Potträning from hell
Hej
Jag är behöver råd. Alla råd man kan få. Ge mig styrka.
Vi håller på att potträna vår 2,5 åring. Vi introducerade en potta i mitten av sommaren och det var inga problem. Vi hade förberett honom med att läsa böcker om bajs och toaletter, vi köpte tuffa kalsonger och förklarade att han var stor kille nu. Det gick bra till en början, han kissade på pottan när vi satte honom där innan varje måltid. Visst kom det olyckor men han var snabb att berätta det. Han var med och valde ut sin egna färg på toalettring och var stolt. Han tog själv bort pottan. Sedan har det varit en berg och dalbana. Nu är det mest som om allt har försvunnit.
Det är skrik och spring varje gång vi frågar om toaletten och om han behöver kissa. Det är ett evigt jagande, torkande av kiss och bajs överallt. Vi har köpt ännu fler tuffa kalsonger som han har själv valt, vi har berättat att han är stor kille och vilka "fördelar" det är, vi har berättat att många av hans kompisar kissar och bajsar på toaletten, han är med varje gång vi behöver gå på toaletten så han ser att även vi gör det, vi har läsa nästintill alla böcker om kiss och bajs (rensat bibliotekets hylla inom kategorin). Han berättar aldrig om han är kissnödig, bara när det har hänt. Vi kan fråga om han är kissnödig och han säger nej. två minuter senare är det kiss eller bajs på golvet.
Återigen, vi har gjort det här i 5 veckor nu. Ska vi fortsätta eller bara lägga av för att försöka igen om någon månad?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-08-15 18:30
Jo, vi har kört belöningar i form av klistermärken som han har klistrat på en stor vägg när han har kissat eller bajsat. Nu är jag tom på idéer.