• ansen

4-åringens första barnkalas. Hur?

Jag har lite frågor om kalas :)

Min son fyller 4 år nästa månad och han har pratat om kalas sen i mars :)

Vi har aldrig haft riktigt barnkalas. Förra året när han fyllde tre så bjöd vi hem vänner och vänner med barn, de han lekte med på fritiden då. Då blev det mer vuxenkalas och barnen lekte och fick godispåsar.

Vi har nyligen flyttat hit och jag känner inte föräldrarna på sonens förskola och min son har aldrig varit på barnkalas förut. Jag tänkte först att vi kanske skulle vänta ett år till och göra som förra året och bjuda hem vänner till familjen men min son vill jättegärna ha ett kalas.

Han vill bjuda 4 kompisar från förskolan och 2 andra kompisar som inte går på hans förskola. (barnen är mellan 4-5 år)

Han vill ha ett blixten mcqueen kalas men att tomten ska komma och ge alla barn en present! (haha) Han har också pratat om att han vill ha en julgran! :)

Problemet är att vi nu bara bor i en 2:a på 60 kvm. Och jag vet inte hur man brukar göra.
    -Brukar föräldrarna vara med? Bjuder man in föräldrarna också om man vill att föräldrarna är med eller är det självklart att de följer med?
    Om föräldrarna ska vara med så blir det väldigt trångt är :)

-Hur länge brukar kalaset vara? 2 timmar. Är det lagom?

-Vilken tid brukar kalaset vara? Bjuder man på lunch? Då kanske 11:00 är bra? Om man bara bjuder på tårta och godsaker så kanske 13:00 är en bra tid? Hur brukar man göra? Bjuder man alltid på lunch (korv, hamburgare, tacos eller liknande) eller går det lika bra att bara bjuda på tårta och kakor?

Egentligen hade det varit perfekt att vara utomhus men i mitten av september så kan man ju inte riktigt lita på vädret.

haha, känner mig helt novis på det här. Hur brukar man göra? Andra tips och idéer?

Tack :)

• Svar på tråden 4-åringens första barnkalas. Hur?
  • Milleman

Litet kort svar!

Ska man bjuda kompisar från förskolan så tänk på att ingen blir utanför som han kanske leker med. Där jag jobbar bjuder barnen de andra barnen i samma årskull.

Svårt det där. Jag känner ju inte min sons kompisar och föräldrar. Men det kan ju vara en bra lärakänna-tillfälle :) vid 4 årsåldern hade jag velat ha med föräldrarna. Mycket kan hända och att vara själv med 10 4-åringar är ju inte så lätt om en kissar på sig och en längtar hem.

Blixten-kalas låter ju kul, men tomten hade jag sparat till jul! Likaså julgran. För att göra skillnad på högtiderna.

Bjud på enkel mat som du kan förbereda, då kan du vara närvarande på hans kalas! Korv med bröd, pizzaslicar, pannkakor etc.

• Milleman

Tacos och hamburgare, nej! Tänk allt kladd när de sölat ner händerna och ska ta sig till toan och tvätta sig ;)

2,5-3 timmar kan väl vara lagom.

Jag personligen tycker att det är schysstare att lägga kalaset lite senare, tex söndag kl 14 för då kan alla dom ska iväg på lördagkväll (och kanske sova över nånstans) också komma. Kl 11 kanske flera är borta än och det låser upp dagen mer.

• Erizajo

Nu vet jag inte var ni bor, men jag har haft kalas i badhus och nu när min dotter fyller har jag hyrt lokala gympahallen, blir ju lätt för barnen att leka då och jag slipper städa pärlsocker tre månader :) blir då 2 h långt mellan 14-16 och ska bjuda på glass med tillbehör lite fika och godis. Brukar bli super :) annars brukar man ju även kunna vara på lekland, minuhus på Ica och så :)

• ansen
    Milleman skrev 2014-08-18 07:07:27 följande:

Litet kort svar!

Ska man bjuda kompisar från förskolan så tänk på att ingen blir utanför som han kanske leker med. Där jag jobbar bjuder barnen de andra barnen i samma årskull.

Svårt det där. Jag känner ju inte min sons kompisar och föräldrar. Men det kan ju vara en bra lärakänna-tillfälle :) vid 4 årsåldern hade jag velat ha med föräldrarna. Mycket kan hända och att vara själv med 10 4-åringar är ju inte så lätt om en kissar på sig och en längtar hem.

Blixten-kalas låter ju kul, men tomten hade jag sparat till jul! Likaså julgran. För att göra skillnad på högtiderna.

Bjud på enkel mat som du kan förbereda, då kan du vara närvarande på hans kalas! Korv med bröd, pizzaslicar, pannkakor etc.

Tack för svar!

Haha, nej nån tomte blir det inte. Han har inte riktigt förstått skillnaden på födelsedag och jul ännu :)

Problemet är att om föräldrarna ska vara med så får vi inte plats här hemma då vi bara bor på 60 kvm. Då måste vi hitta någon annanstans att vara.
    Här i området finns inget lekland eller liknande utan då får föräldrarna köra sina barn en bra bit. Är det ok att göra så?

Jag hade annars tänkt att be de 2 barnens föräldrar som min son vill bjuda som inte går på hans förskola att vara med. (vänner till mig) Då blir vi i alla fall några vuxna till :)

Ska han bjuda alla barnen på avdelningen så går det definitivt inte att vara hemma då får vi tänka om. Det finns en bowlinghall här. Jag tror att man kan ha kalas där. Men är de inte lite små för bowling? Tänker att för 4 åringar passar det bättre med enkla lekar, lite pyssel, kanske lite musik och dans.

Jag ska höra med personalen på förskolan. Jag vet inte ens hur många barn som är lika gamla som går på hans avdelning. Men jag tror faktiskt de bara är 4 stycken som är lika gamla som han.
  • Alexi

Två timmar räcker absolut! Och håll antalet barn nere i de här åldrarna, det tillför ingenting. Ja, föräldrarna kommer i stort vara kvar, det är få som lämnar sina fyraåringar på kalas. När vår dotter hade sitt första kalas vid just fyra så bjöds 5-6 barn (kommer inte ihåg) och en tackade nej så det var väldigt lagom grupp som kunde leka tillsammans. En förälder lämnade barnet och resten var med.

Enklast är ju att köra fika, typ ha kalaset 14-16. Ett tips är att ha fikat ganska direkt för barnen är ofta lite blyga i början men tinar upp när de sitter och äter tillsammans.

Gör inget avancerat, det behövs inte och ett vanligt kalas är toppentrevligt. När barnen kommer öppnar födelsedagsbarnet presenter. Sen är det fika och sen fri lek. När det är typ en halvtimme kvar kör man en fiskdamm så kan barnen sitta tillsammans och äta godis.

Svar på tråden 4-åringens första barnkalas. Hur?