• Jakki

Moderkaksprov??

Hej!

Vi funderar på att göra mkp pga att vårt senaste barn föddes med Trisomi 18 och endast levde i några dagar. Vi har fått en tid om några veckor som vi bara avbokar om vi inte längre vill genomföra provet.

Jag är orolig för missfall och undrar om det är någon här som fått det pga mkp/fvp? Funderar också mycket på hur det känns att göra provet?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Moderkaksprov??
  • annika52

Min dotter gjorde kubtest först och när det blev avvikande mått på babyns nackspalt fortsatte de med moderkaksprov dagen efter.Det kändes enligt henne lite obehagligt men var snabbt över ca 20 sekunder.Ovissheten är nu värst då hon väntar på ett svar,vilket vi tror ej blir bra.Så prata med din barnmorska om din situation så får du säkert göra det,med tanke på vad du gått igenom.

• Jakki

Tack för svaret! Vi får göra mkp direkt pga vår tidigare situation och fördelen är de kan gör provet redan i v 10+0. Gör vi kub förskjuts det några veckor men har funderat på det också.

Jag är 36 år så antar att siffrorna på kub testet blir sämre bara av åldern också och att det säkert slutar med att vi kommer vilja göra mkp ändå.

Ja ja, vi får se, svårt tycker jag iaf!

Hoppas din dotter får/fick ett positivt resultat!

• Kravmärkt

Hade tidigare ultraljud visat att det var något avvikande med barnet som hade T18? Alltså var ni förberedda på att barnet skulle vara sjukt?

• Tessa76

Hargjort mkp 2 ggr. Ingen av gångerna resulteeade i missfall.
    Det tar typ 10 sek att genomföra sticketo läkarna är väldigt proffsiga o rytinerade.
    Provsvaren fick vi inom en vecka, då vi gjorde "snabbanalysen".
    Det är skönt att veta m säkerhet eftersom kub endast ger en sannolikhet.

• Jakki

Nej, vi var inte förberedda och Rul visade inget avvikande. Hennes mått gjorde dock att de flyttade fram bf två veckor vilket förvånade oss. I efterhand sa en av läkarna att det troligtvis berodde på att barn med T18 ofta är små till växten.

Hon föddes i v 39 genom urakut snitt, de upptäckte hjärtfel och vi fick besked om T18 när hon var knappt 2 dygn. Vi fick sen ha henne hos oss i livet i drygt 2 dygn till ??

• Kravmärkt
    Jakki skrev 2014-08-16 15:06:19 följande:

Nej, vi var inte förberedda och Rul visade inget avvikande. Hennes mått gjorde dock att de flyttade fram bf två veckor vilket förvånade oss. I efterhand sa en av läkarna att det troligtvis berodde på att barn med T18 ofta är små till växten.

Hon föddes i v 39 genom urakut snitt, de upptäckte hjärtfel och vi fick besked om T18 när hon var knappt 2 dygn. Vi fick sen ha henne hos oss i livet i drygt 2 dygn till ??

Stackars er. Jag känner att om man är förberedd så är det givetvis fruktansvärt, men om man är helt ovetandes så gör ju chocken allt ännu värre känns det som.

Varför blev det urakut snitt?
  • Kravmärkt

Misstänkte ni något själva innan ni fick beskedet? Eller var det pga hjärtfelet som de misstänkte avvikelse?

• Jakki

Vi åkte in till förlossningen för att jag inte känt några fosterrörelser under dagen. Ul visade inga rörelser och hjärtljuden var inte riktigt bra så läkarna bestämde sig fort för att ta ut henne. Kromosomtestet togs pga hjärtfelen, att hon var liten 2200g och ca 44cm och några yttre markörer på händer, fötter och öron. Men för oss såg hon ut som vilken bebis som helst så vi misstänkte aldrig något så allvarligt.

