• Februari12

Potträning from hell

Hej
    Jag är behöver råd. Alla råd man kan få. Ge mig styrka.

Vi håller på att potträna vår 2,5 åring. Vi introducerade en potta i mitten av sommaren och det var inga problem. Vi hade förberett honom med att läsa böcker om bajs och toaletter, vi köpte tuffa kalsonger och förklarade att han var stor kille nu. Det gick bra till en början, han kissade på pottan när vi satte honom där innan varje måltid. Visst kom det olyckor men han var snabb att berätta det. Han var med och valde ut sin egna färg på toalettring och var stolt. Han tog själv bort pottan. Sedan har det varit en berg och dalbana. Nu är det mest som om allt har försvunnit.

Det är skrik och spring varje gång vi frågar om toaletten och om han behöver kissa. Det är ett evigt jagande, torkande av kiss och bajs överallt. Vi har köpt ännu fler tuffa kalsonger som han har själv valt, vi har berättat att han är stor kille och vilka "fördelar" det är, vi har berättat att många av hans kompisar kissar och bajsar på toaletten, han är med varje gång vi behöver gå på toaletten så han ser att även vi gör det, vi har läsa nästintill alla böcker om kiss och bajs (rensat bibliotekets hylla inom kategorin). Han berättar aldrig om han är kissnödig, bara när det har hänt. Vi kan fråga om han är kissnödig och han säger nej. två minuter senare är det kiss eller bajs på golvet.

Återigen, vi har gjort det här i 5 veckor nu. Ska vi fortsätta eller bara lägga av för att försöka igen om någon månad?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-15 18:30
    Jo, vi har kört belöningar i form av klistermärken som han har klistrat på en stor vägg när han har kissat eller bajsat. Nu är jag tom på idéer.
  • Svar på tråden Potträning from hell
  • Drottningen70

Lägg ned ett tag.

• Annelie 76

Lägg ner och prova igen senare. Han är tydligen inte redo och att blanda toaletträning med trotsålder bäddar bara för katastrof.

• Alexi

Men varför håller ni på? Helt obegripligt faktiskt. Inget av våra två barn har varit redo vid 2,5 år, vi höll på ett tag förra sommaren med sonen som då var 2,5 år, det var bara konstanta olyckor så vi la ner, tog upp det igen första långhelgen som var nu i våras och det funkade så mycket bättre och blöjorna försvann på några veckor.

• Anonym (Sannamamma)

Ja lägg ner ett tag annars riskerar ni nog att riva ner mer än ni bygger upp. Risken är att allt blir fel och att ditt barn upplever allt med toabesök som negativt. Detta är en kamp som en förälder aldrig kan vinna.

• Natulcien

Det låter som om det är läge att släppa det där ett tag.

Vår son var ganska sen med att släppa blöjan. Han var drygt 3 år. Men då var han å andra sidan redo. I två dagar kissade han ner sig hela tiden, sen fattade han hur det hängde ihop, och sen dess har det inte skett en enda olycka på över ett halvår.

Dessutom tror jag att belöningar kan göra mer skada än nytta.

• Lovisa09

Eller så fortsätter ni och låter det ta tid. Vi har två tvillingtjejer här som är 26 månader och potträning går bra vissa dagar för att andra dagar gå åt skogen. Mycket torka på golvet och likt er, de kissar på golvet två minuter efter man frågat dem om de behöver kissa. Frustrerande men jag ger inte upp. Har vi väl börjat så får vi fortsätta.

• Anonym (Sannamamma)
    Lovisa09 skrev 2014-08-15 18:42:33 följande:

Eller så fortsätter ni och låter det ta tid. Vi har två tvillingtjejer här som är 26 månader och potträning går bra vissa dagar för att andra dagar gå åt skogen. Mycket torka på golvet och likt er, de kissar på golvet två minuter efter man frågat dem om de behöver kissa. Frustrerande men jag ger inte upp. Har vi väl börjat så får vi fortsätta.

Men om barnet skriker, inte är kapabel till att säga till när det behöver gå på toaletten och sedan gör det på golvet tycker du då att det är moget för potträning! Och för vems skull görs det?
  • Chrysabelle

Jag säger som de andra, lägg ner ett tag. Det fick vi göra, till slut så behövdes det ingen potträning alls.

• Lovisa09
    Anonym (Sannamamma) skrev 2014-08-15 18:49:17 följande:
    Men om barnet skriker, inte är kapabel till att säga till när det behöver gå på toaletten och sedan gör det på golvet tycker du då att det är moget för potträning! Och för vems skull görs det?
    Jag upplevde inte Ts som att det var skrik och panik för pottan ( rädsla för potta/toa) utan att det händer hundra olyckor och det tycker jag man kan ta. Vad gör det om det tar tid att potträning? Uttrycker barn dock rädsla för potta/ toa är det förmodligen läge att avvakta men jag uppfattade inte Ts så.
  • Natulcien
    Anonym (Sannamamma) skrev 2014-08-15 18:49:17 följande:
    Håller med!
    Om barnet skriker och springer iväg så är det nog mer stjälp än hjälp att hålla på.
    Bättre då att invänta barnet.
    Vi behövde inte ens potträna. Vår son fixade det där på 2 dagar. Och då hade vi såklart inte suttit och rullat tummarna i 3 år. Vi gjorde små försök då och då från ca 1,5 års ålder. Men han var helt ointresserad, skrek i panik eller blev ledsen/stressad. Då släppte vi det med en gång.
    Men när han var drygt 3 år så funkade det. Utan träning.

