• Natulcien

Potträning from hell

Det låter som om det är läge att släppa det där ett tag.

Vår son var ganska sen med att släppa blöjan. Han var drygt 3 år. Men då var han å andra sidan redo. I två dagar kissade han ner sig hela tiden, sen fattade han hur det hängde ihop, och sen dess har det inte skett en enda olycka på över ett halvår.

Dessutom tror jag att belöningar kan göra mer skada än nytta.

• Natulcien
    Anonym (Sannamamma) skrev 2014-08-15 18:49:17 följande:
    Men om barnet skriker, inte är kapabel till att säga till när det behöver gå på toaletten och sedan gör det på golvet tycker du då att det är moget för potträning! Och för vems skull görs det?
    Håller med!
    Om barnet skriker och springer iväg så är det nog mer stjälp än hjälp att hålla på.
    Bättre då att invänta barnet.
    Vi behövde inte ens potträna. Vår son fixade det där på 2 dagar. Och då hade vi såklart inte suttit och rullat tummarna i 3 år. Vi gjorde små försök då och då från ca 1,5 års ålder. Men han var helt ointresserad, skrek i panik eller blev ledsen/stressad. Då släppte vi det med en gång.
    Men när han var drygt 3 år så funkade det. Utan träning.

Men visst, alla har ju sin egen filosofi kring det där...
  • Natulcien
    Lovisa09 skrev 2014-08-15 19:00:29 följande:
    Jag upplevde inte Ts som att det var skrik och panik för pottan ( rädsla för potta/toa) utan att det händer hundra olyckor och det tycker jag man kan ta. Vad gör det om det tar tid att potträning? Uttrycker barn dock rädsla för potta/ toa är det förmodligen läge att avvakta men jag uppfattade inte Ts så.
    Fast det står ju ganska tydligt: "Det är skrik och spring varje gång vi frågar om toaletten och om han behöver kissa."
Svar på tråden Potträning from hell