Inlägg från: Anonym (*) |Visa alla inlägg
  • Anonym (*)

Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!

Anonym (realist) skrev 2014-08-19 13:57:34 följande:
    Ja, när vi gick med i EU trodde man att drickandet skulle öka, och därmed även skadeverkningarna. Man hade rätt på första punkten. Konsumptionen ökade. Däremot ökade inte skadeverkningarna. Folk drack mer kontinentalt, med mindre misshandel och skador som följd. Det visar på att vi kanske inte har tänkt helt rätt kring alkoholen i Sverige.
    Alkohol och andra droger ligger bakom det mesta av våldet, både ute på gatorna och i hemmet. Räkna in allt lidande som alla inblandade utsätts för, och inte bara rena alkoholskador, så förstår du vad alkoholen ställer till med. Skadeverkningarna av alkohol är enorma och kostar samhället enorma summor pengar.
  • Anonym (*)
    Maria 434 skrev 2014-08-19 15:32:14 följande:

Jag tycker att Systembolaget ska finnas kvar. Jag tycker det är praktiskt med att ha en enda butik att gå till som har allt det som jag eventuellt vill köpa + att de har personal som kan svara på frågor.

När jag är utomlands har jag märkt att jag ofta behöver gå i flera olika butiker för att få tag på allt det jag är ute efter.

Ja, kompetensen som finns på Bolaget kommer ju inte att finnas på ICA.

Hade alkohol uppfunnits idag hade det inte blivit lagligt, det är ju som vilken drog som helst.
  • Anonym (*)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-19 15:51:00 följande:
    Det är det ingen som bestrider. Frågan handlar om det borde säljas i vanliga butiker istället för på systembolaget och om det skulle minska alkoholproblemen.
    Jo, den jag svarade skrev att skadeverkningarna inte ökade.

• Anonym (*)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-19 15:58:34 följande:
    Vadå för kompetens? att kunna fråga en person om legitimation? Menar du att personal på Ica inte skulle kunna rekommendera ett gott vin?

Visst är alkohol farligt, men det där resonemanget att säga att "det är som vilken drog som helst" är väl ändå lite uttjatat?
    Nej, personalen på ICA kommer inte att få samma utbildning som de som jobbar på Systemet har.

Dessutom skulle inte ICA ta in hela sortimentet heller.
  • Anonym (*)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-19 16:03:43 följande:
    Ok, ja du blir säkert mycket fattigare av att alkoholmonopolet försvinner..
    Nej, men om kostander för skadeverkningarna ökar, så kostar det pengar för alla.

• Anonym (*)
    Anonym (realist) skrev 2014-08-19 16:08:00 följande:
    Du tror inte att nischade vinbutiker med minst lika bra koll på öl och vin skulle etablera sig? Jag har bott utomlands i många år och kan säga att jag är inte imponerad av systemet.
    Så kan det mycket väl bli. Men dessa nischade butiker kommer ju inte att ha samma generösa öppettider som ICA. Tror även att internethandeln kommer att öka. Finns ett stort vin-, whiskey- och ölintresse, som inte kommer att nöja sig med ICAs sortiment.

Men jag tror det är en utopi att tro att vi ska slopa monopolet. Det verkar ju som att gårdsförsäljning inte kommer att bli verklighet.
  • Anonym (*)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-19 16:12:49 följande:
    Ja men jag skriver ju att jag tror att skadeverkningarna skulle minska, eller jag är övertygad om det, och då kostar det ju mindre. Perfekt för er som går och är bittra över vad era skattepengar går till. Majoriteten av svenskarna vill garanterat ha bort monopolet och då tycker jag även att man borde följa folkets vilja. Det är ju demokrati eller hur? Och alla skulle tjäna på det. Skulle jag, som nykter alkoholist sitta här och propagera för det om jag inte visste att det skulle bli bättre?
    Inget parti vill ju jobba för att få bort monopolet.

Bara att få till stånd gårdsförsäljning verkar vara omöjligt.

