Inlägg från: Hallonbåt02 |Visa alla inlägg
  • Hallonbåt02

Rimligt smink för en 11-åring

Jag har inte läst tråden men, att börja kladda med foundation och concealer när man är 11 år tycker jag är lite överdrivet då barns hud inte behöver sådana "täckningar" och är just barn fortfarande.
    Ett lipgloss räcker gott och väl men se till att hon tycker om sig själv mer än sminket så att hon inte behöver använda det som en täckmantel för hennes personlighet, tala om för henne gång på gång hur vacker hon är utan smink och boosta hennes självkänsla på saker hon är duktig på istället.
    Hon är inte tonåring än så ta det lugnt hon hinner bli det snabbare än du tror och att få det i förtid är kanske inte att rekomendera alltid.

• Hallonbåt02
    elyse skrev 2014-08-14 09:13:23 följande:

Om hon ska ha foundation så köp mineralfoundation (som man borstar på).

Skulle du verkligen låta din 11 åring börja använda foundation oavsett om det är mineral eller  "vanlig"!?  hon är ett barn , vacker som hon är
  • Hallonbåt02
    elyse skrev 2014-08-14 11:16:10 följande:
    Om tjejen vill använda foundation så tycker jag att sådan i mineral- form är det bästa. Själv började jag med smink runt 13, men det var ju nästan 20 år sen.
    Ok, själv började jag med smink för 20 år sedan och var då 15 år och utan att kaka på , som tonåring så har man ofta en jättefin hy om man inte har problem med akne. Mineralsminket är skonsammare då det inte täpper till porerna på samma sätt men jag tycker det är overkill överhuvudtaget på en 11 åring som fortfarande bara är barnet..
  • Hallonbåt02
    mymys skrev 2014-08-14 22:19:30 följande:

Mim son är 12 och är nån slags glamrock emo kille och experimenterar med smink lite som han vill och det lär hans lilla syrra med få göra. Tycker det är tusen ggr värre med urringnade linnen och pushupp på småtjejerna än att de experimenterar med lite smink..

Båda sakerna är lika illa, barn hinner växa upp och spöka ut sig snabbare än man tror så varför ska man uppmuntra det tidigare, vill man ha en 11-12 åring som inte är tonåring än att börja agera tonåring och växa upp fortare än de är mogna för?
  • Hallonbåt02
    Stårschan skrev 2014-08-15 08:47:52 följande:
    Men många 11-12-åringar är redan inne i puberteten, med allt vad det innebär av mens, bröst och onani. Att då försöka tvinga dem att "vara barn", blir ju egentligen lika fel det. Just i den åldern mognar barnen i rasande fart (och väldigt ojämnt), så att du i samma klass kan ha ett väldigt stort mognadsspann, från väldigt unga och barnsliga, till utvecklade och brådmogna.

Jag tycker absolut inte att man ska uppmuntra smink, utan snarare sätta upp riktlinjer för hur det används. Rena förbud verkar rätt meningslösa. Ska man välja sina strider så tycker jag inte att sminkfrågan är något jag vill lägga ner alltför mycket krut på.
    Fast nu är det så att jag har en välutvecklad liten dam här hemma själv och kan uttala mig om det här fallet till en viss del.
    Det gäller att vara en förebild för sina barn och det kommer med vad man har för värderingar hemma.
    Jag är emot smink vid den här åldern och jag är glad att min dotter känner likadant och lägger krut på andra roliga saker istället.
    Att kommunicera med sina barn har bättre effekt än vad många verkar tro även när de börjar komma upp i åldern lite :)
Svar på tråden Rimligt smink för en 11-åring