• Honestly

TjänstePensionsFråga

Kan någon vänlig själ svara på detta.

Det talas om dåliga (framtida) pensioner o hur
    viktigt det är att få tjänstepension osv

MEN INGEN SKRIVER OM HUR MYCKET EN TJÄNSTEPENSION
    ÄR VÄRD - VARKEN I KRONOR ELLER I PROCENT PÅ ALLMÄNNA
    PENSIONEN

Frågan är så här -

många jobbår - alla i princip med tjänstepension.

alltid inkomster under 7.5 basbelopp

ingen befordringsgång - eller extrema löneökningar

utan ett jobb/yrke o position som man varit i hela livet

hur mycket är då tjänstepensionen värd i förhållande till
    allmänna pensionen o även totalen i förhållande till sista
    månadslönen

10%  25%  50%

Någon får gärna svara på hur många procent av slutlönen
    motsvarande kommunalt o statligt anställda får

Kapten Klänning hade 70 k mån o bör få en pension på 49 k
    även på anstalten - only in ankdammen - i USA hade man tagit
    pensionen ifrån honom

• Svar på tråden TjänstePensionsFråga
  • sportpappa

Jag gjorde en snabb prognos på minpension.se och fick att min tjänstepension fördubblade min pension under de första 5 åren efter pensionering och därefter gick den ner till en ökning av min totala pension på 50-60%.
    Så 100% i 5 år och sedan 50%.

Jämfört med min beräknade slutlön så landar jag på runt 60% i pension.

• Honestly

Bra sportpappa - men stämmer det att du tjänat under 7.5 basbelopp då?

Och varför dubblas pensionen de 5 första åren?

Om man tar tjänstepensionen livsvarig så finns väl inget extra
    förutom AMF i de fallen o den är begränsad både i pengar o
    tid (5) eftersom den i huvudsak är en olycks- o begravningsförsäkring

• sportpappa

Nej, jag tjänar nog mer än 7,5 prisbasbelopp. Just nu har jag iofs 0 kr i månaden så det drar ner årslön och pension så just nu ligger jag nog under, men på sikt kommer jag så klart gå över.

Jag har AMF i 3 av mina ITP2. Jag har 4 olika tjänstepensioner. Det har blivit en försäkring för varje jobb.

Har du själv gjort en prognos på minpension.se?

• Gladskit

Använd någon av de sajter för prognoser som finns, det är det enklaste sättet!
    Beroende på hur man väljer att lägga sina uttag så kan en väldigt stor andel av ens pension bestå av tjänstepension under en viss period. Du kanske väljer att gå vid 61 och tömma din tjänstepension helt i två år för att sedan börja plocka ut den allmänna pensionen efteråt? Du kan ta ett temporärt uttag på deltid? Du kan ta ut tjänstepensionen livsvarigt eller koncentrerat? Det finns hur många lösningar som helst. Därför är det omöjligt att säga i exakta kronor hur mycket man får.

Den allmänna pensionen är inte lika flexibel. Men tjänstepensionen kan du se som en påse med pengar som är avsatta för DIG utifrån vad DU tjänat. Sen väljer du mer själv hur du vill ta ut den. Du kanske försörjer dig helt på tjänstepensionen och tar ut typ 20 000kr/mån en viss tid eller så vill du hellre ha den livsvarigt och då får du 1800kr/mån. Jag vet fler och fler som gör så, särskilt om man fått en sjukdomsdiagnos och inte vill jobba mer. Då kan man tömma tjänstepensionen först och leva livet medan man är hyfsat frisk.

Det som gäller för de flesta nya avtalen är att man avsätter en premie på en viss %. Tjänar du 20 000kr/mån och avsättningen är 4,5% så vet du garanterat att man gör en avsättning på 900kr varje månad. Sen kan ingen säga exakt vad de pengarna är värda när du går i pension om x antal år. Men beroende på om du valt en traditionell försäkring eller fondförsäkring, vilka fonder du valt, deras värdeökning, förvaltningskostnader mm så kan man göra olika val för att säkra sina pengar. Då kanske man får lite mindre i slutändan än den som tagit större risker, men det är val man får göra själv.

