Inlägg från: Anonym (Passiv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Passiv)

Min man är så himla tråkig!!

Kan du få igång maken om du frågar om och intresserar dig för boken han läser, grejerna han sysslar med på telefonen?

Det låter så som du beskriver det att han uppskattar att du sprudlar av ideér och tar tag i saker. Är det så? Eller skulle han helst vilja göra ingenting?

Min man är på vissa områden otroligt passiv och jag har en passa idéer och kommer ofta på roliga grejer. Ibland blir det dock för mycket och det känns helt enkelt inte jämligt att det alltid är jag som bestämmer. Hursomhelst har jag själv brottats med tankarna om jag verkligen kan kräva en förändring (du vet hela den där grejen, "man kan inte ändra någon annan bara sig själv", och "man ska älska parntern som den är").
    Jag har konstaterat att min partner har skaffat sig vanan att bara hänga på (tillskillnad från att det är ett drag) Han har uppgåtts med olika kompisgäng där han bara flutit med och han dragits till folk som fixar med massa aktiviteter.

Vet din man att det tar en massa energi för dig att alltid arrangera allt? För jag tycker det är det handlar om, han kan/vill/tycker det är jobbigt att komma med ideér så du måste alltid fixa det (trots att det blir jobbigt för dig). Det är inte schysst!

Vågar han prata om grejer som intresserar honom? Föreslå grejer som han vill göra? Han kanske tror att du ogillar hans grejer? Vad pratar han med sina kompisar om? Vad gör de när de träffas?

Som du märker vägrar jag tro att han är så tom som du beskriver honom...Det måste finnas nåt...

• Anonym (Passiv)
    Anonym (uttråkad) skrev 2018-02-19 14:59:35 följande:
    Tack för ditt långa resonemang, skönt att inte vara ensam i situationen.

Jag har försökt att starta konversationer kring boken han läser eller det han håller på med på datorn. Problemet där är att han läser så jätteavancerade böcker att jag inte kan haka på en sådan diskussion (jag läser typ Jonas Gardell och populärkulturella deckare, en bok vartannat år.) Håller han på med sin dator så programmerar han, vilket jag kan absolut noll om.

Han uppskattar ibland mina förslag på aktiviteter, men det är sällan han visar entusiasm om jag ska vara ärlig. När vi väl gör aktiviteten säger han sällan att det var kul, trevligt, vackert eller så. Oftast kommenterar han istället det negativa, typ att det var kallt, dyrt, barnen gnällde osv. När vi åkte till Gran Canaria i höstas (jag ordnade ALLT, jättefint hotell samtidigt bra för barn) gnällde han i princip konstant: över att det var varmt, han hade huvudvärk, solen var för stark, för mycket sand på stranden, för mycket klor i poolen. Jag blev verkligen så himla ledsen för att han inte kunde uttrycka sig positivt när jag själv sett fram mot resan i typ ett år!

Jag vet inte om han vågar föreslå grejer han vill göra. Han gör det iaf inte. Kan inte minnas att jag någonsin sagt nej till något han föreslagit. Prata om saker han är intresserad av gör han inte direkt heller. Jag vet inte varför, han kanske tror att jag är ointresserad av det han säger, men det har han aldrig uttryckt att han tror.

Han träffar aldrig sina kompisar i princip. En gång/år åker han till en kompis ett par dagar och då typ läser de och går ut och springer ihop. I övrigt umgås han med jobbet när det är kickoff eller julfest. Gör vi andra sociala grejer typ middag ute eller hos andra eller hemma hos oss så är det med mina kompisar och deras respektive.
    Det låter ju inte så kul så som du beskriver det... att han håller på och klagar på er resa, det blir ju som kritik mot dig.

Samtidigt låter han ju underbar iochmed att han är så jämlik!

Jag skulle nog sökt mig mer och mer och hämtat energi istället från vänner (vet dock ej om det är så bra) . Typ om han inte kan eller vill uppfylla mina behov (menar ej sex) så hade jag sökt det från andra människor. Människor som jag kan skratt, diskutera, resa med...
  • Anonym (Passiv)

ååå va "kul" att du uppdaterar! Jag har undrat hur det gått för er.
    Kom inte ihåg riktigt, men har ni provat äktenskapsrådgivning?
    Och sen är det väl så att vissa är mer passiva och andra och orkar inte hitta på så mycket på fritiden.
    Hur har det gått med ditt ragg? Har ni nån kontakt?

• Anonym (Passiv)
    Anonym (uttråkad) skrev 2019-09-04 15:53:03 följande:

Nu har mera saker hänt.

Jag var på en kickoff med jobbet för några daga sedan och hade sen innan bestämt mig för att jag skulle kontakta den här andra mannen då. Dels för att vi skulle kunna ses om han föreslog det. Så jag skickade ett sms till honom med en allmän fråga kring något musikrelaterat och han svarade direkt. Vi hade lite sms konversation som dog ut under kvällen.

Sedan messade vi lite på morgonen dagen efter, lite allmänt om att det hade varit kul att ses osv. Så nu är hela känslokarusellen igång igen. Jag känner att jag bara så himla gärna vill träffa honom igen och tankarna snurrar på om att jag borde separera från min man för att kunna bli "fri" att göra det.

Spännande! Har du berättat för din terapeut? Vad vill du? Du målar inte bara upp en drömbild av den här nya snubben?
    Vad tycker egentligen dina kompisar? För du har väl anförtrott till nån?
Svar på tråden Min man är så himla tråkig!!