• glassen

KAX eller FIX overall

Tänkte köpa en overall till dottern idag, men kunde inte bestämma mig om jag skulle välja Lindex Fix eller KappAhls Kax.
    Har haft Fixoveraller i flera år och de har funkat bra, men blir lite vått i nederkant. Kax har ett snölås, men jag minns att detta innebar att overallen var svår att klä på när sonen hade en sån som liten. Men det kanske fungerar bättre för ett större barn?
    Ni andra som har erfarenhet av dessa overaller, hur väljer ni och varför?

• Svar på tråden KAX eller FIX overall
  • Anneli 87

Kaxs är lite krånglig vid benen/fötterna, men mycket lättare när de är äldre. Så satsa på en kaxs overall tycker jag :)

• Dr to be

Vår dotter hade en kax vinteroverall förra vintern. Hon fyllde 2 i mars iår. Den var super. Jag har just köpt årets kax overall till årets vinter till henne

• fluu

Föredrar alltid kax över fix. Kax är ofta mjukare och jag upplever att värmen stannar bättre.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • glassen

Tack för era tankar. Jag tog med dottern till stan idag och gick till KappAhl först. Hon gillade KAXoverallen och då fick det bli den. Jag har varit jättenöjd med Fix förut, men var sugen på att prova KAX för snölåsets skull. Annars känns de likvärdiga.

• Jill 79

Glassen . Vilka färger fanns kaxen i? Verkar som det är samma som förra året. Gillade overallen men tråkigt att köpa en exakt lika dan.

• glassen
    Jill 79 skrev 2014-08-16 20:46:17 följande:

Glassen . Vilka färger fanns kaxen i? Verkar som det är samma som förra året. Gillade overallen men tråkigt att köpa en exakt lika dan.

Den fanns i rosa, orange, brun och en färg till, tror det var blå, men är inte helt säker eftersom dottern ville ha rosa direkt.
  • Jill 79

Ja då är det samma som förra året. Då köpte vi rosa men vill ju inte ha en exakt lika och den oranga gillar inte min sambo. Får tänka på det. Larvigt att tveka pga en färg när vi var jätte nöjda med overallen förövrigt. Dessutom är det så bra pris på den.

• Alexi

Konstiga färger de har. Den oranga och gröna var inte så roliga, älskar orange i allmänhet på barnkläder men den här var inte fin. Och den gröna typ militärgrön, vill verkligen inte ha på barnkläder. Femåringen kommer vilja ha den rosa men då är det ju lite sämre om lillebror så småningom skulle tycka att rosa är en tjejfärg.

• glassen
    Alexi skrev 2014-08-17 22:04:33 följande:

Konstiga färger de har. Den oranga och gröna var inte så roliga, älskar orange i allmänhet på barnkläder men den här var inte fin. Och den gröna typ militärgrön, vill verkligen inte ha på barnkläder. Femåringen kommer vilja ha den rosa men då är det ju lite sämre om lillebror så småningom skulle tycka att rosa är en tjejfärg.

Overaller, jackor eller liknande har mina barn aldrig ärvt av varandra. Jag tycker det är viktigt att barnen får ha färger de tycker om på sina ytterkläder. Jag har en "pojkig" pojke och "flickig" flicka och de måste det få vara. Däremot funkar det bättre med vinteskor, där kan man ju köpa svarta, men det är ändå inte alltid de håller till två barn.

• Alexi
    glassen skrev 2014-08-18 20:37:23 följande:
    Overaller, jackor eller liknande har mina barn aldrig ärvt av varandra. Jag tycker det är viktigt att barnen får ha färger de tycker om på sina ytterkläder. Jag har en "pojkig" pojke och "flickig" flicka och de måste det få vara. Däremot funkar det bättre med vinteskor, där kan man ju köpa svarta, men det är ändå inte alltid de håller till två barn.
    Jag känner tvärtom att just skor vill jag inte att de ska ärva, inte skor de gått i en hel säsong, det har jag läst och hört att man ska undvika.

Jag tycker bara det känns slöseri att de inte ärver overaller om de fortfarande är fräscha. Och än så länge sätter ju vår treåring på sig det man ger honom så då är det ju fånigt att begränsas av färger.
  • glassen
    Alexi skrev 2014-08-18 20:55:44 följande:
    Jag känner tvärtom att just skor vill jag inte att de ska ärva, inte skor de gått i en hel säsong, det har jag läst och hört att man ska undvika.

Jag tycker bara det känns slöseri att de inte ärver overaller om de fortfarande är fräscha. Och än så länge sätter ju vår treåring på sig det man ger honom så då är det ju fånigt att begränsas av färger.
    Man gör så klart som man vill i den frågan. Har man barn som inte bryr sig om färgerna är det en annan sak och så är det en ekonomisk fråga också. Jag har valt att sälja overallerna på bytesmarknad istället om de varit fräscha, så mina barn har fått i de färger de velat ha.
    Jag håller med dig gällande skor, men just vinterkängorna har vissa säsonger varit använda väldigt lite. När det är snö och slask används allvädersstövlarna istället, och det har känts bortkastat att bara ha använt ett par 1000-kronors kängor någon månad. Sen beror det på vilka kängor också, Viking har kunnat ärvas, men andra märken har inte funkat.
    Men man gör som man vill där också, många säljer ju vinterkängor även på Tradera, men där skulle jag aldrig köpa några för då kan de säkert vara mer slitna.
Svar på tråden KAX eller FIX overall