• Honestly

Jag kommer att ha tjänstepension under 24 arbetsår-

Under dessa arbetsår har mina löner varit delvis ökande från att
    ha varit låga -   de 12 sista åren var mina inkomster väldigt låga
    men jag upprätthöll tjänstepensionen på typ 7-8 basbeloppinkomst
    ändå.

Jag gissar att min tjänstepension kommer att vare värd 30% upp
    på min allmänna pension.

Frågan är - hur är det med dem som jobbat på samma jobb
    i hela livet och samma befattning o haft tjänstepension hela tiden

Det är konstigt att någonting som sägs vara så jävla bra o att
    man skall kräva detta inte redovisas i utfall.

Det kan ju vara bättre att få högre lön o spara pengarna själv-
    men allt sånt är ju hemligt konstigt nog

• Gladskit

I äldre tjänstgöringsavtal tar man hänsyn till åren på ett helt annat sätt än vad man gör i de nya (premiebaserade) avtalen. Där finns en stor vinst i att arbeta inom samma avtalsområde hela sin karriär. Tex. krävs 30 år för att få full pensionsinbetalning i vissa äldre avtal. Så är det inte längre. Utan nu kan du höra till det kommunala avtalet ett antal år och sedan fortsätta ditt intjänande inom den privata sektorn. Det handlar fortfarande om en avsättning på samma procent. Skillnaden är att du har dina pengar placerade i olika lösningar finansiellt sett, du måste kanske logga in på tre olika ställen för att få en helhetsbild, istället för att ha alla dina pengar hos exempelvis KPA.

När du skriver om dem som jobbat på samma jobb hela livet så finns inget enkelt svar där heller. Har en person arbetat hela sitt yrkesliv på samma ställe, med en tjänst som ger tjänstepension och inom ett och samma kollektivavtal och vi talar om en äldre person, så kan det öka på den personens tjänstepension att den kommit upp i ett visst anta tjänsteår.

Men det är inte många år sedan timanställning blev pensionsgrundande. Människor som arbetat mycket tidigare och tjänat bra, men som inte haft vikariat eller tillsvidare tjänster utan varit anställda intermittent med timlön, har inte fått en krona inbetalt i tjänstepension. Har man haft perioder av sjukskrivning i övergången mellan olika pensionsavtal är det inte säkert att man kommit med utan då kan man ligga kvar på det gamla. Det är så många parametrar att ta hänsyn till att det är omöjligt att säga något allmänt om det.

Självklart kan det vara bättre att ha högre lön och spara själv. Men det finns väl ingen motsättning i det? Du kan väl ha hög lön OCH tjänstepension?

Om du är intresserad av pensioner så be att få gå en kurs eller att de som administrerar pensionerna där du arbetar kommer ut och håller en information. Det är inget som är hemligt, det är bara väldigt svårt att säga i detalj.

• Perragurra

Det är en avsevärd skillnad för arbetsgivaren att ge dig högre lön (och du kan placera din pengarna till pension själv) ställt mot att arbetsgivaren betalar in pension åt dig. Det sistnämnda är mycket förmånligare för dem. Du har ju själv stor valmöjlighet vad du vill göra med placeringarna så jag förstår inte riktigt varför det skulle vara bättre att få högre lön jmf med att arbetsgivaren betalar in pengar till av dig valt bolag/förvaltare.

Tjänstepensionen innehåller inte bara ålderspension utan även efterlevandeskydd och sjukpension. Dessa är kollektivt upphandlade och blir billigare på detta sätt än om du skulle ordnat dessa själv.

