Anonym (nyexad) skrev 2014-08-13 15:11:17 följande:
Jo, jag kanske är för optimistisk när jag tänker att sannolikheten att vi båda står utan jobb är låg. Man kanske iaf borde vänta tills man har arbetat i 6 månader och är kvalificerad till inkomstbaserad A-kassa.
Enligt mina egna kalkyler (om båda har jobb vill jag lägga max 1/3 av nettoinkomsten på boende) så skulle vi ha ca 8000 kr kvar när boendet är betalt om vi bara har en lön (utan grundersättning från A-kassan). Då har jag räknat med en avgift på 3500 kr, 5% ränta och 10 års amortering på topplånet. Det kanske är väl tajt, men det borde gå.
Vi kikar på olika områden: södra Hisingen, Gamlestaden, Krokslätt/Mölndal tex. Det viktigaste är att det är bra kollektivtrafik eftersom vi inte är intresserade av att ha bil. Därav varierar priserna ganska mycket. Det vi tittar på är 2:or och 3:or i storleken 60-70 kvadrat.
Visst kanske sannolikheten är låg, men hur mycket tror du det är värt om ni plötsligt inser att det inte var så kontra att vänta 6 månader med att köpa?
Jag kan trösta dig med att 6 månader går väldigt fort på ett nytt jobb, och att man kan gå på visningar och planera för att hålla suget stången.
Ni är säker mycket kompetenta men saker och ting kan hända. Vi har senaste året avslutat tre provanställningar i förtid där det helt enkelt inte har fungerat, trots att de har haft rätt kompetens. Jippi för mig som till slut fick den fasta tjänsten trots att jag egentligen saknar de akademiska meriterna företaget ursprungligen har efterfrågat (PhD), men synd om de som flyttat hit för bara några månader.
Vänta och jobba upp a-kassan, gå med i facket om ni inte redan är med så att ni får inkomstförsäkringar som tryggar en vettig ersättning. A-kassans grundersättning är inget vidare.