Inlägg från: Anonym (vad säger ni?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vad säger ni?)

Rimligt smink för en 11-åring

Hej
    Jag har en 11-årig tjej här hemma som snart ska början 5:an. 

Hon vill gärna använda smink. Hon tittar mycket på olika you tube-klipp där tjejer sminkar sig. 

Idag får hon använda lite smink när det är fest eller kalas. Dock vet jag att hon "fuskar" ibland så sminkar sig även andra dagar. 

Nu vill hon köpa foundation och ögonfransböjare. Sedan vill hon att jag köper consealer till henne. 

Vad tycker ni? Vad är rimligt?
    Vilket smink får era tjejer använda och när?

• Svar på tråden Rimligt smink för en 11-åring
  • Anonym (vad säger ni?)

Hon börjar får finnar ibland och det kan jag tycka är rimligt att man vill dölja. 

Mascara och lite ögonskugga till fest. Men läppstift i färg och foundation tycker jag man ska vara betydligt äldre för, även mörk ögonskugga. 

Men som sagt så är vi ganska oense jag och tjejen. Hon har tjejer som typ "kissie" som förebild och då är det klart att hon tycker att jag är supertråkig. 

Ögonfransbörjaren då, vad sägr ni om den?

Smink i skolan kan jag tänka mig från 6:an ungefär. 

• Anonym (vad säger ni?)

Jag sminkar mig en del men inte med foundation utan ögonskugga och mascara typ, 
    Hon har fått mängder av färger och penslar av mig, hemma får hon såklart prova och leka hur mycket hon vill. 
    Men jag vet att hon använder det innan hon går till skolan de morgnar när det är 10 min mellan hennes pappa åkt och innan jag kommit hem. Det går liksom inte att lita på henne i det här fallet. 

Jag kände att jag behövde undersöka "alla andra får" argumentet här lite. Och det ser jag nu, att det får inte alls alla andra. Tycker mascara och läppglans på fest låter vanligast och sedan smink i skolan typ på högstadiet. Har jag rätt?

• Anonym (vad säger ni?)

Tjejen är en sådan som gärna vill vara först med det senaste och gärna verka äldre än hon är.

Jag är lite rädd att hon sminkar sig så att hon uppfattas som äldre och då kan hamna i situationer som hon inte kan hantera. 

Men visst lite mascara och lite ögonskugga till fest. Det accepterar jag utan vidare. Det kanske kan räcka där. Hon är superfin som hon är med långa mörka ögonfransar och mörka bryn, så egentligen behöver hon inget alls. 

Jag försöker visa henne hur allt ska användas och kommer med råd och tips. Men ibland så lyssnar man inte så gärna på vuxna i sin omgivning.

Känns iaf skönt att det inte är några helt galna regler vi har. 

• Anonym (vad säger ni?)

Nej jag vill väl inte heller lägga ner för mycket krut på det här, men det är en del av den utveckling som nu springer fram här hemma. 

Den här 11-åringen jag pratar om är min bonusdotter (sedan10 år), mamman bryr sig inte hennes prinsessa får göra precis som hon vill. Mamman köpte tom push-up bh till henne nyligen "för hon ville så gärna ha den"

Jag ville förhöra mig om vad ni tycker eftersom jag och pappan har en liten annan bild. Som sagt, hon får gärna experimentera hemma och låna grejer av mig. Ha lite mascara och kanske någon ljus ögonskugga på fest. Men krigsmålning vill jag gärna vänta lite med och foundation också. 

Svar på tråden Rimligt smink för en 11-åring