Inlägg från: Anonym (Kärlek bakom lås å bom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kärlek bakom lås å bom)

Min pojkvän sitter på öppen anstalt

Anonym (Hellman) skrev 2014-08-16 12:10:36 följande:
    hur fan vet du hur det är att sitta i fängelse? Jag har suttit i ca 10 år sammanlagt runt på olika ställen. snacka inte
    Missade taggen...

Jag snackar inte! Jag utgår från det min kille berättar. 
    Tagga ner!

Sen finns det olika säkerhetsnivåer, det vet du också då i sådana fall, 1 , 2 och 3...han sitter på 3..öppen anstalt, lägsta säkerhetsklassen.

Men inte fan får de gå å fiska iaf! 

Sen vad var och en anstalt har för regler vet jag inte, men kan knappast tro att det är olika, säkerhetsklasserna är de samma överallt..
    Anonym (Hellman) skrev 2014-08-16 12:16:24 följande:
    "hjälp och stöd" haha
    Men ärligt, bara för att du har taskig erfarenhet av alla dina turer, betyder det ju inte att alla andra har det också..JAG utgår från det JAG vet i den situation jag befinner mig i just nu!!

Sen kanske inte du har velat haft hjälp, med tanke på att du fart in och ut hela tiden...10 år....NÅN hjälp har du säkert blivit erbjuden, eller behandling av nåt slag..har svårt att tro annat.

Om inte, kanske man känner själv ATT man behöver det och tar tag i det själv!!
    Anonym (Hellman) skrev 2014-08-16 12:25:39 följande:
    Jag vet allt, och visst, det går inte fiska på alla öppna anstalter, jag har bara varit på en öppen, det var Sörbyn utanför Umeå, där får du fiska, bada och springa på elljusspå. Jag var där i 5 timmar, sen stack jag, så det är min erfarenhet av öppna anstalter. Men tex Svartsjö rår du fiska på och ett antal fler., Sen visst, om du tycker att alla fåniga program som erbjuds är hjälp och stöd så visst finns det. Arbetet där inne kanske också räknas som hjälp och stöd? att spika ihop en fågelholk, eller packa en låda skruv? Haha, jag menade inte att vara spydig. Klart att det finns olika erfarenheter av kåken, så är det ju. Och jag var inte någon mönsterfånge heller. Ha en bra dag. Jag måste göra lite nytta nu.

Som sagt...olika kanske på olika anstalter.

Gällande alla program/stöd/samtal, vad det nu är..så handlar det nog mycket om en själv med, HUR mottaglig man är, VILL du ha hjälp!

Man kan ju knappast lasta samhället för ALLA saker man inte är nöjd med...ta sig i kragen och göra nåt bra av det..

Inte spydig jag heller, men man måste ju för fasen kolla själv, hur fan ser mitt liv UT egentligen..vad kan JAG göra för att förändra det..

Anonym (o) skrev 2014-08-16 13:52:10 följande:

Har du läst hans dom/domar?

Domen är läst och jag har skrivit om det i tråden.....Allt han berättat för mig, samma sak står i domen. 
    Anonym (o) skrev 2014-08-16 14:02:10 följande:
    Du kan inte ha gjort det då du verkar tro att han åkt in för misshandel i självförsvar. Sen har din vän sekretess och får inte snacka med dig om din nye pojkvän...

Nu har du svarat på fler inlägg utan att läsa hela tråden...börja läs hela tråden, så behöver du inte citera mig på allt....

Det är INTE min pojkvän hon pratat om, det är HUR det går till rent allmänt. Man kan typ Googla på det till och med.

Hon jobbar på anstalten i min hemstad...å han sitter typ 70 mil härifrån...så att...Läs tråden.

Anonym (o) skrev 2014-08-16 14:07:50 följande:
    Problemet är att man inte får så långt straff för misshandel i självförsvar..
    ÄN en gång...läs tråden, jag har skrivit om det också tidigare...det va lite mer än "bara" det....

Man behöver väl knappast va Smart för att förstå att det inte är det ultimata att hamna i fängelse..snacket Ni kör med om att den ene är smartare än den andre är lite out..

Ingen VILL hamna där, men av olika anledningar KAN man hamna där,. osmart eller inte..Och det KAN hända vem som helst!

Sen finns "bror Duktig" på FL, som på alla andra ställen...som aaaaldrig skulle sätta sig i en sån situation...NÄ, de va inte riktigt tänkt så för min kille heller.

Ostraffad sen tidigare, hade ett ordnat liv, ordnad ekonomi...bra jobb....shit happens ibland och det gjorde det nu..men vem FAN har rätten att påstå att han kommer göra om det?!

Så sjukt less på folk som talar om för mig att han kommer göra om det, han kommer göra så mot mig, han kommer.......

