• Cherry75

Pruta på nyproducerad bostadsrätt?

Är det någon som lyckats med att pruta på en nyproducerad bostadsrätt? Alltså när det är byggföretaget som säljer nya lägenheter? De brukar ju skriva det är fasta priser och så. 

Tittar på en lägenhet och där har byggfirman en del lägenheter som står osålda sedan slutet av förra året. vet att de sänkt priserna i vintras. Den lägenhet jag tittar på har ett rätt bra pris redan (förhållande till andra nyproducerade). Frågade lite löst när jag var på visning om de kunde tänka sig gå ned något men det ville de inte. Men om jag lägger ett konkret bud kanske de är mer villiga att acceptera? 

• Svar på tråden Pruta på nyproducerad bostadsrätt?
  • ursula

Några hyresfria månader eller t.o.m år går att få ibland.

• Tonårsmamman1

Jag känner till att när vissa nybyggda hus/lägenheter som är svårsålda, så har de kampanjer där de antingen bjuder på avgiften ett antal månader, eller faktiskt sänkt priset. Men då är det på byggföretagets initiativ.

• Kjell2

Det som ibland bromsar är att det finns klausuler i avtalen att alla köpare har rätt till det lägsta priset. Alltså om någon får köpa billigare få de som köpt tidigare pengarna tillbaka.

Kan i så fall vara idé att försöka förhandla om avgiftsfritt, gratis uppgraderingar av tillval odyl.

• Noname00

De brukar inte sälja billigare just för att man då spräcker budgeten och att det bygger på att alla har fått köpa till ett visst pris.

• Cherry75
    Noname00 skrev 2014-08-15 23:53:04 följande:
    De brukar inte sälja billigare just för att man då spräcker budgeten och att det bygger på att alla har fått köpa till ett visst pris.
    Så är det nog när det är ombildade föreningar. men nybyggt så finns där en vinstmarginal (ibland hög) som byggföretaget tar ut. Det kostar ju en del att ha en lägenhet som står tom (och man kanske tom betalt avgift till föreningen). Men de kanske tycker det är bättre att ta den kostnaden än verka "oseriösa" med priset. 

I vilket fall som helst. Någon som lyckats med att pruta? Eller har det bara varit rabatter som getts generellt? 
Svar på tråden Pruta på nyproducerad bostadsrätt?