• Lamcn

13 månaders äter ej efter magsjuka

Hej alla! Har en fundering! Min son vart magsjuk i onsdags, spydde 2 ggr riktigt rejält sen va han loj å ledsen å ville inte äta, vilket inte är så konstigt, på torsdagen fick han gul vattnig diaré men de va bara en gång, vill fortfarande inte äta, lite bättre i magen men fortfarande gul lös avföring idag men inte vattnig, men han vägrar äta nånting, dricker ok tycker jag men ingen mat alls, har testa precis ALLT! Och han mest grinar å gnäller, vad ska jag göra? Borde inte magsjukan lagt sig? Han borde fått tillbaka hungern nu känns de som! ????

• Svar på tråden 13 månaders äter ej efter magsjuka
  • cosinus

Det där är ju jätteolika.

Jag har ungar som äter i alla lägen och då pratar vi 40 graders feber likväl som magsjuka (de bara kräks upp det igen).

Sen har jag en som tappar aptiten otroligt lätt och har jättesvårt att få tillbaka den. Han äter oftast mindre än normalt 2 veckor efter en magsjuka och det tar många dagar innan han vill äta ö h t igen.

Eftersom magen ff är lite i uppror så är det nog därför din son inte vill äta. Så länge han dricker, det går åt rätt håll och han inte är allmänpåverkad hade jag gett det några dagar till. Håll koll på att han kissar ordentligt. Så små blir lätt uttorkade.

• älskarlivet81

Vätska är det viktigaste så tryck i honom det! Strunta i om det är isglass som är vätska, bara han får i sig något! Tids nog kommer han vilja äta igen. Åk in om han blir väldigt slö!

• lövet2

Om han fortfarande är lös i magen, trött och grinig, så har magen uppenbarligen inte hämtat sig än. Troligen mår han illa av mat, så det enda som händer om han får i sig fast föda, är att han kräks igen. Små barn kan behöva leva på bara flytande i en vecka eller två efter magsjuka, så ta det extremt lugnt med ätandet och låt hans aptit styra.

• fluu

Låter helt normalt. Tänk när man själv haft en ordentlig magsjuka så är man inte sugen på mycket.
    Min dotter hade vinterkräksjuka när hon var tio månader och var sjuk i kanske 3-4 dagar, men det tog sedan ytterligare 4 dagar innan hon åt någorlunda normalt. I början var det ytterst lite och bara vissa saker. Vi lät henne hållas så länge hon kissade bra och fick i sig bra med vätska.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fannybk

Min son hade vinterkräksjukan när han var sju månader. Kräktes ett par dagar och hade sedan diarré i några dagar. Det tog flera veckor innan han åt normalt igen. Du säger att han dricker bra, dricker han välling? I såna fall är det ju lite näring iaf. Mitt tips är att ge burkmat men att gå ner i åldrarna de rekommenderas från. Jag började ge lite gröt (fyra månader) och sedan burkmat (fyra månader). I början satte kräkrefexen igång direkt vid första tuggan och då behövde han inte äta och så testade jag igen ett par dagar senare. Allt eftersom fick han i sig mer mat och och även mat för äldre barn. Har för mig att han efter en månad åt som han brukar igen. Men det var inte under hela den månaden som han var trött och hängig. Det var bara magen som behövde en mjukstart. Hoppas din son mår bättre snart!

• pigglet

Som övriga skrivit, det låter helt normalt. Så länge han bajsar gul och smetigt så är ju magsjukan fortfarande igång och då är det ju inte konstigt att han inte har aptit.
    De kan leva på vätska lääänge, inga problem. Bara de får i sig tillräckligt med vätska, vätskeersättning är ju bäst eftersom det innehåller både socker och salt. Annars ger man saft och så försöker man att barnet får suga på ett salt kex/chips/pommes.

Annars är det ju bara att erbjuda något smått när barnet visar att det vill ha. Lite rivet äpple? Smörgåsrån med mycket smör. Lite banan. Äggröra brukar mina tycka är väldigt gott, stek i smör och så lite salt.

• Lamcn

Tusen tack allihopa för hjälpen! Vi fortsätter såhär ett tag till då ?? Men det är alltså ok å ge han lite chips? De har han visat intresse för! ??

Kan man blanda ut vätskeersättning med typ saft? Är de samma ändå? Annars ratar han den????

• cosinus
    Lamcn skrev 2014-08-11 11:22:06 följande:

Tusen tack allihopa för hjälpen! Vi fortsätter såhär ett tag till då ?? Men det är alltså ok å ge han lite chips? De har han visat intresse för! ??

Kan man blanda ut vätskeersättning med typ saft? Är de samma ändå? Annars ratar han den????

När de är magsjuka får de vad som går i, släpp alla principer :)

På akuten har min son fått saft blandat med vätskersättning samt piggelin när han var uttorkad efter en magsjuka som 10-månaders bebis så det kan du lungt ge din son med.
  • pigglet

JA, det går utmärkt att späda ut vätskeersättningen med lite koncentrerad saft. Eftersom han har diarré ska man undvika allt för söta drycker, tex läsk, och light-saft, eftersom detta förvärrar diarrén. Men lite koncentrerad äppeljuice eller vanlig saft går utmärkt.

Chips är helt ok. När vi låg inne med ett av barnen sa läkaren att vi gärna kunde ge henne lite pommes eller chips om hon ville ha. Men ger man vätskeersättning dessutom så innehåller ju den redan det salt som kroppen behöver, så vill barnet äta chips så skulle jag nog dra ner lite på ersättningen och ge mer vanlig saft just då.

• Lamcn

Tusen tack allihopa! Då får de bli vad de blir helt enkelt! Han får

Äta de som faller honom i smaken?? Super tack för att ni tog er tid att svara

• fluu
    Lamcn skrev 2014-08-11 22:00:18 följande:
    Tusen tack allihopa! Då får de bli vad de blir helt enkelt! Han får
    Äta de som faller honom i smaken?? Super tack för att ni tog er tid att svara
    Ja, bara han äter så. Min dotter åt typ bara saftsoppa, kräm och sådant efter sin vinterkräksjuka och det är ju inte direkt något jag hade gett till en frisk 10-månaders, men att rätta till matvanorna fick komma sedan när hon var helt återställd.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden 13 månaders äter ej efter magsjuka