• Anonym (vad säger ni?)

Rimligt smink för en 11-åring

Hej
    Jag har en 11-årig tjej här hemma som snart ska början 5:an. 

Hon vill gärna använda smink. Hon tittar mycket på olika you tube-klipp där tjejer sminkar sig. 

Idag får hon använda lite smink när det är fest eller kalas. Dock vet jag att hon "fuskar" ibland så sminkar sig även andra dagar. 

Nu vill hon köpa foundation och ögonfransböjare. Sedan vill hon att jag köper consealer till henne. 

Vad tycker ni? Vad är rimligt?
    Vilket smink får era tjejer använda och när?

• Svar på tråden Rimligt smink för en 11-åring
  • Anonym (Mammamia)

Det är alltid svårt det där. Har också en tjej på 11 som älskar smink. Jag kan även förstå när man i den åldern börjar bli medveten och kanske börjar få finnar osv att man vill täcka med lite underlagskräm mm.

• Påven Johanna

Mina fick vänta med vardagssmink tills de började högstadiet. På klassfest, övriga partyn och kalas fick de sminka sig tidigare. Jag tyckte att det fanns ett värde i att de skulle känna sig bekväma och fina också i sitt helt naturliga utseende och även skilja på fest och vardag. När de väl började sminka sig var det ingen grej de kände sig tvungna att göra varje dag och de gick båda och lärde sig sminka sig så vi såg aldrig till någon överdriven make up på brudarna i vårt hushåll. 

Men det ska också sägas att detta aldrig var en konflikt mellan tjejerna och mig. Hade det blivit det hade jag fått fundera ett varv till på varför det blivit det och vad jag i sådana fall borde göra åt saken. Hade det av någon anledning varit väldigt viktigt för dem att få sminka sig hade jag gärna velat veta vad det handlade om och först efter att ha förstått det tillsammans med dem avgjort vad som kunde vara bra. 

• Anonym (8)

Min dotter är i samma stadie, men hon är bara 8! :(

Vet inte vad jag ska ta mig till...

• MxMeNow

Jag har två döttrar och i den åldern är allt annat än lätt färgat läppsyl absurt! Precis som string och push-up! Barn ska vara barn!

• MxMeNow
    Anonym (8) skrev 2014-08-12 18:02:15 följande:

Min dotter är i samma stadie, men hon är bara 8! :(

Vet inte vad jag ska ta mig till...

Du säger nej! Det är inte svårare.
  • Flisan79

Har tre döttrar och de kommer inte få sminka sig till vardags när de är 11.

När/om de får akne kan jag tänka mig att de får ha en conseler för att täcka bara dem men det är ganska få 11 åringar som har det. På högstadiet kan de få börja smått med maskara och sen utöka efter som.

• Anonym (Mammamia)
    MxMeNow skrev 2014-08-12 18:05:20 följande:

Jag har två döttrar och i den åldern är allt annat än lätt färgat läppsyl absurt! Precis som string och push-up! Barn ska vara barn!

Jag tycker inte man kan jämföra smink med string och push-up. Själv använde jag lite puder och mascara när jag var elva och jag mår bra. Lite måste man väll få pröva stil när man är elva precis som man klipper frisyr, börjar få en viss klädstil, musikstil mm.
  • Flisan79

Håller med. Till en 8 åring säger man bara nej. Min äldsta är 7 år och intresserad av smink osv men hon får bara sminka sig på "lek".

• Anonym (8)

Tro mig, det är svårt. Hon lyssnar men är så ledsen för att hon inte får.

Har ingenstans skrivit att jag inte sagt nej. Finns fler problem än att få barnen att lyssna. Men som vanligt ska ju folk ta för givet att man inte kan uppfostra barnen eller sätta gränser bara för att man skriver något.

Finns en bakrund till mitt problem, och det är inte att säga nej.

MxMeNow skrev 2014-08-12 18:08:04 följande:

Du säger nej! Det är inte svårare.

• Anonym (Mammamia)
    Flisan79 skrev 2014-08-12 18:10:36 följande:

Har tre döttrar och de kommer inte få sminka sig till vardags när de är 11.

När/om de får akne kan jag tänka mig att de får ha en conseler för att täcka bara dem men det är ganska få 11 åringar som har det. På högstadiet kan de få börja smått med maskara och sen utöka efter som.

Väldigt många 11-åringar i min dotters kull som börjar få finnar.
Svar på tråden Rimligt smink för en 11-åring