• Brumma

Vad gäller vid umgänge, vårdnad etc?

Många av dina frågor bedöms ju från fall till fall - det finns alltså inga regler för allt du tar upp, hade det funnits det hade man inte behövt få en dom på allt... Men en del kontrolleras ju av föräldrabalken som du kan läsa här. lagen.nu/1949:381

Vårdnad, boende och umgänge behandlas i kap.6

Det bästa är väl att ta upp frågorna med ditt ombud- då får du säkert tillförlitliga svar.

• Brumma
    Anonym (lagen) skrev 2014-08-15 09:29:03 följande:
    Boendeföräldrar har en lagstadgad skyldighet att underlätta umgänge med den andra föräldern, och i den ingår att se till att den andra föräldern får kännedom om sjukdomar och aktuella händelser som kan påverka barnets umgänge.

Vid gemensam vårdnad ska föräldrar vara överens om sjukvård, skola mm. Har barnen stadigvarande boende hos en förälder eller bor de växelvis? Har någon av föräldrarna flyttat från den ursprungliga hemorten där barnen fötts och växt upp?
    Frågar du mig eftersom du citerar mitt inlägg? Blir lite förvirrad :)
  • Brumma
    Anonym (lagen) skrev 2014-08-15 09:59:56 följande:
    Jag besvarade ditt felaktiga påstående och jag förstår att du är förvirrad. :)
    Vilket påstående? Att de flesta av TS frågor finns att finna svar på i föräldralagen?

Jag har inte påstått ngt annat...
  • Brumma
    Anonym (lagen) skrev 2014-08-15 10:43:04 följande:
    "Många av dina frågor bedöms ju från fall till fall - det finns alltså inga regler för allt du tar upp, hade det funnits det hade man inte behövt få en dom på allt... Men en del kontrolleras ju av föräldrabalken som du kan läsa här. lagen.nu/1949:381"
    Ja. Och vad är det som inte stämmer? Många frågor bedöms här från fall till fall. Tex vem som kör vid hämtning o lämning. Vem som betalar. Vem som sköter umgänget...
  • Brumma
    Anonym (lagen) skrev 2014-08-15 11:00:20 följande:
    Nej, inget i lagen bedömer från fall till fall gällande information till den andra föräldern.
    Fast nu läser du ju in sådant jag aldrig skrivit. Jag skrev inte att det gällde info föräldrarna emellan utan "en del frågor".... Du kanske ska börja läs vad som STÅR, inte vad du tror att jag menar mellan raderna...
  • Brumma
    Anonym (lagen) skrev 2014-08-15 11:29:24 följande:
    Skyldighet att informera om sjukdomar, skolgång osv är alltid densamma. Skyldigheten att främja barnets rättigheter till umgänge är alltid lika stor för boendeföräldrar.

Vem som betalar beror på föräldrarnas gemensamma överskott och inget annat.
    Alltså från fall till fall....
  • Brumma
    Anonym (lagen) skrev 2014-08-15 11:38:20 följande:
    Nej. Lagen är densamma.
    Äh. Du anstränger dig uppenbarligen för att inte förstå... Eller så behöver du ett par nya glasögon....

Det FINNS ingen lag som säger att varken umgängesföräldern eller boendeföräldern skall sköta tex körandet. Det kan bli olika utslag beroende på bakgrunden i varje fall.

Nu tror jag iochförsig inte att du lyckas läsa senaste stycket heller, så det blir mitt sista försök. Sorgligt bara när ngn kommer in o påstår saker som inte stämmer men låtsas som om de vet...
Svar på tråden Vad gäller vid umgänge, vårdnad etc?