• Anonym (jobbigt)

Vänjer man sig nångång med partnerns barn?

Är det bara jag som tycker det är jobbigt att ens partner har barn sedan innan? Jag kan ibland eller rätt ofta känna irritation inombords över att de finns, för jag vet att skulle de inte finnas skulle jag kunna leva ett annat typ av liv med min partner. Vi skulle ha tid att göra de saker jag drömmer om eller bara vara...tillsammans. Visst vi kan göra vissa saker idag till viss del men då är barnen med. Och då är det ilska, missnöje, trotsutbrott och en massa liv, bus och skrik. Jag blir så trött! Om vi reser nånstans så är det ju inget kul då de går i baklås flera gånger under resan och man får skippa det man planerat som ett exempel. Och deras beteende gör att jag tycker det är lika bra stanna hemma. De är inte busigare eller trotsigare än några andra barn, helt vanliga ungar med andra ord.

Kan man nånsin vänja sig? Min irritation växer bara mer och mer...och mitt missnöje likaså. Men jag visar inget och ingen märker det men inom mig undrar jag hur länge jag står ut. Jag har inga barn och det gör säkert också sitt då jag upplever att dessa barn begränsar mitt liv och gör så jag inte får någon tid med min partner och det ökar också irritationen ännu mer. Visst har även de goda sidor men de negativa är fler och större.

Jag älskar dock min partner och skulle vilja att dessa negativa känslor skulle försvinna. Är det möjligt att lära sig ändra sina känslor? Någon som känner eller känt samma? Som hittat en lösning?

• Svar på tråden Vänjer man sig nångång med partnerns barn?
  • Jeaninne
    Anonym (förstår) skrev 2014-08-12 12:45:53 följande:

Att en i förhållandet känner sig åsidosatt för att den andra ägnar sig för mycket åt barnen förekommer i och för sig också i kärnfamiljer.
    Fast då handlar det mer om någon störning, eller i alla fall omogenhet, hos den förälder som känner så.
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Jeaninne
    Iam skrev 2014-08-12 12:52:49 följande:
    Du är väl ändå medveten om att det du skriver inte handlar kärnfamiljen specifikt. Det handlar ju om hur man väljer att engagera sig i sin familj, oavsett blodsband. Det finns kärnfamiljer som funkar dåligt och inte alls som du beskriver, och det finns bonusfamiljer som fungerar precis så.

Just nu vet jag inte om du försöker provocera, eller om du verkligen är så insiktslös och fördomsfull som du framstår. Men jag väljer det förstnämnda så har du iallafall en liten chans att rädda din egen framtoning i den här tråden.

Och vad gäller relationer som varar livet ut. Jag känner få separerade föräldrar som känner som du beskriver. Tvärtom verkar många längta tills barnen blir äldre och kontakten och samarbetet kan brytas. Inte för alla så klart, men det speciella bandet du verkar tro skapas genom barn är nog inte alltid per automatik så speciellt som du vill få det till. Men jag förstår att du tror det är ett effektivt vapen mot bonusmammor.
    Det är så för min exman och mig i alla fall. Vi har till och med pratat öppet om det, och det är en stor trygghet att veta att han känner likadant. 

Måste du komma med personangrepp hela tiden..?
    As for me, the Lord Jimmie I hold to be my liege-lord, whether he claim it or no. His wish is to me a command.
  • Iam
    Jeaninne skrev 2014-08-12 17:30:03 följande:

Det är så för min exman och mig i alla fall. Vi har till och med pratat öppet om det, och det är en stor trygghet att veta att han känner likadant. 

Måste du komma med personangrepp hela tiden..?

Men du och din exman representerar inte hela mänsklighetens känsloliv, det förstår du väl?

Jag kastar bara tillbaka samma uttryck till dig som du använder om andra. Om du inte gillar det föreslår jag lite självinsikt och därmed förändring i ditt sätt att uttrycka dig så löser sig det problemet av sig självt.
  • Anonym (förstår)
    Jeaninne skrev 2014-08-12 17:27:08 följande:

Fast då handlar det mer om någon störning, eller i alla fall omogenhet, hos den förälder som känner så.

Det var det dummaste jag hört. Skulle man vara omogen eller störd för att man vill att den andra föräldern vårdar parförhållandet också och inte bara är mamma eller pappa?
  • Iam
    Anonym (förstår) skrev 2014-08-12 18:11:41 följande:

Det var det dummaste jag hört. Skulle man vara omogen eller störd för att man vill att den andra föräldern vårdar parförhållandet också och inte bara är mamma eller pappa?

Jag skrev att det inte är klokt att tycka så och blev raderad. Hoppas din får stå kvar!
  • Orchidea

Min sambo har inga problem med att ha bonusbarn. Det är klart att jag inte vet hur han känner innerst inne, men åtminstone verkar han gilla att umgås med dem och gör ingen skillnad på egen och bonus. Innan vi fick gemensamt barn märkte man att han växte in i familjelivet lite i taget. Huvudsaken är att viljan finns.