Sen att Ni kommer med råd, en helt annan femma, men tala inte OM för mig att han verkligen ALDRIG kommer att förändras...NÅT hände, EN gång i hans liv, han vet att de va förbannat fel, men gjort är gjort och han kan knappast göra det ogjort..

Anonym (Hellman) skrev 2014-08-17 18:50:49 följande:
    "Bror Duktigs" finns det många av. Verkligen.
    Med min cynism just nu, ska jag ta det som ironi? Glad
    Anonym (Hellman) skrev 2014-08-17 18:57:21 följande:
    Nej jag höll med dig.
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2014-08-17 13:44:35 följande:

Varför skulle man ens vilja prova att sitta i fängelse?

Att bli fråntagen sin frihet, fråntagen den tilltro människor har till en och sabba ens liv? Att bli dömd, inte bara en gång i rättssal utan även flera gånger om av människor i ens närhet och framtida relationer, jobb etc.

Att sitta och diskutera om vem som skulle klara det eller inte är ju bara löjligt.
    Jag hade aldrig klarat att sitta inne. Jag hade aldrig klarat av att bli fråntagen min frihet och självständighet, mina chanser till ett gott liv med bra jobb, pengar in på lönekontot eller att ständigt bli misstrodd av mina vänner och familj. Jag hade varit en av dem som hade hängt sig och eftersom jag inte hade klarat av att ge upp min frihet, så håller jag mig till rätt sida av lagen.

Vad det gäller TS kille...
    Jag jobbar på krogen och har sett åtskilliga misshandelsfall, men faktum är att ingen av dem har gått över gränsen där det istället skulle handla om dråp. De flesta människor har en spärr trots alkohol i blodet,  där de inser att om jag fortsätter att slå, kommer den andra människan att dö. När man inte har den spärren eller insikten så går det illa och då kan man inte hävda självförsvar.

Hade han suttit inne för skattebrott eller fortkörning eller något annat så hade det inte varit lika allvarligt. Men nu handlar det om att direkt skada en annan människa och som kanske inte har dessa "spärrar".
    Du vill flytta ihop med honom utan att känna honom på riktigt...varför?
    Vad kommer hända den dagen du eller din dotter gör honom riktigt förbannad? Kommer han att ha dessa spärrar då eller kommer han banka på er tills ni inte andas längre och sedan hävda självförsvar?

Om ni flyttar ihop, dvs han flyttar till dig så är det inte bara till att kasta ut honom om det inte skulle fungera utan då är det avhysning via KFM som gäller om han inte flyttar självmant och då har han 3 månader på sig. Om något går snett efter bara en månad, vill du då fortsätta bo med honom ytterligare några månader?

Jag hoppas att allt kommer att gå bra för er, men det som många här inne inklusive jag, är varför det är så bråttom att flytta ihop? Skulle du flyttat ihop med en annan man (som inte satt inne) om ni bara sågs varannan helg under 6 månaders tid?

Som jag skrivit innan, tar jag gärna råd...
    Men vill ändå svara...

Fortkörning kan verkligen skada en annan människa, men mor blev för 5 år sedan påkörd vid ett övergångsställe, just av en som körde för fort...han fick 3 månader.

Att vänta med att flytta ihop, är ingen garanti, flyttade ihop med mitt ex efter knappt 2 år...å han är som sagt mitt ex..
    Mannen innan, 1 år innan.....Mina stora barn pappa och jag köpte hus, jag blev med barn snabbt, vi flyttade ihop efter 4 månader...hade det kanon, men vi växte isär, vi va så unga..men 12 år höll det iaf..

Det finns Aldrig några garantier för NÅT. Känns något rätt, då kör jag på...ibland misslyckas man, ibland går det förbannat bra....

Jag återkommer gärna om det..

Anonym (Hellman) skrev 2014-08-17 20:14:05 följande:

Ni som skriver, ni vet väl att till exempel Jan Gilliou och Cornelis Vreeswijk har suttit inne? och Tommy Körberg, ja det finns en hel del. Det är rätt lätt att hamna i fängelse, man behöver inte vara "osmart" för den delen.

Anonym (mr_X) skrev 2014-08-17 21:15:57 följande:
    Nä där kan man väl hålla med dig.. Peddos kan man låsa in och glömma bort under hur lång tid som helst..

Återfall...
    http://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/statistik/aterfall-i-brott.html
    Som sagt..
    En del blir rehabiliterade och andra inte..

Många väljer att INTE bli rehabiliterade med...
    Men istället för att helt focusera på vilka som faller tillbaka och istället se på de som verkligen klarar sig och kommer tillbaka till samhället..

Svar på tråden Min pojkvän sitter på öppen anstalt