• Anonym (Sol)

Mjälthugg/håll

Hej! Jag har kämpat mig från 100 kg till 85 kg. Nu börjar jag känna ork att ta mig ut på promenader på 5-6 km. Men jag har problem med håll! Behöver bara gå 200 meter för att få håll. (Får håll när jag går till jobbet/200 meter). Varför? I lördags började jag träna intervaller. Jag gick först 1 km och sedan började jag köra intervaller i 2-3 km. Jag hade håll hela tiden men inte så farligt. När jag dock kom upp i 4 km fick jag så ont att jag var tvungen att stanna och böja mig framåt. Jag försökte ändå att kämpa vidare och springa mera men den kraftiga smärtan kom tillbaka väldigt snabbt och sedan fick jag gå långsamt hem. Det kändes bara så tråkigt då jag hade mer energi i kroppen. När jag kör crosstraining hemma så får jag sällan håll. Jag väntade med träningen till 2 timmar efter maten. Jag är 29 år och 161 cm. Vill så gärna kunna träna hårdare för att gå ner mer i vikt. Jag känner mig taggad!

• Svar på tråden Mjälthugg/håll
  • Träningsexpert Elmina

Hej och grattis till fina resultat!

Det är inte helt klart varför man får håll, det kan bero på kramp vilket är vanligare då man inte tränat så länge (kroppen är ovan). 

ta det lite lugnare då håll uppstår och fortsätt sedan, med tiden kommer det säkerligen att bli bättre.

Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • Anonym (Sol)

Okej! Tack för snabbt svar. Jag får försöka hålla ut ett tag då och hoppas att det blir bättre snart.

• Anonym (Sol)

Ännu en fråga! Strax innan mensen skulle börja förra fredagen så vägde jag 85 kg. Nu är mensen slut och idag väger jag 87 kg. Jag har tränat som en tok och räknat mina kcal. Hur kan jag ha gått upp 2 kg så fort? Det kan ju inte vara fett. Jag har tränat varje dag sedan i lördags. En dag tog jag det lite lugnare i form av en lite kortare promenad. Motivationen är inte alls på topp nu längre.

Svar på tråden Mjälthugg/håll