Inlägg från: Anonym (*) |Visa alla inlägg
  • Anonym (*)

Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!

Anonym (realist) skrev 2014-08-21 11:29:52 följande:
    Är det en genetisk förändring i oss svenskar som gör att just vi inte klarar av att hantera liberala regler kring alkohol, till skillnad från sydeuropeer?
    Det beror på vår tradition, hur vi drack förr i tiden. Svenskar har alltid haft ett komplext förhållande till alkohol. Förr i tiden (1600-1800-talet) så fick man en del av sin lön i sprit, att förse massan med sprit var ett billigt sett at förhindra pöbeln från att göra motstånd mot arbetsgivarna och orättvisorna i samhället.
  • Anonym (*)
    Anonym (realist) skrev 2014-08-21 11:27:51 följande:
    Det handlar om en grundinställning. Ska vi vara fria individer, få göra våra egna val i livet, eller är vår uppgift att göra pappa staten glad?

Sen får du gärna berätta varför du får för dig att jag känner mig kränkt? Jag känner i allra högsta grad att jag är den som har kontroll över mitt liv, precis som jag vill ha det och som jag vill ge andra förutsättningarna för. Jag är inte utlämnad till systembolagets dåliga service utan har andra inköpskanaler med bra kvalitet och överlägsen service.
    Herregud, fria val och bestämma över oss själva handlar inte om att köpa sprit på ICA. Inget hindrar dig idag att supa ner dig om du vill.

Då är vi ju väldigt ofria i Sverige, för det finns massor av grejor man inte kan handla på ICA.

• Anonym (*)
    Anonym (realist) skrev 2014-08-21 11:45:26 följande:
    Fria från statligt tvång. Fria att starta egna butiker som säljer vad vi själva väljer, däribland alkohol. Fria att själva välja vilka butiker vi vill gå till beroende på vad de säljer, deras öppetider och deras priser.
    Ja, dina bojor verka sitta jäkla hårt. Varför flyttar du inte utomlands där du kan starta en egen spritbutik och sälja till vem du vill när du vill?

Vi är redan fria att gå till vilka butiker vi vill beroende på vad de säljer, deras öppettider och deras priser. Ingen tvingar dig att handla på Systemet.
  • Anonym (*)
    Anonym (realist) skrev 2014-08-21 12:01:07 följande:
    Men frihet handlar väl inte om hur bra man har det ekonomiskt eller på annat sätt? Frihet handlar om att få leva sitt liv efter eget tycke. Utan tvång.
    Varför drog du då upp skatterna?

Det du vill är en utopi. Inget civiliserat samhälle finns utan att där finns tvingande regler. Men jag vet att du inte vill ha total frihet, du som så många andra snöar in dig på att det är just alkoholmonopolet som gör folk ofria.

Det är redan tillåtet att dricka sprit i Sverige, det kan inte bli friare. Att vi inte kan köpa det på ICA har inget med frihet att göra, det handlar om folkhälsan. Sedan får du tycka att det inte är ett giltigt argument, fine. Men gör det inte till en frihetsfråga, det blir ju bara patetiskt.
  • Anonym (*)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 12:17:05 följande:
    Så du menar att vi inte har det problemet i Sverige? det är ju det vi vill ha bort. Det går nog tyvärr inte få bort det men det skulle minskas om man tillät försäljning på vanliga butiker, dygnet runt.
    Källa på att det minskar, tack.
  • Anonym (*)
    Anonym (Liberal) skrev 2014-08-21 12:22:08 följande:
    Jag arbetar för att Sverige och svenskarna ska bli fria. Flyr du alla problem i livet eller försöker även du få till förbättringar?
    Kämpa du på. Om du tror frihet handlar om att köpa sprit på ICA, så tycker jag synd om dig.

Hade du verkligen velat kämpa för en friare och rättvisare värld, så ligger hela världen öppen för dig. Du kan ju engagera dig i mänskliga rättigheter t ex. Där finns mycket kvar att göra.

• Anonym (*)
    Anonym (Liberal) skrev 2014-08-21 12:23:10 följande:
    Nej däremot skadar den påstådda tryggheten många. Föräldrar super oavsett om spriten säljs på systembolaget eller i kvartersbutiken.
    Tror du på allvar att vi äter lika mycket snabbmat idag som för 40 år sedan?

Tror du på allvar att vi skulle äta lika mycket snabbmat som idag om snabbmatsställena fick samma öppettider som Systemet?

Tror på verkligen på att tillgänglighet inte styr efterfrågan?
  • Anonym (*)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 12:35:41 följande:
    www.accentmagasin.se/politik/del-3-alkohol-%E2%80%93-en-ursakt-for-att-slass/

Jag skrev ju det tidigare, att sambandet mellan alkohol och våld är svagt i danmark. Deras alkoholkonsumtion är högre men i sverige "super" vi mer. Det är det jag försöker få fram. Och det är när vi super hårt som problemen med alkohol kommer. Om man förbjuder människor att göra saker så har de en tendens att ta ut saker och ting väl hårt sen. Det är så det funkar. Och jag har aldrig sagt att jag VET att det skulle funka bättre om man släppte på reglerna här i Sverige, jag har skrivit tidigare att jag skulle vilja se det på prov under flera år för att sen utvärderas. Men då kommer folk med andra argument att det inte skulle funka för det skulle aldrig gå att gå tillbaka osv. Men det skulle det visst om det visade sig att det blev anarki i Sverige bara för att man kan köpa öl på macken.
    Källa på att folk super mindre hårt i Sverige om vi säljer sprit på ICA.

Vad folk gör i Danmark är inte relevant.

• Anonym (*)
    Anonym (Liberal) skrev 2014-08-21 12:37:45 följande:
    Om du tror att det är trygghet att staten ska tala om för dig vad du får och inte får göra, så tycker jag synd om dig. Jag inser att många svenskar har blivit fördummade av storebrors framfart och trygghetsivrande, så att de har slutat att tänka själva.
    Det får du gärna tro. För mig är frihet ett större ord än för dig, tydligen.

Som sagt, lyft blicken, och se världen. Då kan vi prata om ofria människor.

Du kan supa dig full när du vill I Sverige, men du snöar in dig på att du inte är fri att göra det, om inte spriten handlas på ICA. Vad ska man säga?
    Flytta till Danmark, landet som inskränker folks lika rätt att finnas till, men där spriten handlas på Netto. YIPPIE!
  • Anonym (*)
    Anonym (Ts) skrev 2014-08-21 12:42:47 följande:
    De åt mer saltfläsk och annat skit för 40 år sen än vad vi gör idag.
    Du kan alltså inte svara på frågan? Jag pratade om snabbmat, inte om det är dålig eller bra mat.

Men vi kan spinna vidare på saltfläsket, varför äter vi mindre av det? Beror det på att det inte finns så tillgängligt, tror du?

Men du förstår inte att tillgänglighet styr efterfrågan? Fick ni inte lära er det i skolan?

Svar på tråden Öl, Vin och Sprit i vanliga butiker!