Vi är tacksamma för att hon orkade med hela graviditeten och de dagar hon fanns i livet, det är inte så vanligt att barn med t18 gör det.

Alltid älskad och saknad är hon förstås ??

• annika52

Tack Jakki för du önskade positivt rresultat.men tyvärr fick min dotter samtal från läkaren 15/8 att det inte såg bra ut och de ska nu ha ett samtal på måndag då de får veta mera och hur de ska gå vidare.Allt har sista veckan varit så fokuserat på den lille i magen.Innan kubtest planera lite och efter testet känns det som att barnet ej längre räknas fast den ff lever i livmodern.Livet tar slut innan det ens börjat riktigt.Jag lider verkligen med min dotter men kände igår när hon var hemma hos mig att vi kunde prata om det pån ett bra sätt.Hon berättade att de beställt en extra bred säng pga babyn och blev sen och tårarna rann.Jag kramade om henne och vi grät tillsammans.

• Jakki

Är så ledsen för din dotters skull! Det finns så mycket som kan hända, usch! Vad skönt att ni kan prata med varandra. All styrka till henne!

• Kravmärkt
    Jakki skrev 2014-08-16 17:58:31 följande:

Vi åkte in till förlossningen för att jag inte känt några fosterrörelser under dagen. Ul visade inga rörelser och hjärtljuden var inte riktigt bra så läkarna bestämde sig fort för att ta ut henne. Kromosomtestet togs pga hjärtfelen, att hon var liten 2200g och ca 44cm och några yttre markörer på händer, fötter och öron. Men för oss såg hon ut som vilken bebis som helst så vi misstänkte aldrig något så allvarligt.

Vi är tacksamma för att hon orkade med hela graviditeten och de dagar hon fanns i livet, det är inte så vanligt att barn med t18 gör det.

Alltid älskad och saknad är hon förstås ??

Förstår att ni är tacksamma för att ni ändå fick en stund med er tjej, önskar många gånger att jag fått det själv. Se in i ögonen och klappa den lilla pannan och krama om. Önskar er allt gott nu!
  • Jakki

Tack kravmärkt!

Läste ett annat inlägg du skrivit om vad du har gått igenom. Är så ledsen för din skull!!

• Kravmärkt

Ja det var ingen rolig tid. Det har gått 2,5 år och vi har fått en frisk liten tjej efter det som redan hunnit bli 1 år men jag tänker på det ofta. Kände mig så ensam när vi var mitt i det och hittade hit och till en tråd där andra varit med om liknande och det var så skönt att känna att nån annan förstod. Därför brukar jag skriva när jag stöter på liknande historier för att bara visa att vi är många som tragiskt nog får sjuka barn som inte lever kvar med oss.

Önskar som sagt allt gott och all lycka nu att den här graviditeten och bebisen däri magen är frisk. Jag brukade tänka att sannolikheten att det ska hända igen är så otroligt liten så oddsen måste ju vara på din sida.

• annika52

Hej igen!
    Trisomi 13 och 18 visade moderkaksprovet. Lika med ej livsdugligt.Den info fick min dotter och hennes pojkvän igår av läkaren. Så det blir att avbrytande av graviditeten med påbörjan 22/8 med en tablett och sen fortsättning på måndag. Usch vad orättvist det känns

• karinora
    annika52 skrev 2014-08-13 16:05:23 följande:

Min dotter gjorde kubtest först och när det blev avvikande mått på babyns nackspalt fortsatte de med moderkaksprov dagen efter.Det kändes enligt henne lite obehagligt men var snabbt över ca 20 sekunder.Ovissheten är nu värst då hon väntar på ett svar,vilket vi tror ej blir bra.Så prata med din barnmorska om din situation så får du säkert göra det,med tanke på vad du gått igenom.

Hej! Jag undrar hur det gick med din dotter? Jag gjorde ett moderkaksprov idag... tacksam för svar!
Svar på tråden Moderkaksprov??