• ursula

Bolån som nyexad med provanställning

Korkat att köpa innan ni vet om ni har jobb

• ursula
    Anonym (nyexad) skrev 2014-08-13 12:16:56 följande:
    Ja, jag förstår att man kan se det så. Jag ser det som att jag har fått jobb, även om jag är provanställd. Bland alla mina bekanta vet jag ingen som inte blivit fast anställd när provanställningen gått ut och eftersom mina tidigare arbetsgivare varit nöjda med mig när jag sommarjobbat så tror jag att jag är tillräckligt lämplig.

Men jablg uppskattar alla svar! Kanske är det så att vi får vänta ett halvår till helt enkelt, även om det känns som att jag vill komma igång med livet nu! smile5.gif
    En blir gravid och en av er får inte jobbet så sitter ni i smeten. Kan inte reglerna men hinner man kvalificera sig för SGI eller A-kassa på så kort tid
  • ursula
    Anonym (nyexad) skrev 2014-08-13 12:26:25 följande:
    Jag är trygghetsnarkoman så jag har helt klart tänkt på det här med om båda blir av med jobbet. Har 400 000 kr sparat, men vill alltså lägga max 300 000 i kontantinsats och därmed låna max 1,7 miljoner. Det är ju fortfarande jättemycket pengar, men vi bor i Göteborg och priserna blir därefter. Lägenheterna vi tittat på går för mellan 1,4-2,0 miljoner. Jag valde mellan 4 olika jobberbjudanden när jag skrev kontrakt så det finns helt klart fler arbetsgivare.

Är det dumt att belåna boendet till 85%?
    1,5 miljoner är inte mycket  pengar i dag så en belåning på 85 % är inte så farligt med era inkomster.
    Sen beror det förstås på avgiften till föreningen.Ni får väl titta på om föreningen ni tänker köpa har använt rak eller progressiv avskrivning

fastighetsnytt.se/2014/03/avskrivningsmetoder-for-byggnader-i-bostadsrattsforeningar/
Svar på tråden Bolån som nyexad med provanställning