• ramsylina

Väcker ni barnen för att kissa på natten? Varför???

Hej.

Hoppas jag slipper bli påhoppad om ni tycker att detta inlägg är provocerande, men det är en sak jag alltid undrat över. Har hört från flera av mina vänner - och även läst här - att vissa väcker sina barn för att de ska gå upp och kissa på natten. Varför i hela friden gör man så?

Jag skulle aldrig få för mig att väcka mina barn - resultatet blir väl i så fall att de får svårt att lära sig att vakna av sig själva när de känner signalerna? Min ena son sover genom hela nätterna utom att kissa, det har han alltid gjort. Andra barnet går upp kanske varannan natt för att kissa. Han är tre år men har inga problem att vakna av sig själv.

Jag funderar lite om det är för att man vill hetsa fram att barnet ska sova utan blöja på natten. Barnet klarar inte att vakna själv men man vill inte att det ska ha blöja så man väcker det för att kissa? Är det inte bättre att vänta tills barnet är moget? Det verkar som att många vill att barnet ska vara blöjfritt helst från början, istället för att vänta in att barnen själva klarar av att känna de signaler som man måste kunna känna för att klara av att gå på toaletten, oavsett om man är vaken eller sover.

Hur tänker ni i den här frågan? Jag kanske har fel, det kanske finns positiva saker med att väcka sitt barn, överbevisa mig gärna. Jag tror dock att man gör barnet en otjänst - dels att de inte lär sig / lär sig långsammare att känna kroppens signaler och vakna själva, dels att de får in en vana av att kissa på natten trots att de kanske inte behöver. Kanske kommer dessa barn även som vuxna behöva gå upp och kissa på natten?

• Svar på tråden Väcker ni barnen för att kissa på natten? Varför???
  • cosinus

Vi väckte vår ena son under en period på ungefär ett år. Han var då 5 år, lillebror var 3 år och slutade med nattblöjan och då vägrade den äldre att ha blöja han också.

För mig kändes det helt fel att tvinga honom till blöja. Vi tänkte också om han får prova utan några veckor kanske han lär sig vakna när han behöver kissa.

Näpp det lärde han sig inte och första året kissade han ner sig redan vid midnatt. Utan att vakna av det heller. Han rullar bara till en torr fläck i sängen och sover vidare.

Så vi väckte och kissade innan vi gick och sov, då höll han sig sen till morgon (typ 05-06) och så fick han duscha direkt han vaknade. Kändes inte rätt att han skulle sova blöt flera timmar.

Nu har det gått några år till, han är 8 år och kissar ff ner sig 9 nätter av 10. Men vi väcker inte längre. Han har börjat kissa färre ggr per natt och nu är det bara mot morgonen. Försöker vi väcka vid midnatt kommer det oftast inget och han är övertrött och vresig.

Så för att svara på dina frågor:
    Nej jag har inte gjort det i syfte att få honom blöjfri - det har kommit från honom själv.

Jag tror du kan ha en poäng i att kroppen inte lär sig hålla sig som den ska om man väcker och kissar men hamnar det liksom ändå i sängen så lär sig kroppen inte ändå och då är en torr säng att föredra.

Ett barn som sover så hårt att de inte vaknar när det blir blött lär sig inget. Om barnet däremot vaknar så tror jag det rätt fort kan lära sig koppla och vakna innan. Men alla vaknar inte.

Syskonen har alla vaknat om det hänt en olycka eller innan för att gå upp och det kan tyckas som det självklara men vissa barn sover hårdare än vad man tror är möjligt och det är en bidragande faktor till vilka som blir sängvätare och vilka som lär sig vakna i tid.

• Dr Mupp

Har aldrig väckt. Om man väcker dem på natten så stör man hormonet som ska se till att urinen koncentreras. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • FrökenLöken

Skulle aldrig få för mig att väcka för toabesök. Om mitt barn inte hade varit torr hela natten hade hon självklart fått ha blöja på sig.

• nozpa

Vår 3 åring har fortfarande nattblöja. Men nej, har inga planer på att väcka henne för att kissa sedan. Kanske om hon gör som jag, mina föräldrar tog upp mig på toa innan dom la sig. Men jag vägrade ha blöja från 2½ års ålder och kissade ner mig varje natt.
    Så kanske om det hade varit så.

• Litet My

Har aldrig gjort det, däremot försökt vara snabb på morgonen samt gett kvällsvällingen lite tidigare och gått på toa innan läggdags.

