Inlägg från: Loppansttt |Visa alla inlägg
  • Loppansttt

TjänstePensionsFråga

Att äga ett hyreshus är ett av de bästa privatekonomiska grejers. Pengarna jobbar för dig, såvida det är uthyrt och skulderna inte är för stora. Grejen är väl inte examen i det här fallet utan att han ärvt/äger huset. Eller vad menar du? Det borde finnas fastighetsskötarutbildningar.

Vad gäller tjänstepension betalades det 2012 ut i snitt 4250 kr/månad och stod för 24% av pensionsutbetalningarna. Källa: Pensionsmyndigheten. Så en halvvild gissning i ditt fall, ta den allmänna pensionen och slå på 20-30% så borde det vara hyggligt nära. Du har rätt många tjänsteår. Att du jobbat för samma arbetsgivare behöver inte spela någon större roll.

• Loppansttt

Jag har haft 7-8 olika arbetsgivare och alla har betalat in tjänstepension enligt samma avtal. Har du bara haft en arbetsgivare och just den arbetsgivaren betalat tjänstepension så är du ju home safe. Då blir det runt 20-30%påslag i tjänstepension.

Vad gäller hyreshusen och frisörstolen är jag inte säker jag är med dig. Du kan ju utbilda dig till fastighetsskötare och ha en fastighetsförvaltate som arbetsgivare. Det är högst troligt det normala. Hyresfastigheter betingar enorma värden, att de skulle delas ut på något sätt förstår jag inte riktigt.

Att hyra en frisörstol betingar i sig inget värde. Däremot att äga salongen och hyra ut alla stolar till tillräckligt högt pris så att det täcker alla kostnader plus din egen lön utan att du behöver jobba själv. Scenariot är nog dock inte så vanligt. Branschen är nog inte tillräckligt lönsam.

• Loppansttt

Äger du fastigheten driver du den i bolagsform. Bolaget blir din arbetsgivare, läs egen företagare, som betalar ut en lön samt ev andra förmåner (tjänstepension kanske? :). Det är ett jobb. Med mer eller mindre stor arbetsinsats. Ett jobb behöver väl inte vara 40tim veckan? Kan personen jobba 10 tim veckan och ändå få hög avkastning av fastigheterna är det bara att gratulera.

Jag håller inte med om att det inte finns jobb som fastighetsskötare. Bara på min arbetsplats vimlar det av folk som ser till att fastigheten funkar och sköter underhållet. Inte fan äger dom huset, de jobbar för typ Vadakronan som äger huset.

Personer i bolagsstyrelser headhuntas men teoretiskt skulle det visst kunna finnas en platsannon. Styrelsearvoden kan beskattas och tas ut som lön eller faktureras personens egna bolag. Det är mer att betrakta som ett uppdrag med högst individuella avtal. Men visst går det jobba heltid som styrelseproffs.

Svar på tråden TjänstePensionsFråga