Inlägg från: ramsylina |Visa alla inlägg
  • ramsylina

Väcker ni barnen för att kissa på natten? Varför???

Hej.

Hoppas jag slipper bli påhoppad om ni tycker att detta inlägg är provocerande, men det är en sak jag alltid undrat över. Har hört från flera av mina vänner - och även läst här - att vissa väcker sina barn för att de ska gå upp och kissa på natten. Varför i hela friden gör man så?

Jag skulle aldrig få för mig att väcka mina barn - resultatet blir väl i så fall att de får svårt att lära sig att vakna av sig själva när de känner signalerna? Min ena son sover genom hela nätterna utom att kissa, det har han alltid gjort. Andra barnet går upp kanske varannan natt för att kissa. Han är tre år men har inga problem att vakna av sig själv.

Jag funderar lite om det är för att man vill hetsa fram att barnet ska sova utan blöja på natten. Barnet klarar inte att vakna själv men man vill inte att det ska ha blöja så man väcker det för att kissa? Är det inte bättre att vänta tills barnet är moget? Det verkar som att många vill att barnet ska vara blöjfritt helst från början, istället för att vänta in att barnen själva klarar av att känna de signaler som man måste kunna känna för att klara av att gå på toaletten, oavsett om man är vaken eller sover.

Hur tänker ni i den här frågan? Jag kanske har fel, det kanske finns positiva saker med att väcka sitt barn, överbevisa mig gärna. Jag tror dock att man gör barnet en otjänst - dels att de inte lär sig / lär sig långsammare att känna kroppens signaler och vakna själva, dels att de får in en vana av att kissa på natten trots att de kanske inte behöver. Kanske kommer dessa barn även som vuxna behöva gå upp och kissa på natten?

Svar på tråden Väcker ni barnen för att kissa på natten? Varför???