det för din dotter?

Svar på tråden Är detta autism?