• Mandiiis

    En sambo som vill vänta..

    Hej!
    Är en tjej på 23 och är tillsammans med en 27 årig kille, min fästman. Vi har varit tillsammans ett år i november. Tidigt i vårat förhållande fick vi reda på att jag var gravid, men gjorde då en abort beroende på att vi inte hade vart tillsammans så länge. Men just nu är längtan så stor efter en liten knodd, men min sambo vill vänta ett tag till. I våra vänners omkrets har alla nästan skaffat barn och då bli bara längtan mycket större. Jag hade tänkt att sluta ta mina p-piller denna månaden, men går jag bakom ryggen på min sambo då?! Jag vill så gärna ha barn, just med honom. För har aldrig mått så här bra och har aldrig vart så här lycklig förut. Åren går och vi med den. Han är 27, så borde tycka det är dags snart. Han vill ha barn, men inte nu:( Hur ska jag göra?! Någon mer som är i samma situation? Hjälp..

  • Svar på tråden En sambo som vill vänta..
  • Fia90

    Jag förstår din längtan, men snälla rara du, sluta inte med pillren utan att ha killen med på tåget. Det kan kännas som enda lösningen när man desperat längtar efter bebis men det är ingen bra idé. Tänk att du måste leva med den lögnen resten av ert gemensamma liv.
    Tänk så mycket bättre det kommer kännas att gemensamt fatta beslutet, och gemensamt börja skaffa bebis, det är en otrolig känsla att gå igenom resan mot bebis tillsammans, som jag och min karl gör just nu!

    Har själv suttit i den sitsen för 3 år sen och det var nära att jag gjorde samma sak, men jag hejdade mig ändå och tur var väl det, för lite senare visade det sig att han varit otrogen och han lämnade mig.

    Idag är jag innerligt glad att det inte finns några band kvar till honom, utan att jag är helt fri från honom, utan gemensamma barn och så lycklig att få dela resan med min nuvarande pojkvän.

    Det kan låta trist, men saken är den att allt har sin tid. När ni båda är redo så är ni redo, och visar det sig att han tar för lång tid på sig, ja då är det kanske upp till dig att göra ett val, vänta på obestämd tid med honom eller lämna.

    Lycka till.

  • SecretlyMe

    Jag håller med Fia90 till hundra procent. Lura aldrig in din partner i något han inte vill vara med på. Jag förstår din längtan, men risken finns att han får panik om du blir gravid och i värsta fall lämnar då han inte är redo för ansvaret. Han kanske vill resa mer först, "leva mer" innan er relation verkligen blir på allvar, en familj. Ni är faktiskt två i en relation. Inte skulle väl du vilja att han beslutade något viktigt utan att ha dig med på tåget? Lycka till.

  • NILE90

    Håller med båda två föregående talare. 


    Jag var i samma sits för drygt 1 år sen. Vi hade då varit ihop i lite över 2 år och jag ville verkligen ha barn så jag tjatade och tjatade. Det hjälpte inte utan vi blev bara sura på varandra. Så tjata inte. 
    Det var verkligen en pissjobbig period för mig när han inte kunde säga när han blev redo utan det enda han sa var "Om något år kanske". Jag visste i alla fall att han ville ha barn, tack och lov för det. 

    I December så började vi diskutera det lite mer och jag gav som förslag att jag kunde sluta med p-piller så kunde vi använda kondom under tiden tills han blev redo. Dels för att jag ville vänja av kroppen från pillrena men jag hade kanske en baktanke också med att han skulle tröttna på kondomerna. Detta var också en pissjobbig period eftersom kondomerna inte var annat än avtändande. Så vi sa lite löst att när sista paketet är slut så är det slut och då köper vi inga fler. 

    Vi hann inte använda upp alla kondomer på sista paketet innan han kom till mig en dag och sa "Vi kan väl prova utan kondomer och se vad som händer". (Kan hända att jag stal ett par kondomer lite då och då bara för att få slut på paketet..haha).

    Nu är vi inne på 4:e försöket och hoppas att vi får ett majbarn. 

    Summasummarum: Tjata inte. Sluta inte med piller utan att diskutera med din karl. Finns det alternativa p-medel som ni kan använda? Han blir redo tids nog! 

Svar på tråden En sambo som vill vänta..