• Aaamanda

Ni lärare som snart träffar eleverna igen. Fråga inte vad de gjort på sommarlovet!!

Eftersom många familjer i Sverige har en dålig ekonomi och inte kommer iväg eller gör något på sommarlovet så finns det många barn som mår dåligt att komma tillbaka till skolan. Där frågar ofta läraren vad de gjort för roligt och de mindre får rita teckningar på allt kul. Tänk vad det svider för de barn som aldrig gör något speciellt. Som kanske får nöja sig med en glass emellanåt och bada på stranden. ( även om det borde vara tillräckligt så svider det för ett barn att höra om alla flotta resor etc) Så snälla ni, säg hellre hoppas ni haft det bra och låt det vara bra så. Tänk på de utsatta barnen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-14 15:07
    När jag skriver familjer tänker jag nog framförallt på de ensamstående mammor som inte har råd att göra så mkt på semestern. Har läst i media sista dagarna att det är många barn och ungdomar som tom hoppar över första skoldagen för att slippa höra alla roliga saker kompisarna varit med om.
    Har själv inte detta problem men känner åtminstone till tre ensamstående kvinnor som inte kunnat komma utanför stan med barnen. Självklart ska inte sommarlovet " tas bort och glömmas" men kanske att det kan dämpas ner på nåt sätt och att inte läraren tex går igenom barn för barn.
    Då är det ju bättre att rita en teckning som fröken får och som inte alla ser på väggen.
    Nån skrev att det inte är barnen utan vi vuxna som bräcker.
    Nja, en del ungar och ungdomar gillar att bräcka de också.
    Sen spelar det inte nån roll oavsett, det kan svida rejält i barns hjärtan även att andra umgåtts med kusiner och kompisar etc. Många har kanske inga vänner eller missbrukande föräldrar. Dvs väldigt ensamma.

• Svar på tråden Ni lärare som snart träffar eleverna igen. Fråga inte vad de gjort på sommarlovet!!
  • Nenne666

Varför ska sommaren tystas ner för att den ser olika ut för alla? Att få va hemma, va ledig, äta glass och gå och bada då och då. Vad är det att förringa? Det är varken hemskt eller elakt. Om barnet bor i en dysfunktionell familj är det nåt annat och då är det illahela året.

• Gladhannapanna
    Nenne666 skrev 2014-08-13 13:43:11 följande:

Varför ska sommaren tystas ner för att den ser olika ut för alla? Att få va hemma, va ledig, äta glass och gå och bada då och då. Vad är det att förringa? Det är varken hemskt eller elakt. Om barnet bor i en dysfunktionell familj är det nåt annat och då är det illahela året.

Den behöver inte tystas ner, men det finns risk att barnen vill bräcka varann med den fräckaste sommaren. Självklart får barnen berätta om vad de varit med om, men det finns barn som inte vill gå till skolan för att de inte har något intressant att berätta....
  • Tonårsmamman1

Håller med Nenne, klart man ska kunna prata om sommaren. Sedan kan ju läraren vara medveten om att alla inte har samma förutsättningar, och "styra" samtalet.

• UCharlotte

Bräckande är något vuxna håller på med, inget barn gör av naturen. Där får läraren sätta stopp och informera om att allas upplevelser är exakt lika mycket värda. 

Vem säger att en strand vid Medelhavet slår en sommar med billig glass hos världens bästa mormor?
    Vem säger att bestiga ett berg i ett land man knappt känner till som barn, är mer värt för självkänslan än att klättra högst upp i trädet på gården.

Jag tycker man ska fråga barnen. De lär sig återberätta, förklara beskrivande, tipsa, varna sina kompisar. 

Vi gjorde ovanligt lite den här sommaren, hade alldeles för många djur att ta hand om *puh* men oj, det var den bästa sommaren på massa år. Cyklade, åt glass, badade, inget kostsamt, inget skrytsamt, bara helt underbart.

Intellekt i bimbodräkt
  • Gladhannapanna

Visst kan det vara så som ni beskriver, men det finns dock barn som lider av denna fråga,. Jag har mött många genom åren som socialsekreterare!!!

Man kan be barnen berätta om vad de har för förväntningar inför hösten istället till exempel! 

• Nenne666
    Gladhannapanna skrev 2014-08-13 13:55:25 följande:

Visst kan det vara så som ni beskriver, men det finns dock barn som lider av denna fråga,. Jag har mött många genom åren som socialsekreterare!!!

Man kan be barnen berätta om vad de har för förväntningar inför hösten istället till exempel! 

Men då lider dom säkert av mycket annat också. Som sportlovet, födelsedagen och för att inte glömma julen... Nä det där funkar ju inte.
  • Paulina P P
    Nenne666 skrev 2014-08-13 13:43:11 följande:

Håller med. Vi åkte aldrig utomland när jag var liten. Jo, vi åkte till Norge en gång och till Danmark ett par gånger, men det roligaste var just att vara ute och leka med kompisar, bara och äta mycket glass. Och som sagt, vad är det för fel med det? Jag har samma typ av semester nu. Jag har råd att åka utomlands men jag blir glad av "små" saker.
  • Paulina P P
    Gladhannapanna skrev 2014-08-13 13:55:25 följande:

Jag förstår vad du menar, men det är väl bättre att UPPVÄRDERA deras sommarminnen än trycka ner andras?

När jag var liten vispade jag till en aggressiv geting så att den råkade hamna i ett spindelnät. Stunden efter kommer spindeln ut, bedövar getingen och börjar dra in den i sitt bo vid sidan av. Det berättade jag för klassen och det blev den mest spännande berättelsen den gången (kanske jag berättade extra bra?). En del av de andra hade varit på Kreta och Mallorca och Kanarieöarna, visst, men deras berättelser var ju likadana.
  • Aggan

"Eftersom många familjer i Sverige har en dålig ekonomi och inte kommer iväg eller gör något på sommarlovet så finns det många barn som mår dåligt att komma tillbaka till skolan."

Hur kan de må dåligt av att komma tillbaka till skolan när de har det så fruktansvärt dötrist och långtradigt hemma? Där de bara fått glass och strandbad under sommaren!? Borde de inte istället vara glada att skolan kommer igång igen så de får nåt att göra?
    Äta glass och leka på stranden är väl inte fy skam ändå? Det är ju det som ÄR sommarlov.
    Även om man är utfattig finns massor att hitta på på sommaren om man bara planerar och har lite fantasi. Det finns att göra varje dag. Barn är tacksamma varelser, det är ni vuxna som lägger över den svenska avundsjukan på dem. Kanske är det så att de som reser till utlandet istället valt att lägga alla sina semesterpengar på en enda vecka där och sen sitter  deras barn hemma resten av sommaren UTAN glass och strandbad. Avundsjuka är vidrigt! För man vet aldrig hur det egentligen ser ut för alla andra.
    Klart ni ska prata om sommarlovet! Tycker det är upp till föräldrarna att uppfostra barnen till att tänka utanför för det är som sagt inte alls säkert att de som varit iväg haft det mycket bättre eller roligare.

• K grrl

Jag tror att mina barn skulle rita teckningar på att de fått fara och bada i poolen varje dag efter dagis i sommar och vara skitglada över det. 

Svar på tråden Ni lärare som snart träffar eleverna igen. Fråga inte vad de gjort på sommarlovet!!