• Gabriella55

Sonen är 3,5 lite drygt. Han väcks för att slippa en nerkissad säng. En ganska bra anledning. Han har själv sagt att han är stora pojken som inte använder blöja, och det pushar jag givetvis på.

Julia-14/5-2007 Aaron-27/12-2010 Nellie-29/5/2012 BF-20/12-2014
  • scanmia

För att slippa blöta sängar förstås. Mellansonen skippade nattblöjan när han var drygt två, men ett halvår senare började han att kissa på sig på natten. Att ta tillbaka blöjan verkade vara en sämre lösning än att kissa honom innan vi vuxna gick och lade oss så det var det vi körde på. Vi höll på i flera månader, men kom ihåg att vi givetvis inte visste det när vi började utan trodde att detta skulle vara en kortvarig lösning.

• Naaw

Vi har gjort så en kort period i tvåårsåldern efter att blöjan tagits bort. Mina barn har sovit hårt men jag har märkt direkt när det är dags eftersom de börjat gny lite och skruva på sig i sängen. Det har funkat hur bra som helst. Lata människor som låter 3-åringar kissa i blöja på natten helt i onödan har jag inte mycket till övers för.

• Flickan och kråkan
    Naaw skrev 2014-08-13 07:14:32 följande:

Vi har gjort så en kort period i tvåårsåldern efter att blöjan tagits bort. Mina barn har sovit hårt men jag har märkt direkt när det är dags eftersom de börjat gny lite och skruva på sig i sängen. Det har funkat hur bra som helst. Lata människor som låter 3-åringar kissa i blöja på natten helt i onödan har jag inte mycket till övers för.

Det har inget med lättja att göra. De som kan det här avråder. Sedan får man givetvis göra som man vill som förälder och beroende på situation. Det är en kommentar som är lika korkad som att hävda att den som väcker är en snåljåp som inte kan låta barnet få slippa bli uppjagat på natten för att föräldern inte vill lägga pengar på blöjor och låta barnets kropp i normal ordning få producera hormon som koncentrerar urinen nattetid.
  • Natulcien
    Naaw skrev 2014-08-13 07:14:32 följande:

Öh, va? Om en 3-åring kissar i sin blöja på natten så behövs ju blöjan? Hur kan man komma på den befängda idén att koppla det till lathet!?
  • Mellanmjölkens land

För att barnet sover dåligt med en blöt blöja? Det gjorde vår äldsta (yngsta är ECad och henne kissar vi när hon visar tecken, även på natten, med resultatet att nattblöjorna oftast är torra på morgonen) 

• Natulcien

Nej, jag skulle inte väcka för att kissa. Jag väcktes själv av mina föräldrar runt midnatt för att kissa, och jag fick faktiskt lite störd sömn av det. Jag vaknade ofta en sväng runt midnatt långt upp i vuxen ålder p.g.a. detta. Så nej, det ska vi inte utsätta vår son för.

Vår son blev blöjfri på dagtid strax efter 3 års ålder, men fortsatte att kissa en del i blöja på natten. Men när han var 3,5 år så var blöjan oftast torr på mornarna, och då tog vi bort den. Och det har fungerat jättebra. Det händer väl nån gång då och då (kanske varannan vecka) att han kissar på sig på natten, men det lär gå över och vi skulle aldrig få för oss att väcka honom mitt i natten p.g.a. det.
    Jag tror att det är vettigare för sömnen och kisseriet att invänta torr morgonblöja och ta bort den då, än att slita bort den i förtid och hålla på att väcka.
    Men alla funkar ju olika såklart.

• metervara

Vi fick rådet på bvc att väcka dottern för toabesök innan vi själva gick och lade oss på kvällen.. Jo tjena det gick ju bra! Hon förstod inte alls vad vi pysslade med och skrek hysteriskt "SLUTA SNÄLLA!".. Så nä, inga fler nattliga uppvak under tvång här hemma..

• Vinterankan

Vi väckte dottern under en period. Det kom nästan inget kiss alls när hon gick på toaletten innan hon la sig och sedan så sov hon som en stock och kissade 2 timmar senare istället. Så vi bar henne till toaletten och lät henne kissa innan vi la oss. Hon somnade i famnen innan man hunnit lägga henne i sängen igen. Började med det efter att ha läst tips på det här och slutade när det inte längre kom kiss på natten.

• isolande

Jag skulle inte göra det. Min syrra håller på med det än med sin 6-åring. Hade hellre satt blöja på än att störa nattsömnen.

Svar på tråden Väcker ni barnen för att kissa på natten? Varför???