• Anonym (nyexad)

Bolån som nyexad med provanställning

Jag undrar om någon har erfarenhet av att få bolån på ert första jobb? Jag och sambon är klara med våra universitetsutbildningar, jag börjar 1a september och sambon 1a oktober. Vi har ingångslöner på 30 000 kr i månaden före skatt samt kontantinsats på 300 000 kr. Däremot har vi både provanställning i 6 månader (enligt praxis). Det var lätt att få jobb, tog väl en månad från att jag började söka tills jag skrev kontrakt och då hade jag inte fått min examen än.

Tror ni att det går att få bolån? Vill inte känna mig som en idiot när jag går till banken, men längtar verkligen efter att köpa eget. Måste vi vänta till vi blir fastanställda? Förstår givetvis att jag får bäst svar av att prata med banken ändå, men vill se om det finns någon annan som varit i samma situation :)

• Svar på tråden Bolån som nyexad med provanställning
  • Birgitta02

Har svårt att se att ni får lån. Det första de frågar efter är om man har fast anställning. De ser ju efter återbetalningsförmåga, vilket ni inte har möjlighet till om ingen av er får fortsätta era jobb.

• Anonym (nyexad)
    Birgitta02 skrev 2014-08-13 11:48:29 följande:

Har svårt att se att ni får lån. Det första de frågar efter är om man har fast anställning. De ser ju efter återbetalningsförmåga, vilket ni inte har möjlighet till om ingen av er får fortsätta era jobb.

Jag velar mellan att tänka så och att vi får vänta till mars med att få lånelöfte och att känna att vi ändå har en överlag bra ekonomi och att vi är attraktiva kunder även om vi bara är provanställda. Känns lite surt eftersom vi måste flytta ut ur studentlägenheten under hösten och det är mentalt jobbigt att flytta till en hyreslägenhet när jag egentligen vill köpa, eftersom det blir mer som en övergångslägenhet.
  • Anonym (Vänta)

Vad är problemet, att ni måste vänta 6 månader tills ni blir fast anställda?

• Birgitta02
    Anonym (nyexad) skrev 2014-08-13 12:06:49 följande:
    Jag velar mellan att tänka så och att vi får vänta till mars med att få lånelöfte och att känna att vi ändå har en överlag bra ekonomi och att vi är attraktiva kunder även om vi bara är provanställda. Känns lite surt eftersom vi måste flytta ut ur studentlägenheten under hösten och det är mentalt jobbigt att flytta till en hyreslägenhet när jag egentligen vill köpa, eftersom det blir mer som en övergångslägenhet.
    Ni lär inte få något lånelöfte om ni båda har provanställning, så ni är inte särskilt attraktiva just nu som bolånekunder:). Det handlar ju inte om köp av bil för några hundratusen kronor.
  • ursula

Korkat att köpa innan ni vet om ni har jobb

• Anonym (nyexad)
    ursula skrev 2014-08-13 12:10:04 följande:

Korkat att köpa innan ni vet om ni har jobb

Ja, jag förstår att man kan se det så. Jag ser det som att jag har fått jobb, även om jag är provanställd. Bland alla mina bekanta vet jag ingen som inte blivit fast anställd när provanställningen gått ut och eftersom mina tidigare arbetsgivare varit nöjda med mig när jag sommarjobbat så tror jag att jag är tillräckligt lämplig.

Men jag uppskattar alla svar! Kanske är det så att vi får vänta ett halvår till helt enkelt, även om det känns som att jag vill komma igång med livet nu!
  • Anonym (...)

Vi fick lån så sent som i höstas, jag var då vikarie anställd på 3 månader, sambon hade precis börjat nytt jobb med provanställning. Omöjligt är det inte, men tänk till både en och två gånger, om en av er eller båda blir utan jobb en period vilka ekonomiska möjligheter har ni då? Var i landet köper ni, nära till fler potentiella arbetsgivare? Hur mycket vill ni låna? Vi behövde låna under en miljon och kunde lägga 50% kontant.

• ursula
    Anonym (nyexad) skrev 2014-08-13 12:16:56 följande:
    Ja, jag förstår att man kan se det så. Jag ser det som att jag har fått jobb, även om jag är provanställd. Bland alla mina bekanta vet jag ingen som inte blivit fast anställd när provanställningen gått ut och eftersom mina tidigare arbetsgivare varit nöjda med mig när jag sommarjobbat så tror jag att jag är tillräckligt lämplig.

Men jablg uppskattar alla svar! Kanske är det så att vi får vänta ett halvår till helt enkelt, även om det känns som att jag vill komma igång med livet nu! smile5.gif
    En blir gravid och en av er får inte jobbet så sitter ni i smeten. Kan inte reglerna men hinner man kvalificera sig för SGI eller A-kassa på så kort tid
  • Birgitta02
    Anonym (nyexad) skrev 2014-08-13 12:16:56 följande:

Men jag uppskattar alla svar! Kanske är det så att vi får vänta ett halvår till helt enkelt, även om det känns som att jag vill komma igång med livet nu!
    Du HAR redan kommit igång med livet:). Livet pågår hela tiden fast du inte vet om det;)
  • Anonym (nyexad)
    Anonym (...) skrev 2014-08-13 12:17:32 följande:

Vi fick lån så sent som i höstas, jag var då vikarie anställd på 3 månader, sambon hade precis börjat nytt jobb med provanställning. Omöjligt är det inte, men tänk till både en och två gånger, om en av er eller båda blir utan jobb en period vilka ekonomiska möjligheter har ni då? Var i landet köper ni, nära till fler potentiella arbetsgivare? Hur mycket vill ni låna? Vi behövde låna under en miljon och kunde lägga 50% kontant.

Jag är trygghetsnarkoman så jag har helt klart tänkt på det här med om båda blir av med jobbet. Har 400 000 kr sparat, men vill alltså lägga max 300 000 i kontantinsats och därmed låna max 1,7 miljoner. Det är ju fortfarande jättemycket pengar, men vi bor i Göteborg och priserna blir därefter. Lägenheterna vi tittat på går för mellan 1,4-2,0 miljoner. Jag valde mellan 4 olika jobberbjudanden när jag skrev kontrakt så det finns helt klart fler arbetsgivare.

Är det dumt att belåna boendet till 85%?
Svar på tråden Bolån som nyexad med provanställning