• mammalovis

Potträning from hell

Vi har testat med tösen i omgångar. I somras vid 2,5 år testade vi att låta henne gå med trosor och ha pottan bredvid. Efter 5-6 blöta par trosor på bara någon timme la vi ner det hela. Sedan hade vi en period under hösten hon fick läsa en pottbok varje gång hon satt på pottan med klistermärke efteråt utan resultat. Vi försökte ha liknande rutiner som på förskolan. Efter det uppmuntrade vi henne ändå då och då, men hon vägrade, så till slut la vi ner helt. Sedan kom det en dag efter hon var 3 att hon spontant gick på toa själv.

För hennes del var utvecklingen att hon först talade om när hon hade kissat i blöjan, nästa att nu kissar jag till att till slut kunna känna att hon var kissenödig och gå själv. Från hösten började hon också kunna hålla sig i över 5-6 timmar då hon inte ville att personalen skulle byta blöjan utan kissade när jag kom eller stannade på vägen hem och talade om att hon kissade. Först då var hon medveten om funktionen och kunde så småningom förutse när det var dags. Visst händer någon enstaka olycka, men så är det ju.

I ert fall tror jag inte pojken känner av signalerna och kan bedöma när han behöver gå. I trotsåldern kan barnen kontrollera mat, sömn samt kiss och bajs i ren protest, så det är bara dumt att strida om det ...

Svar på tråden Potträning from hell