Och jo, tjänstepension är kanonbra jmf med om man inte får någon. Däremot kan man ju ha andra lösningar än de som gäller via kollektivavtal. Dock är det ju fortfarande tjänstepension vi pratar om.

En prognos på www.minpension.se är det bästa. Det finns inget som säger att två personer med samma lön och tjänstetid får samma tjänstepension. Det beror på hur mycket de engagerat sig och om de haft flyt med placeringar. Och som redan sagt, det finns absolut INGET i detta som är hemligt. Det finns massor på nätet att läsa. Vi fick föresläsning från vårt fackförbund på jobbet, det var kanonbra för de som inte förstod, eller förstod att de borde bry sig :). Men TS du har ju kommit en riktigt bra bit på väg, du har ju börjat bry dig!! :).

• Honestly

"Tjänstepensionen innehåller inte bara ålderspension utan även efterlevandeskydd och sjukpension. Dessa är kollektivt upphandlade och blir billigare på detta sätt än om du skulle ordnat dessa själv."

Ja men det kostar o är rätt värdelöst för den barnlöse/frånskilde.

O vuxna barn får ingenting.

Är premiepension bra jfrt med det gamla systemet - OM'
    man nu jobbar på ett o samma företag hela tiden?

• Gladskit

Premiepensionen berörs överhuvudtaget inte av vilken arbetsgivare du har eller inom vilket avtal du arbetar. Den hänger ihop med den allmänna pensionen och dem ska du inte blanda ihop.

Efterlevandeskyddet går också att plocka bort i många av de kollektivavtalade lösningarna, just för att man kanske har vuxna barn som man anser klarar sig själva och vill ha lite högre pension själv istället. Det är också skillnad på efterlevandeskydd i allmän pension och i tjänstepension, det ser olika ut och förmånstagarkretsen kan vara olika.
    EfterlevandePENSION till minderåriga barn för en individ som avlider är en sak. Att få ut en anhörigs intjänade tjänstepension är en annan sak.

• Perragurra

Vill du inte ha några pengar utöver det du får från försäkringskassan om du skulle bli långvarigt sjuk? Det tror inte jag. Då får du fixa en egen försäkring vid sidan av med en massa hälsointyg och betydligt högre premie.

Efterlevandeskydd går att välja bort, likaså familjepension som finns i ITP2 kan styra om så du kan få den till egen pension. 

Jag förstår helt frankt inte din negativa inställning. Ingen kommer servera färdig personskräddad fakta åt dig såvida du inte tar hjälp från en rådgivare. Vi har såna gratis via vår arbetsgivare och de var så bra att jag lätt hade betalat för tjänsten.

• Honestly

Om man jobbar på ett o samma företag - är premiebaserade bättre
    eller sämre än det gamla?

Jag är inte negativ till pension eller tjänstepension - men jag skulle
    vilja veta exakt vad tjänstepensionen är värd i procent över allmänna
    pensionen - jag är inte nöjd med att "Den är Bra"

Ingen som har några föräldrar/farföräldrar - några som knegat på
    bruk med tjänstepension osv

Vet man som har hyreshus - han skiter i pens - ionen - o har inte haft
    en normal anställning på många många år - han jobbar några timmar
    i veckan med husen - ibland mer när något pajer - han "mjölkar"
    hyresgästerna på bra pengar varje månad.

Han har ärvt husen o säger att det är ett jobb att vara hyreshusägare.

Ett jobb som jag skulle vilja ha men det finns ingen utbildning till detta
    o ingen examen heller.

• Loppansttt

Att äga ett hyreshus är ett av de bästa privatekonomiska grejers. Pengarna jobbar för dig, såvida det är uthyrt och skulderna inte är för stora. Grejen är väl inte examen i det här fallet utan att han ärvt/äger huset. Eller vad menar du? Det borde finnas fastighetsskötarutbildningar.

