• Rowalise

Dåligt hundfoder?

Okej!

Har en cocker spaniel tös på 6 år som äter Precept Plus Foundation, hon får 1Dl på morgonen och 1 Dl på kvällen!
    MEN.... vi är ute 5 Gånger om dagen och varje gång MINST 40 min! Förutom på kvällarna då det blir en snabb kiss runda innan natten.
    Det jag vill komma till är att min hund skiter varje gång hon är ute! Inga massiva högar, helt normala, men är det verkligen normalt att bajsa kanske 4-5 gånger per dag när hon får så lite foder? Obestämd

Förstår själv att jag måste byta ut fodret eller? FörvånadMen då till nästa fråga VAD för foder? Vill ha något för normalt aktiva hundar men ändå som är bra till päls,pigment och leder. (inga tips om cocker foder - har provat)

• Svar på tråden Dåligt hundfoder?
  • hundhår

Hej, vill tipsa om spannmålsfritt foder men kort innehållsförteckning för att magarna inte ska börja krångla om det är för mycket frukt, örter mm i fodret. Det som jag brukar rekommendera och som brukar fungera på de flesta hundar är Taste of the wild, det innehåller inget onödigt bara bra ingredienser, det går bra att variera mellan de olika sorterna om man vill variera smaken. Ett mycket bra foder och min hund bajsar en gång om dagen och är alltid bra i magen. Priset är också mycket bra min 6 kg shetland sheepdog äter ca 1 kg foder per månad så det blir under 100 kr per månad. zooplus.se och vissa andra har 6  kg säckar om du inte vill köpa små eller jättestora säckar!

• Rowalise
    hundhår skrev 2014-08-13 22:17:11 följande:

Hej, vill tipsa om spannmålsfritt foder men kort innehållsförteckning för att magarna inte ska börja krångla om det är för mycket frukt, örter mm i fodret. Det som jag brukar rekommendera och som brukar fungera på de flesta hundar är Taste of the wild, det innehåller inget onödigt bara bra ingredienser, det går bra att variera mellan de olika sorterna om man vill variera smaken. Ett mycket bra foder och min hund bajsar en gång om dagen och är alltid bra i magen. Priset är också mycket bra min 6 kg shetland sheepdog äter ca 1 kg foder per månad så det blir under 100 kr per månad. zooplus.se och vissa andra har 6  kg säckar om du inte vill köpa små eller jättestora säckar!

Hej!!

Tack så mycket, jag har varit inne själv på detta märka många gånger och velat testa, men har ingen direkt erfarenhet av just detta märke och inga av mina bekanta/vänner har det heller..

Men tack för ännu en positiv kommentar om detta foder! 

• Abbe83

Vi ger vår vovve Simpsons Premium Sensitive, köper från zooplus. Han fick foder med spannmål innan och då bajsade han mycket och fes mycket. Men sen vi bytte till Simpsons som är spannmålsfritt så är det mycket bättre med hans mage.

• Rowalise
    Abbe83 skrev 2014-08-14 08:01:23 följande:

Vi ger vår vovve Simpsons Premium Sensitive, köper från zooplus. Han fick foder med spannmål innan och då bajsade han mycket och fes mycket. Men sen vi bytte till Simpsons som är spannmålsfritt så är det mycket bättre med hans mage.

Heter märket Simpsons? Aldrig hört talas om det...? :)
  • Axo

Om du har möjlighet, testa färskfoder! Kör det på min schäfer, som hade lite krånglig mage innan. Han bajsar 1-2 gånger om dagen, små högar, jämfört med innan då han lätt kunde sätta sig 3-4 gånger på en promenad.

Jag ger min Vom og Hundemat.

• Abbe83
    Rowalise skrev 2014-08-14 08:06:56 följande:
    Heter märket Simpsons? Aldrig hört talas om det...? :)
    Märket heter Simpsons, det är ett brittiskt foder. Jag hade inte hört talas om det när jag började söka efter spannmålsfritt foder men bestämde mig för att testa det. Vovven tycker det är jättegott och han är bra i magen sen vi bytte foder. 
  • Rowalise
    Axo skrev 2014-08-14 08:12:44 följande:

Om du har möjlighet, testa färskfoder! Kör det på min schäfer, som hade lite krånglig mage innan. Han bajsar 1-2 gånger om dagen, små högar, jämfört med innan då han lätt kunde sätta sig 3-4 gånger på en promenad.

Jag ger min Vom og Hundemat.

Jo även detta har jag varit inne på! Finner du att det är dyrt att köpa sådan mat? och hur ofta får din hund mat per dag och hur mycket? :)
  • Rowalise
    Abbe83 skrev 2014-08-14 08:19:27 följande:
    Märket heter Simpsons, det är ett brittiskt foder. Jag hade inte hört talas om det när jag började söka efter spannmålsfritt foder men bestämde mig för att testa det. Vovven tycker det är jättegott och han är bra i magen sen vi bytte foder. 

Ska kolla vidare på det :) Behöver ett bra foder helt enkelt, som är bra för hennes päls,hud,leder och ja hon ska tycka om det också..

Fodret hon får nu har hon en grym päls på och huden är också fantastisk! Enda jag inte gillar med fodret är att hon lätt fått tandsten och magen såklart. :( 

• livsmonstret

Min hund fick exakt samma fodergiva som din av precept puppy plus under valptiden och hon bajsade då 3-4 gånger om dagen. Vi valde att testa färskfoder (vom og hundemat) istället och då blev hon helt plötsligt jättehård i magen och bajsade superlite en gång om dagen, hon hade lite problem att få ut bajset också. Nu ger vi färskfoder på morgonen och sen får hon Acanas torrfoder på kvällen. Hon får ungefär 35 gram färskfoder per portion, en korv är på 500 gr och kostar ca 20 kr styck. Nu bajsar hon två gånger om dagen, morgon och kväll utan att vara hård eller lös.

Jag tinar två korvar och delar upp maten portionsvis i små matlådor (köpt på rusta eller liknande) och ställer in i frysen igen. Sen tar jag bara fram en ny burk till kylen när jag ger henne mat, så morgondagens mat tinar tills dagen efter, Jag får dela upp maten i matlådor en gång i månaden.

Testa att byta över helt till färskfoder, din hund kanske får jättebra mage av endast färskfoder. Om magen blir för hård rekommenderar jag att antingen byta ut ett mål till torrfoder eller att tillsätta rivna morötter till färskfodret vilket också kan mjuka upp magen lite.

Lycka till!

• Axo
    Rowalise skrev 2014-08-14 08:28:33 följande:

Jo även detta har jag varit inne på! Finner du att det är dyrt att köpa sådan mat? och hur ofta får din hund mat per dag och hur mycket? :)

Har ungefär samma kilopris på detta som när han åt torrfoder. Ger 159 kr för en 5 kg korv eller 240 för 11 st 500 g korvar.

Nu har jag ju en stor schäferhane på nästan 40 kg som dessutom är väldigt aktiv. Han får mellan 800g och 1 kg/ dag uppdelat på 3 mål.

Dagsgivan för VoH är ca 2 % av vikten.
  • Dexter dot com
    Rowalise skrev 2014-08-17 16:17:36 följande:

Vad tycker ni om Ekanuba då? Är det också skit foder eller... ?

Skitfoder är väl att ta i men det finns bättre foder för dom pengarna. Har du kollat på FourFriends, Brit Care, James WellBeloved, Standard?
Svar på tråden Dåligt hundfoder?