• Ess
    Jeaninne skrev 2014-08-12 17:26:10 följande:
    I och för sig kan man inte vara säker på det heller idag, eftersom många unga inte får jobb - och därför inte lägenhet. Eller förlorar sitt andrahandskontrakt och måste flytta "hem" igen. Finns också dom som behöver finansiellt underhåll av föräldrarna av olika skäl, eller akututryckningar när de ställt till det för sig...
    Hade dom behövt flytta hem, så hade det inte blivit här eftersom det inte finns plats.
    Resten av det du nämner är inget större problem eftersom deras mamma fixade lägenheter och både hon och jag har möjligheter att fixa vikarietimmar om det skulle knipa.
  • Anonym (jobbigt)
    Iam skrev 2014-08-11 18:28:27 följande:

Ts.

Jag har inga barn, och planerar inte att försöka få några heller. Jag är sambo med en man med två barn under 7 år. Det som skiljer oss är att vi bara har barnen halvtid, men jag vill ändå ge dig några råd.

Först tänk efter om detta är en man du älskar så mycket att det är värt att göra vissa uppoffringar för, för vissa sådana kommer du inte undan. Ni kommer aldrig kunna vara spontana och dra iväg på en weekend utan att skaffa barnvakt, du kommer få anpassa dina semestrar efter barnen till stor del, livet kommer att bygga på rutiner kring barnen osv. Det betyder dock inte att ni inte kan göra saker på tu man hand, barn blir inte psykiskt lidande av att ha barnvakt då och då, men det krävs planering. Är han den rätte? Läs då vidare. Om inte, gå vidare för vissa saker går inte att kompromissa bort.

Om han är den rätte, prata med honom. Säg att du behöver mer tid för relationen. Prata er fram till en vardag som passar er båda. Se till att fånga stunderna i vardagen; en puss när man lagar maten, kramas i soffan när barnen lagt sig osv. Men prata!

Sen tror jag du behöver skapa en relation till barnen för att trivas. Alla funkar inte så men med tanke på vad du skriver om familj tror jag du kan vara den som gör det. Börja intressera dig för barnen och vad dom gör. Prata med dom om allt och inget, följ med på aktiviteter och gör saker som en familj. Lek med dom, hitta glädjeämnen. Gillar du att baka? Låt barnen vara med. Tittar ni på film? Va den som fixar mys och plockar fram filten som alla kan krypa ner under.

Visa kärlek. Det kanske inte är helt äkta från början, men det fina med kärlek är att den växer ju mer man ger och därmed får. Såvida man inte är helt anti barn är det svårt att inte bli ända in i själen glad när ett barn springer mot dig med öppna armar, stort leende och ropar ditt namn. Det är sånt du behöver och det får du genom att ge.

Ge dig själv tid och tålamod. Det är oki att vilja sälja ungarna på blocket ibland. Det vill alla föräldrar, även dom som inte erkänner det. När det händer; ta en paus, ta en promenad, nollställ situationen. Och återigen, prata med din partner. Precis som du inte älskade din man första gången ni sågs, kommer du inte älska barnen direkt. Det kommer om du vill och orkar jobba på det.

Ta bara så mycket ansvar du själv är bekväm med. Din enda plikt är att respektera barnen och behandla dom väl. Resten är frivilligt. Det är det som är bonusen med partnerns barn. Du kan få kärleken men slipper ansvaret om du inte vill ha det ;)

Lycka till!

Just nu vill eller orkar jag inte engagera mig i barnen alls...är så irriterad över att de finns. Det är inget jag är stolt över men min irritation bara ökar. Jag är så innerligt trött på att aldrig ha och att aldrig kommer att få tid på med min partner bara han och jag. De känns som parasiter men jag förstår att det är fel att känna så men likväl känns det så....
  • Iam
    Anonym (jobbigt) skrev 2014-08-12 20:32:46 följande:

Just nu vill eller orkar jag inte engagera mig i barnen alls...är så irriterad över att de finns. Det är inget jag är stolt över men min irritation bara ökar. Jag är så innerligt trött på att aldrig ha och att aldrig kommer att få tid på med min partner bara han och jag. De känns som parasiter men jag förstår att det är fel att känna så men likväl känns det så....

Då kanske det är lika bra för dig att gå vidare och träffa någon utan barn. Det är inget jag brukar kasta ur mig lättvindigt, men nu känns det som det enda rätta för alla inblandade. Om du inte ens har vilja att förändra finns det inte mycket att göra.
  • Anonym (jobbigt)
    Iam skrev 2014-08-12 20:38:24 följande:
    Då kanske det är lika bra för dig att gå vidare och träffa någon utan barn. Det är inget jag brukar kasta ur mig lättvindigt, men nu känns det som det enda rätta för alla inblandade. Om du inte ens har vilja att förändra finns det inte mycket att göra.
    I början hade jag engagemang i  barnen och kände glädje över dem. Nu har som sagt irritationen vuxit sig stor...de tar all tid och det gör mig så less. Jag visar inget utåt såklart men tänker allt oftare hur det skulle vara att ha en man som hade tid för mig. Som man kunde göra saker på tumanhand med....minns knappt hur det var.
Svar på tråden Vänjer man sig nångång med partnerns barn?