• pigglet

Hur mycket får era 8-åringar i måndas- eller veckopeng?

Våra barn får sin ålder x 10. Det var äldsta barnet som förhandlade fram det "avtalet", innan dess hade de 5 kronor/vecka.
    De ska städa undan sina saker varje kväll, ta undan efter sig när de ätit, lägga ute- och innekläder där de ska vara (tex klädhängare/tvättkorg), lägga rena kläder på rätt ställe i byråerna. Sedan hjälper de till en del, men inte supermycket. Ska dammsuga osv sina rum någon gång/månad, och nu under sommaren lagar de mat 1 gång/vecka (efter förmåga, barnen är 7-12 år).

Ibland tjänar de något extra, tex om de dammsugar hela huset, skottar eller plockar mycket bär.
    Vi betalar i princip allt, de får godis och glass när vi tycker att de ska få det, gå på bio får de ibland betala själva, badhus betalar vi. Pengarna de sparar går till tex leksaker eller delbetalning av ridläger eller annat som vi egentligen tycker är antingen för dyrt eller "onödigt"

• pigglet

Man kan ju se på det här med hushållsarbete kopplat till veckopeng på olika sätt. Antingen som du tänker - alla ska hjälpas åt och arbetet ska göras ändå. För mig personligen tycker jag ändå att det är mer logiskt att de ändå lär sig att inget är gratis - ska man skaffa sig pengar så får man jobba för det. Och därför känns det rätt logiskt att koppla pengarna till någon form av motprestation - jag vill helt enkelt inte att pengarna "bara ska finnas där".

Vad barnet ska köpa för pengarna är för mig kopplat till hur mycket de får. Får de 5 kronor/vecka, men får ALLT de behöver/vill ha, inklusive godis osv, så är det ju 5 kronor de kan spara.
    Kanske de tycker mycket om att själv gå till kiosken och välja godis - då kanske de får lite mer så de ändå kan spara lite.
    Förväntas de köpa leksaker själva, då behöver de lite mer.
    Kläder - ännu lite mer.
    Börjar de ha krav på vilka schampon/smink osv som ska finnas, då kanske man väljer att ge dem ännu lite mer och att de skaffar även sådant själva.
    Pengarna ger ju liksom en frihet att välja själv och att lära sig om vad olika saker kostar och göra prioriteringar.

Svar på tråden Hur mycket får era 8-åringar i måndas- eller veckopeng?