Inlägg från: Anonym (nyexad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nyexad)

Bolån som nyexad med provanställning

Jag undrar om någon har erfarenhet av att få bolån på ert första jobb? Jag och sambon är klara med våra universitetsutbildningar, jag börjar 1a september och sambon 1a oktober. Vi har ingångslöner på 30 000 kr i månaden före skatt samt kontantinsats på 300 000 kr. Däremot har vi både provanställning i 6 månader (enligt praxis). Det var lätt att få jobb, tog väl en månad från att jag började söka tills jag skrev kontrakt och då hade jag inte fått min examen än.

Tror ni att det går att få bolån? Vill inte känna mig som en idiot när jag går till banken, men längtar verkligen efter att köpa eget. Måste vi vänta till vi blir fastanställda? Förstår givetvis att jag får bäst svar av att prata med banken ändå, men vill se om det finns någon annan som varit i samma situation :)

• Svar på tråden Bolån som nyexad med provanställning
  • Anonym (nyexad)
    Birgitta02 skrev 2014-08-13 11:48:29 följande:

Har svårt att se att ni får lån. Det första de frågar efter är om man har fast anställning. De ser ju efter återbetalningsförmåga, vilket ni inte har möjlighet till om ingen av er får fortsätta era jobb.

Jag velar mellan att tänka så och att vi får vänta till mars med att få lånelöfte och att känna att vi ändå har en överlag bra ekonomi och att vi är attraktiva kunder även om vi bara är provanställda. Känns lite surt eftersom vi måste flytta ut ur studentlägenheten under hösten och det är mentalt jobbigt att flytta till en hyreslägenhet när jag egentligen vill köpa, eftersom det blir mer som en övergångslägenhet.
  • Anonym (nyexad)
    ursula skrev 2014-08-13 12:10:04 följande:

Korkat att köpa innan ni vet om ni har jobb

Ja, jag förstår att man kan se det så. Jag ser det som att jag har fått jobb, även om jag är provanställd. Bland alla mina bekanta vet jag ingen som inte blivit fast anställd när provanställningen gått ut och eftersom mina tidigare arbetsgivare varit nöjda med mig när jag sommarjobbat så tror jag att jag är tillräckligt lämplig.

Men jag uppskattar alla svar! Kanske är det så att vi får vänta ett halvår till helt enkelt, även om det känns som att jag vill komma igång med livet nu!
  • Anonym (nyexad)
    Anonym (...) skrev 2014-08-13 12:17:32 följande:

Vi fick lån så sent som i höstas, jag var då vikarie anställd på 3 månader, sambon hade precis börjat nytt jobb med provanställning. Omöjligt är det inte, men tänk till både en och två gånger, om en av er eller båda blir utan jobb en period vilka ekonomiska möjligheter har ni då? Var i landet köper ni, nära till fler potentiella arbetsgivare? Hur mycket vill ni låna? Vi behövde låna under en miljon och kunde lägga 50% kontant.

Jag är trygghetsnarkoman så jag har helt klart tänkt på det här med om båda blir av med jobbet. Har 400 000 kr sparat, men vill alltså lägga max 300 000 i kontantinsats och därmed låna max 1,7 miljoner. Det är ju fortfarande jättemycket pengar, men vi bor i Göteborg och priserna blir därefter. Lägenheterna vi tittat på går för mellan 1,4-2,0 miljoner. Jag valde mellan 4 olika jobberbjudanden när jag skrev kontrakt så det finns helt klart fler arbetsgivare.

Är det dumt att belåna boendet till 85%?
  • Anonym (nyexad)
    Birgitta02 skrev 2014-08-13 12:24:39 följande:
    Du HAR redan kommit igång med livet:). Livet pågår hela tiden fast du inte vet om det;)
    Haha, jo det är klart. Det känns mest som att man har haft en paus när man har bott trångt och levt på studiemedel i 6 år. Våra gemensamma intressen är att laga mat och pyssla och dona så det vore toppen att ha en lägenhet där man har mer än 60 cm bänkyta och där man kan tapetsera och inreda efter egen smak.

Men måste man vänta så måste man, det är inte mer med det.
  • Anonym (nyexad)
    Anonym (Vänta) skrev 2014-08-13 12:52:34 följande:
    Det skadar inte att ringa och prata med dom, de kan ju bara säga nej. Det kanske räcker att en av er är fast anställd, kanske kan ni få besked om fast anställning tidigare?

Det tar ju ett tag att hitta något också, ni hinner väl ändå inte att flytta in precis när ni ska lämna det gamla boendet?
    Vi ska boka ett möte, men som tidigast i september. Det känns bättre när en av oss faktiskt har börjat jobba. Då får jag se vad de säger. Men det är så beroendeframkallande att kolla lägenheter på Hemnet, slutpriser på booli och sitta och göra budgetar
  • Anonym (nyexad)
    Anonym (...) skrev 2014-08-13 13:36:20 följande:

Ja, utan att säkert veta att man har åtminstone en fast inkomst är det dumt att dra på sig topplån med amorteringskrav, vilket det troligtvis då blir för er. Avvakt eller köp en billigare lägenhet så länge. I vilka områden kikar ni? Och ungefärlig storlek och avgift? Jag hade dragit i bromsen vid avgifter över 3000 kr i ert läge.
    Jo, jag kanske är för optimistisk när jag tänker att sannolikheten att vi båda står utan jobb är låg. Man kanske iaf borde vänta tills man har arbetat i 6 månader och är kvalificerad till inkomstbaserad A-kassa.

