Inlägg från: Anonym (inget smink på barn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (inget smink på barn)

Rimligt smink för en 11-åring

Det jag framför allt tänker på är att lagom och smakfullt smink har blivit normen för kvinnor, så att en kvinna som en dag kommer helt osminkad till jobbet kan få frågan om hon är sjuk, eller kommentarer om att hon ser trött ut... Jag tycker att det vore tråkigt om åldern för när den normen inträder sjönk, så att osminkade 11-åringar också ser färglösa och trötta ut i kamraternas ögon, eller känner krav på sig att förbättra sitt utseende.

Jag är alltså mot att låta min dotter sminka sig i så låg ålder, inte för att jag tycker att det är per definition vuxengrejer eller fel sak att göra för ett barn, utan för att jag vill att barnen ska få vara befriade från det där tvånget att förbättra sitt utseende. Nästan så att jag hellre skulle låta henne experimentera med extremt smink som ett personligt uttryck, än att låta henne sminka sig "normalt och diskret" till vardags. Än så länge är hon bara 9 och har inte bett att få sminka sig, så det blir intressant att se om jag måste ta den striden.

/osminkad mamma

Stårschan skrev 2014-08-14 10:27:04 följande:

Jag tycker att många åsikter i den här tråden verkar så svart-vita. Det är väl skillnad på om barnet vill använda smink för att se äldre/snyggare ut i skolan till vardags (vilket dessvärre verkar vara fallet med TS dotter), eller om barnet vill testa och prova och lära sig hur man gör. Det är ju ändå ett estetiskt hantverk, så det är klart att det är kul att experimentera.

Jag tycker TS verkar ha bra koll på läget och tar detta på rätt sätt med dottern.

Du har väl samma öppna och fördomsfria syn på pojkar som vill testa smink för att experimentera och lära sig hur man gör antar jag?
    Anonym (hmm) skrev 2014-08-14 11:06:09 följande:
    Haha, ja det har h*n säkert, men vet inte riktigt vad det hade med saken att göra :P
    På tal om svart-vita åsikter om smink på 11-åringar. Eftersom jag själv har ett annat synsätt är jag riktigt nyfiken faktiskt.

De flesta här inne verkar överens om att barn inte ska sminka sig, men pyttelite kan vara okej, så länge det inte är extremt. Jag är emot att normalisera smink på barn och är därför nästan mer för det extrema, så att det blir riktigt tydligt att barnet har smink på sig. Hellre det, än att förstärka det naturligt fräscha rosenknopps-utseendet som många barn i den åldern fortfarande har. För det synsättet omfattar ju bara tjejer, antagligen eftersom många tycker att det är helt i sin ordning att tjejer lär sig att sminka sig "naturligt".
    Stårschan skrev 2014-08-14 11:14:00 följande:
    Varför inte? Vad man gör hemma och hur man visar sig ute bland folk är två olika saker, och det gäller både pojkar och flickor. (Dessutom fick jag flera goda skönhetstips av killar när jag var tonåring, så jag ser inget konstigt i det. De hade inte kommit ut som bögar då, men vi visste ju i alla fall.)

Sen att man låter barnen lära sig hur vuxensaker funkar behöver ju inte betyda att de från den dagen ska börja applicera det. Jag låter ju inte min tolvåring ansvara för all matlagning bara för att hon är duktig på att laga mat...
    elyse skrev 2014-08-14 11:16:10 följande:
    Om tjejen vill använda foundation så tycker jag att sådan i mineral- form är det bästa. Själv började jag med smink runt 13, men det var ju nästan 20 år sen.
    Vad menar du, eftersom det var nästan 20 år sen du själv började sminka dig som 13-åring, tycker du därför att det är rimligt att barn börjar sminka sig tidigare nu, eller vad...?
    elyse skrev 2014-08-14 16:19:58 följande:
    Ja, jag menar att normer kan ändras.
    Så 40 år framåt i tiden är det rimligt att normen är smink på 7-åringar? Normer har inget eget liv utan skapas och upprätthålls av människor. Vi har alltså ett inflytande över normerna genom att sätta gränser och markera vilket samhälle vi vill ha. Jag vill i alla fall inte ha ett samhälle där det är normalt att små barn sminkar sig till vardags, ens aldrig så lite och diskret.
Svar på tråden Rimligt smink för en 11-åring