Men visst, alla har ju sin egen filosofi kring det där...
  • Natulcien
    Lovisa09 skrev 2014-08-15 19:00:29 följande:
    Jag upplevde inte Ts som att det var skrik och panik för pottan ( rädsla för potta/toa) utan att det händer hundra olyckor och det tycker jag man kan ta. Vad gör det om det tar tid att potträning? Uttrycker barn dock rädsla för potta/ toa är det förmodligen läge att avvakta men jag uppfattade inte Ts så.
    Fast det står ju ganska tydligt: "Det är skrik och spring varje gång vi frågar om toaletten och om han behöver kissa."
  • Februari12

Det där med skrik och spring -det sker oavsett vad vi ska göra. Det sker vid varje måltid, om vi ska gå ut och cykla/sandlåda/lekplats, om det ska bytas om,då det byttes blöja, om vi skulle gå och bada, åka i väg på utflykt, äta glass eller mellis etc. Det är inte isolerat till just toaletträning.

Men, ytterst tacksam för alla råd. Vi lägger ned detta. Jag trodde att det skulle gå bra när han tog emot pottan så väl. Anar att trotsåldern är på ingång med. Vill inte stjälpa.

• puss

skit i att potträna. det går över av sig självt.

cuz i´m a wild wild bitch.
  • Drottningen70
    Lovisa09 skrev 2014-08-15 19:00:29 följande:

Väldigt onödigt att utsätta barn som inte är redo för dagliga misslyckanden bara för att man som förälder har nån märklig princip om att har man börjat så måste man fortsätta...visst kan man testa för att se om

Barnet är redo, men när ungen så tydligt visar att hon INTE är redo känns det bara grymt att fortsätta.
  • puss
    Drottningen70 skrev 2014-08-15 19:16:54 följande:
    Väldigt onödigt att utsätta barn som inte är redo för dagliga misslyckanden bara för att man som förälder har nån märklig princip om att har man börjat så måste man fortsätta...visst kan man testa för att se om
    Barnet är redo, men när ungen så tydligt visar att hon INTE är redo känns det bara grymt att fortsätta.

känns typ som jag på FL. bara grymt.
    cuz i´m a wild wild bitch.
  • Onormalin160

Men varför fortsätta om barnet inte vill? Lägg ner, låt han ha blöja och ta det som det kommer. Alla barn är olika, bara för att några av hans kompisar går på toaletten behöver det inte betyda att han är redo.
    Vilket han inte verkar vara..

• Lena

Sätt på blöja men fortsätt fråga om han behöver gå på toaletten så vänjer han sig och kan gå när han känner för det.

• Alexi

Vår son hade en tuff höst förra året mellan 2.5-3 år, väldigt trotsålder. Så efter att ha testat toa på sommaren så kände vi att vare sig han eller vi orkade ett sånt projekt under hösten.

• vi och pyret

Låt det vila helt ett tag. Ha sitsen och pottan framme men tjata inte om det. Vi provade också vid 2,5 års ålder (som fram tills dess suttit på pottan regelbundet men utan så mycket resultatk) och det var helt hopplöst. Men så vid 3 år och 4 månader så sa vi att man fick välja en leksak och då tog det 2 dagar så va ha torr! :)

Eftersom vi inte orkade lägga ned lika mkt energi på lillebror så fixade han det på egen hand innan 3-års dagen:) han var från början mer intresserad och ville prova själv med kalsonger osv. Pottan däremot har ingen av killarna varit så förtjusta i. De vill gå på toaletten. De har även blivit torra på vinterhalvåret så det behöver inte vara sommar!

• mammalovis

Vi har testat med tösen i omgångar. I somras vid 2,5 år testade vi att låta henne gå med trosor och ha pottan bredvid. Efter 5-6 blöta par trosor på bara någon timme la vi ner det hela. Sedan hade vi en period under hösten hon fick läsa en pottbok varje gång hon satt på pottan med klistermärke efteråt utan resultat. Vi försökte ha liknande rutiner som på förskolan. Efter det uppmuntrade vi henne ändå då och då, men hon vägrade, så till slut la vi ner helt. Sedan kom det en dag efter hon var 3 att hon spontant gick på toa själv.

För hennes del var utvecklingen att hon först talade om när hon hade kissat i blöjan, nästa att nu kissar jag till att till slut kunna känna att hon var kissenödig och gå själv. Från hösten började hon också kunna hålla sig i över 5-6 timmar då hon inte ville att personalen skulle byta blöjan utan kissade när jag kom eller stannade på vägen hem och talade om att hon kissade. Först då var hon medveten om funktionen och kunde så småningom förutse när det var dags. Visst händer någon enstaka olycka, men så är det ju.

I ert fall tror jag inte pojken känner av signalerna och kan bedöma när han behöver gå. I trotsåldern kan barnen kontrollera mat, sömn samt kiss och bajs i ren protest, så det är bara dumt att strida om det ...

Svar på tråden Potträning from hell