Enligt mina egna kalkyler (om båda har jobb vill jag lägga max 1/3 av nettoinkomsten på boende) så skulle vi ha ca 8000 kr kvar när boendet är betalt om vi bara har en lön (utan grundersättning från A-kassan). Då har jag räknat med en avgift på 3500 kr, 5% ränta och 10 års amortering på topplånet. Det kanske är väl tajt, men det borde gå.

Vi kikar på olika områden: södra Hisingen, Gamlestaden, Krokslätt/Mölndal tex. Det viktigaste är att det är bra kollektivtrafik eftersom vi inte är intresserade av att ha bil. Därav varierar priserna ganska mycket. Det vi tittar på är 2:or och 3:or i storleken 60-70 kvadrat.
  • Anonym (nyexad)
    Anonym (...) skrev 2014-08-13 18:04:58 följande:
    Visst kanske sannolikheten är låg, men hur mycket tror du det är värt om ni plötsligt inser att det inte var så kontra att vänta 6 månader med att köpa?
    Jag kan trösta dig med att 6 månader går väldigt fort på ett nytt jobb, och att man kan gå på visningar och planera för att hålla suget stången.

Ni är säker mycket kompetenta men saker och ting kan hända. Vi har senaste året avslutat tre provanställningar i förtid där det helt enkelt inte har fungerat, trots att de har haft rätt kompetens. Jippi för mig som till slut fick den fasta tjänsten trots att jag egentligen saknar de akademiska meriterna företaget ursprungligen har efterfrågat (PhD), men synd om de som flyttat hit för bara några månader.

Vänta och jobba upp a-kassan, gå med i facket om ni inte redan är med så att ni får inkomstförsäkringar som tryggar en vettig ersättning. A-kassans grundersättning är inget vidare.
    Det här med att gå på visningar kan vara en strategi. Eventuellt kanske vi kan försöka tumma på reglerna och bo kvar där vi bor tills vi har inkomstsäkrad även vid uppsägning. Vi är båda med i facket och sambon i A-kassan sedan ett år.
  • Anonym (nyexad)
    Kastrullresan skrev 2014-08-13 21:10:33 följande:

Min son med flickvän fick lånelöfte på 3 miljoner då de bara hade provanställningar. Nu hann det bli tillsvidareanställningar för båda innan det blev aktuellt med köp av lägenhet men själva lånelöftet gavs innan.

Även detta gällde Göteborg. En av dem har en mycket attraktiv utbildning och kan alltid få jobb var som helst i världen. Den andra har en bra utbildning men det är stor konkurrens om jobben. Jag tror att bankerna gör  en analys av både nuläge och framtidsutsikter innan de fattar beslut om lånelöfte.

Det är lite så jag hoppas, att vi är bra potentiella kunder då vi är unga utan andra lån än CSN och med yrken med bra löneutveckling.

Till alla som svarat: Tack! Jag ska nog tänka ett varv till och göra kalkyler på scenarion där en eller båda blir sjuka eller arbetslösa. Visserligen har vi föräldrar som skulle hjälpa till om allt går åt pipsvängen, men man vill ju kunna stå på egna ben. Om den perfekta hyreslägenheten dyker upp under tiden så kan vi söka den och kanske trivas där. Med 5 års kötid är det dock inte så stor chans att få den, men hoppas kan man alltid :)
  • Anonym (nyexad)
    Anonym (Abc) skrev 2014-08-15 12:46:00 följande:

Vi fick lånelöfte när vi båda var nyexade. Min sambo blev sedan arbetslös utan a-kassa strax därefter. Vi hade ca 1 miljon i lån och jag hade knappt 30 000 i lön och vi klarade oss alldeles utmärkt på min lön. Vi hade ju nyligen varit studenter så vi hade inga problem med att gå tillbaka till en snålare livsstil och kunde trots att vi bara hade en lön och min pendling kostade 2500 i månaden spara några tusenlappar varje månad. Det var dessutom precis innan finanskrisen och då var räntorna mycket högre än idag. Det tog lång tid för min sambo att hitta ett nytt jobb trots att han hade en bra utbildning.

Med det sagt så tror jag inte att det kommer bli några problem om en av er skulle bli arbetslös, men ni kanske inte ska satsa på att köpa alltför stort och dyrt. Köp en tvåa för sådär 1,5 miljoner och sedan så kan ni flytta igen om något år.

Själva poängen med att köpa är att vi är hemkära och gärna vill ha ett permanent hem efter att ha bott i korridor och flyttat ganska mycket under studietiden. Idealt vore en 3a för 1,4-1,7 miljoner med en avgift på 3000-4000 som inte är topprenoverad, men som ligger nära en knutpunkt. Dessa ligger ute lite då och då så jag vet att de finns, men i år har utbudet på lägenheter i Göteborg varit ovanligt lågt. Det man betalar mer för när det kommer upp emot 2 miljoner är ofta sådant som vi inte är intresserad av (visst område eller nyrenoverat), däremot kan det ibland handla om låg avgift och då blir ju totalkostnaden inte så olika.
Svar på tråden Bolån som nyexad med provanställning