Vad gäller tjänstepension betalades det 2012 ut i snitt 4250 kr/månad och stod för 24% av pensionsutbetalningarna. Källa: Pensionsmyndigheten. Så en halvvild gissning i ditt fall, ta den allmänna pensionen och slå på 20-30% så borde det vara hyggligt nära. Du har rätt många tjänsteår. Att du jobbat för samma arbetsgivare behöver inte spela någon större roll.

• Honestly

Men Loppan - alla har inte tjänstepension - så frågan är hur
    är det för den som jobbat på samma arbetsplats?

Läser man till Läkare är man garanterad jobb.

Då borde det finns hyreshusägarutbildning där man
    får ett eller ett par hyreshus när man tar examen - 
    för annars är man ju arbetslös - o man kan inte hyra
    hyreshus som frisörstol - dock kan man hyra hyreshus
    för hotell - alla hotell äger inte sina hus

• Loppansttt

Jag har haft 7-8 olika arbetsgivare och alla har betalat in tjänstepension enligt samma avtal. Har du bara haft en arbetsgivare och just den arbetsgivaren betalat tjänstepension så är du ju home safe. Då blir det runt 20-30%påslag i tjänstepension.

Vad gäller hyreshusen och frisörstolen är jag inte säker jag är med dig. Du kan ju utbilda dig till fastighetsskötare och ha en fastighetsförvaltate som arbetsgivare. Det är högst troligt det normala. Hyresfastigheter betingar enorma värden, att de skulle delas ut på något sätt förstår jag inte riktigt.

Att hyra en frisörstol betingar i sig inget värde. Däremot att äga salongen och hyra ut alla stolar till tillräckligt högt pris så att det täcker alla kostnader plus din egen lön utan att du behöver jobba själv. Scenariot är nog dock inte så vanligt. Branschen är nog inte tillräckligt lönsam.

• Honestly

Men dom som äger hyreshus säger ju att det är ett jobb-
    men det finns inga utbildningar o inga anställningar.

Man talar om kvinnor i bolagsstyrelser - men det är inget
    jobb - ha någon sett platsannonser för styrelseledamotskap?

OK - så 20-30% påslag - intressant om någon genom
    bekant/mamz/papz osv kan bekräfta samt berätta hur
    stor pensionen då blev i förhållande till slutlönen?

• Loppansttt

Äger du fastigheten driver du den i bolagsform. Bolaget blir din arbetsgivare, läs egen företagare, som betalar ut en lön samt ev andra förmåner (tjänstepension kanske? :). Det är ett jobb. Med mer eller mindre stor arbetsinsats. Ett jobb behöver väl inte vara 40tim veckan? Kan personen jobba 10 tim veckan och ändå få hög avkastning av fastigheterna är det bara att gratulera.

Jag håller inte med om att det inte finns jobb som fastighetsskötare. Bara på min arbetsplats vimlar det av folk som ser till att fastigheten funkar och sköter underhållet. Inte fan äger dom huset, de jobbar för typ Vadakronan som äger huset.

Personer i bolagsstyrelser headhuntas men teoretiskt skulle det visst kunna finnas en platsannon. Styrelsearvoden kan beskattas och tas ut som lön eller faktureras personens egna bolag. Det är mer att betrakta som ett uppdrag med högst individuella avtal. Men visst går det jobba heltid som styrelseproffs.

• Honestly

Ha ha - men fastighetsskötare är ju inget juste jobb.
    Det är hyreshusägare som är det justa jobbet!!!

O så har man INTE hyreshusen i bolag - de man skall leva gott på

Styrelseledamotskap är ett ägarderivat - kvinnorna kan gå in
    i styrelser genom att köpa aktier - rösta ner männen o fram sitt
    eget kön.

Varför skall man anställa folk i styrelser - dom jobben ges ju
    till ägarbarnen som lättförtjänta pengar - inte fan delas dom ut till utbölingar - förutom offantliga bolag - en del bankposter - o bolag i kris - HSB-
    bolag o fackens bolag

Svar på tråden TjänstePensionsFråga