• Anonym (*)
    Rixa skrev 2014-08-21 01:06:17 följande:
    Vilken forskning? Vem betalar för forskningen och vad har investerarna för intressen? Generellt har folk en förmåga att rakt av köpa att forskning är en sanning utan att vara källkritiska så det vore intressant att veta vilken forskning som du stöder ditt påstående på.
    Anonym (Leif) skrev 2014-08-20 22:31:46 följande:
    Jag tror inte så mycket. Däremot visar forskningen att missbruk och andra skador av alkohol är större i länder som har mindre kontroll över alkoholförsäljningen. Systembolaget är dessutom överlägset alla andra när det gäller att hålla åldersgränserna.

Jag tycker det är värt att handla på Systembolaget eftersom jag vet att det leder till mindre skador till följd av alkohol. Dessutom är det rätt bra service.

Vad vinner vi på alkoholförsäljning i vanliga butiker menar du?
    Se ovan ang forskning. Återigen, vilken forskning? Vad vi vinner på alkoholförsäljning i vanliga butiker är att vi får en betydligt mer avslappnad attityd till alkohol och lär oss umgås med alkohol på ett vettigt sätt. Att det finns tillgängligt betyder inte att man vräker i sig. Ska vi begränsa smågodis mm också i ett samhälle där staten förväntas skydda oss?

Motfråga till dig. Vad har vi vunnit med ett statligt monopol?? Svara inte att vi har mindre problem i Sverige än andra länder för det har vi inte. Vidare fråga är vad du tycker att vi ska göra åt problem med övervikt. Ska vi hålla samma nivå med onyttigt godis som med alkohol när "forskningen" visar att vi har överviktsproblem. Ska vi införa åldersgräns och precis som systembolaget har rätt att neka försäljning av alkohol till missbrukare ha en butik som har rätt att neka försäljning till överviktiga?

Alkohol är inte svårtillgängligt idag, redan där blir det fel när man resonerar som du gör.

Äter vi mindre skitmat idag när skitmat är tillgängligt 24/7?
  • Anonym (*)
    Anonym (realist) skrev 2014-08-21 10:54:37 följande:
    Men du lyckas inte förklara varför det är statens uppgift att se till att medborgare sköter sig. Om du inte vill handla alkohol på ica så slipper du. Den som dricker för mycket, med eller utan alkoholmonopol, får stå sitt kast när han får leverskador. Den som blir aggressiv och slår nån på käften på fyllan ska straffas. Vad man däremot INTE ska göra är att kollektivt bestraffa den stora majoriteten som klarar av att hantera alkohol, även om det säljs på ica. Angrip problemen från rätt ände istället, se till att de som inte kan hantera det söker bra och lättillgänglig hjälp. Det vinner vi på oavsett om vi har monopol eller ej.

Du kanske inte ser vitsen med att avskaffa monopolet, men vi är många som gör det. Vem är du att bestämma vad som är bäst för oss?
    Fast nu är det ju inte någon här på FL som bestämmer över monopolet, utan våra politiker. Och inget parti har frågan högt på dagordningen, du kommer inte att få se några affischer med budskapet att monopolet ska bort inför valet.

Så rikta ditt missnöje dit det hör hemma, vi andra har lika mycket rätt till våra åsikter som du har.
  • Anonym (*)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 11:26:37 följande:
    Jahapp, hur kan du VETA det då? är du ett orakel? Du skriver "dagens sanning". Jag vill att folk ska kunna dricka precis när dom vill, absolut. Jag vill att folk ska supa mindre. Vad är så svårt att förstå? Hur menar du att folk inte kan supa när dom vill? förklara.
    Men folk kan faktiskt dricka när de vill, vi har ingen motbok eller andra begränsningar när det gäller alkohol, förutom ålderskravet.

Så ditt problem verkar vara att folk tycker det är jobbigt att gå till systemet.

Sedan undrar jag, du skriver att du vill att folk ska kunna dricka när de vill, sedan ifrågasätter du när någon skriver att de inte kan dricka när de vill. Du anser ju också att de inte kan dricka när de vill, annars hade du väl inte velat att de ska kunna göra det, om de redan kan det.

Och kan folk redan dricka när de vill, så vad är problemet?

Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!